Citat fra: Togiudlandet Dato 13/08-23, 21:18Det er sandt. En pressemeddelelse er en skåltale, men det er alligevel lidt flot at kalde det for en højhastighedsbane, når skinner og køreledningsanlæg har brug for "nogle justeringer" for at man kan køre 250 km/t. Så er den jo heller ikke bygget til det. Det var egentlig min pointe. (og jeg er helt med på, at efter 4 år så skal anlægget selvfølgelig testes og prøvekøres, før man sender tog afsted med 250 km/t - og er der fejl skal de rettes, men som udgangspunkt, så burde banen have været klar til 250 km/t den dag man tændte ETCS).
At den er forberedt til at kunne blive det engang med "nogle få justeringer", afleder så mit postulat nedenunder.
Den overhøjde, som er på kurver strækningen, passer godt med de tog, som kører på strækningen lige nu. Hvis den ændres, uden at der er tog, som udnytter, vil have større ulempe end det gavner.
For det vare mange år før der er tog, som kører 250 km/t til/fra Danmark. I Sverige er der masser af strækninger, som er forberedt til 250 km/t. Men der er ingen svenske tog, som kan udnytte det. Og fra Tyskland kræver det også, at de indkøber tog, som kan kører i Danmark. Så hvad det praktisk argument for tilpasse til 250 km/t. For mig pt. giver det ikke noget end ulemper og øget udgift til vedligeholdelse. Kære Togiudlandet - vil du spilde skattepenge på noget, som ikke kan bruges til noget gavnligt.
Alle komponenter er på plads, som fx svellerne er indkøbt til at kunne klare 250 km/t. Ændring til højere hastighed kan udføres kun et par almindelige vedligeholdelseskøretøjer, som flytter rundt på ballast, så man opnår de ønskede overhøjder. Bagefter skal køreledningsophæng lige flyttes lidt efter hvordan sporet nu er lagt. Det burde klares på nogle få dage. Hvad vil du kalde den justering?
Citat fra: Togiudlandet Dato 13/08-23, 21:18Og mit postulat er, at enhver jernbane i Danmark jo kan blive en højhastighedsbane med "nogle få justeringer". Javist, nogle baner skal have noget mere justering, nærmest en totalombygning, end andre, men alligevel.
Jeg tjekke lige hastighedsopgradering af Hobro-Aalborg. Målet var 200 km/t, men iflg den supplerende VVM-undersøgelse, så det det kun et stykke nord for Hobro til Skørping, som får 200 km/t. Ellers der 180 km/t fra Støvring til Aalborg og resten får lavere toghastighed.. Så dit postulat holder i hver ikke der. Det kræver omfattede forstækning af dæmninger.