Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
Citat fra: steenth Dato 13/08-23, 18:01
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-23, 16:48Der er ikke nogen undskyldning for ikke at levere det man har brugt skattekroner på, når en fri operatør står og vil bruge banen. Jeg tænker SJ vil klage ret kraftigt.

Før eller siden vil nyhedsmedierne finde ud af, at den nye bane ikke er godkendt til 250 km/t, som skatteyderne har betalt for.
Den er dække af. Det Trafikstyrelsen, som have opgaven, har lovet, at strækningen er forberedt til 250 km/t. Citat fra bemærkninger til anlægsloven:

"3. Anlæggets udformning og linjeføring

Den foreslåede nye dobbeltsporede og elektrificerede jernbanestrækning på ca. 60 km åbnes til kørsel med passagertog med op til 200 km/t. Jernbanen forberedes til 250 km/t, idet linjeføringen udformes med kurveradier, der er dimensioneret til 250 km/t. Desuden anlægges jernbanen, så profilet for broer og kørestrømsanlægget forberedes til 250 km/t. Baneunderbygningen anlægges til et maksimalt akseltryk på 25 tons, der er et forøget krav i forhold til TSI'erne (Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet), der foreskriver 22,5 tons akseltryk. 25 tons akseltryk er valgt, idet Øresundsforbindelsen er bygget i henhold hertil, ligesom Femernforbindelsen vil blive dimensioneret til 25 tons akseltryk."

Så de har faktisk kun lovet 200 km/t fra starten af.

Hele teksten kan ses her: https://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/l134/20091_l134_som_fremsat.htm

I beslutningsoplæg, som er tand før, skrives:

"Nybygningsløsningen er en ny ca. 55 km lang, dobbeltsporet jernbane i egen linjeføring mellem Ny Ellebjerg og Ringsted. Den bygges til 250 km/t, men forudsættes i første omgang kun anvendt med 200 km/t. (Til en hastighed på 250 km/t skal der senere nogle få steder gennemføres mindre justeringer af skinne- og køreledningshøjder.) Der etableres en ny station i Køge Nord, hvor der etableres sporforbindelse til banen (Roskilde –) Køge – Næstved med henblik på nye gennemgående tog København – Køge – Næstved. Stationen i Køge Nord er forberedt til etablering af et parkér-og-rejs anlæg. I alt anlægges omkring 120 km nyt spor."

Så der er ikke noget, som er holdt skjult for politikerne.

Mvh
Steen

Tjo, men ikke desto mindre skrev Banedanmark i deres egen pressemeddelelse i 2019, at nu åbner Danmarks første højhastighedsbane bygget til 250 km/t.

Men banen er jo ikke - som de selv skriver - bygget til 250 km/t, hvis der skal nogle skinne- og køreledningsjusteringer til.

Og skal vi tage Wikipedias definition på højhastighedsbane for gode varer, så er det ikke engang en højhastighedsbane, da den jo som nybygget bane ikke er bygget til 250 km/t (der skal jo nogle justeringer til).

Med den udlægning har vi jo massere af højhastighedsbaner i Danmark - der skal jo bare lige lidt justeringer til 🤪

https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Danmark-har-faaet-sin-foerste-hoejhastighedsbane

Citat fra: Togiudlandet Dato 13/08-23, 19:03Tjo, men ikke desto mindre skrev Banedanmark i deres egen pressemeddelelse i 2019, at nu åbner Danmarks første højhastighedsbane bygget til 250 km/t.

Men banen er jo ikke - som de selv skriver - bygget til 250 km/t, hvis der skal nogle skinne- og køreledningsjusteringer til.

Og skal vi tage Wikipedias definition på højhastighedsbane for gode varer, så er det ikke engang en højhastighedsbane, da den jo som nybygget bane ikke er bygget til 250 km/t (der skal jo nogle justeringer til).

https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Danmark-har-faaet-sin-foerste-hoejhastighedsbane
Nu er en pressemeddelse en salgstale, hvor man ikke skriver de forbehold, som allerede var ved åbningen. Fx står der intet om at hastigheden kun var 180 km/t ved åbningen pga. man måtte bruge et linjeblok med ATC med lyssignaler i stedet for ETCS. Men det er der andre dokumenter, som er sendt til det politikerne, hvor de har dækket det af.

Hvis du vil læse de citater, som jeg har fundet frem, så står der faktisk at banen bygges til 250 km/t, men det tages ikke i brug med det samme.

Men hvis man vil være velorienteret, så læser man andre kilder end bare en pressemeddelelse.. som passer godt til en festlig anledning, men ikke specielt god til at bruge til generel orientering.

Citat fra: Togiudlandet Dato 13/08-23, 19:03Med den udlægning har vi jo massere af højhastighedsbaner i Danmark - der skal jo bare lige lidt justeringer til 🤪
Nu kommer du med postulat uden at nævne eksempler. Der er kun et strækning med ETCS ud over den nye bane, hvor banen er bygget til 200 km/t - det er Næstved-Vordingborg-Nykøbing F... Og Vojens-Tinglev er er bygget til 200 km/t, da man fik dobbeltspor, men ATC sætter tophastigheden. Kan du nævne flere? Jeg har kun nævnt nogle få, men du skriver masser.....

Citat fra: steenth Dato 13/08-23, 19:49Nu er en pressemeddelse en salgstale, hvor man ikke skriver de forbehold, som allerede var ved åbningen. Fx står der intet om at hastigheden kun var 180 km/t ved åbningen pga. man måtte bruge et linjeblok med ATC med lyssignaler i stedet for ETCS. Men det er der andre dokumenter, som er sendt til det politikerne, hvor de har dækket det af.

Hvis du vil læse de citater, som jeg har fundet frem, så står der faktisk at banen bygges til 250 km/t, men det tages ikke i brug med det samme.

Men hvis man vil være velorienteret, så læser man andre kilder end bare en pressemeddelelse.. som passer godt til en festlig anledning, men ikke specielt god til at bruge til generel orientering.

Det er sandt. En pressemeddelelse er en skåltale, men det er alligevel lidt flot at kalde det for en højhastighedsbane, når skinner og køreledningsanlæg har brug for "nogle justeringer" for at man kan køre 250 km/t. Så er den jo heller ikke bygget til det. Det var egentlig min pointe. (og jeg er helt med på, at efter 4 år så skal anlægget selvfølgelig testes og prøvekøres, før man sender tog afsted med 250 km/t - og er der fejl skal de rettes, men som udgangspunkt, så burde banen have været klar til 250 km/t den dag man tændte ETCS).

At den er forberedt til at kunne blive det engang med "nogle få justeringer", afleder så mit postulat nedenunder.

Citat fra: steenth Dato 13/08-23, 19:49Nu kommer du med postulat uden at nævne eksempler. Der er kun et strækning med ETCS ud over den nye bane, hvor banen er bygget til 200 km/t - det er Næstved-Vordingborg-Nykøbing F... Og Vojens-Tinglev er er bygget til 200 km/t, da man fik dobbeltspor, men ATC sætter tophastigheden. Kan du nævne flere? Jeg har kun nævnt nogle få, men du skriver masser.....

Og mit postulat er, at enhver jernbane i Danmark jo kan blive en højhastighedsbane med "nogle få justeringer". Javist, nogle baner skal have noget mere justering, nærmest en totalombygning, end andre, men alligevel. ;)

Citat fra: steenth Dato 13/08-23, 19:49Nu er en pressemeddelse en salgstale, hvor man ikke skriver de forbehold, som allerede var ved åbningen. Fx står der intet om at hastigheden kun var 180 km/t ved åbningen pga. man måtte bruge et linjeblok med ATC med lyssignaler i stedet for ETCS.

Faktisk var det endnu værre ved åbningen - der var ingen linjeblok, ingen signaler, ingenting. Tog blev ind- og udrangeret i begge ender, kørte med stationsafstand (dvs ét tog ad gangen mellem Vigerslev og Ringsted) og maks 120 km/t.

Citat fra: Togiudlandet Dato 13/08-23, 21:18Det er sandt. En pressemeddelelse er en skåltale, men det er alligevel lidt flot at kalde det for en højhastighedsbane, når skinner og køreledningsanlæg har brug for "nogle justeringer" for at man kan køre 250 km/t. Så er den jo heller ikke bygget til det. Det var egentlig min pointe. (og jeg er helt med på, at efter 4 år så skal anlægget selvfølgelig testes og prøvekøres, før man sender tog afsted med 250 km/t - og er der fejl skal de rettes, men som udgangspunkt, så burde banen have været klar til 250 km/t den dag man tændte ETCS).

At den er forberedt til at kunne blive det engang med "nogle få justeringer", afleder så mit postulat nedenunder.
Den overhøjde, som er på kurver strækningen, passer godt med de tog, som kører på strækningen lige nu. Hvis den ændres, uden at der er tog, som udnytter, vil have større ulempe end det gavner.

For det vare mange år før der er tog, som kører 250 km/t til/fra Danmark. I Sverige er der masser af strækninger, som er forberedt til 250 km/t. Men der er ingen svenske tog, som kan udnytte det. Og fra Tyskland kræver det også, at de indkøber tog, som kan kører i Danmark. Så hvad det praktisk argument for tilpasse til 250 km/t. For mig pt. giver det ikke noget end ulemper og øget udgift til vedligeholdelse. Kære Togiudlandet - vil du spilde skattepenge på noget, som ikke kan bruges til noget gavnligt.

Alle komponenter er på plads, som fx svellerne er indkøbt til at kunne klare 250 km/t. Ændring til højere hastighed kan udføres kun et par almindelige vedligeholdelseskøretøjer, som flytter rundt på ballast, så man opnår de ønskede overhøjder. Bagefter skal køreledningsophæng lige flyttes lidt efter hvordan sporet nu er lagt. Det burde klares på nogle få dage. Hvad vil du kalde den justering?

Citat fra: Togiudlandet Dato 13/08-23, 21:18Og mit postulat er, at enhver jernbane i Danmark jo kan blive en højhastighedsbane med "nogle få justeringer". Javist, nogle baner skal have noget mere justering, nærmest en totalombygning, end andre, men alligevel. ;)
Jeg tjekke lige hastighedsopgradering af Hobro-Aalborg. Målet var 200 km/t, men iflg den supplerende VVM-undersøgelse, så det det kun et stykke nord for Hobro til Skørping, som får 200 km/t. Ellers der 180 km/t fra Støvring til Aalborg og resten får lavere toghastighed.. Så dit postulat holder i hver ikke der. Det kræver omfattede forstækning af dæmninger.

med oplysningerne i den her tråd, giver det lidt mere mening med den diskussion om at DSB ikke ville købe materiel til over 200km/t, hvilket blev afdækket en del her og i div. medier.

DSB må have vist at der kun var "forberedt" til 250km/t på vigerslev-ringsted, og (måske?) det samme på ny bane Vestfyn.

det ville jo nok have haft den konsekvens at det ville blive en ny tog skandale. "DSB køber højhastighedstog for 10mia kr. ingen skinner bygget til dem. Babedanmark: vi har ikke pengene til at bygge om"

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af nielsm. 14/08-23, 10:25.
Seneste redigering: 14/08-23, 10:27 af nielsm
Hvor hurtigt vil man kunne nå maksimal hastighed på strækningen, og hvor længe vil det tage at køre?

Hvis man eksempelvis forestiller sig et fiktivt ICE 4 tog, der er udbygget og godkendt med alle de tekniske forudsætninger for at kunne køre på dansk bane, med op til 250 km/t, kommer kørende i retning fra Fyn, gennem Ringsted med maksimal tilladt gennemkørselshastighed, ud på den nye bane, og skal fortsætte mod Malmø uden stop...
- Hvis maksimal strækningshastighed er 200 km/t, hvornår vil toget have opnået den hastighed, og hvor længe kan det fortsætte med den, før det er nødt til at sænke hastigheden igen? Hvad vil gennemsnitshastigheden være på strækningen? Hvad vil rejsetiden fra udkørsel Ringsted til indkørsel Vigerslev være?
- Hvis maksimal strækningshastighed er 250 km/t, ditto.

Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 00:47Alle komponenter er på plads, som fx svellerne er indkøbt til at kunne klare 250 km/t. Ændring til højere hastighed kan udføres kun et par almindelige vedligeholdelseskøretøjer, som flytter rundt på ballast, så man opnår de ønskede overhøjder. Bagefter skal køreledningsophæng lige flyttes lidt efter hvordan sporet nu er lagt. Det burde klares på nogle få dage. Hvad vil du kalde den justering?

Jamen vi er jo sådan set enige. Jeg vil kalde det et sporarbejde, hvor banen vil være lukket under arbejdet og passagerer henvist til erstatningsbusser. Men faktum er, at strækningen ikke er en højhastighedsbane og at vi ikke har højhastighedsbaner i Danmark - og det irriterer mig, skåltale eller ej, at Banedanmark har brugt det ord om banen. For det er jo løgn, og offentlige myndigheder skal ikke lyve.

Citat fra: RasmusD Dato 13/08-23, 22:15
Citat fra: steenth Dato 13/08-23, 19:49Nu er en pressemeddelse en salgstale, hvor man ikke skriver de forbehold, som allerede var ved åbningen. Fx står der intet om at hastigheden kun var 180 km/t ved åbningen pga. man måtte bruge et linjeblok med ATC med lyssignaler i stedet for ETCS.

Faktisk var det endnu værre ved åbningen - der var ingen linjeblok, ingen signaler, ingenting. Tog blev ind- og udrangeret i begge ender, kørte med stationsafstand (dvs ét tog ad gangen mellem Vigerslev og Ringsted) og maks 120 km/t.

Lyder skummelt, hvad er hastigheden ved en udrangering ?

Citat fra: thomastog Dato 14/08-23, 11:31Lyder skummelt, hvad er hastigheden ved en udrangering ?

Maks 40 km/t og kørsel på sigt ud af stationen. Herefter må man køre strækningshastighed, hvis det er en strækning uden linjeblok. Og det var Ny Bane som sagt på det tidspunkt.

Citat fra: Togiudlandet Dato 14/08-23, 11:08
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 00:47Alle komponenter er på plads, som fx svellerne er indkøbt til at kunne klare 250 km/t. Ændring til højere hastighed kan udføres kun et par almindelige vedligeholdelseskøretøjer, som flytter rundt på ballast, så man opnår de ønskede overhøjder. Bagefter skal køreledningsophæng lige flyttes lidt efter hvordan sporet nu er lagt. Det burde klares på nogle få dage. Hvad vil du kalde den justering?

Jamen vi er jo sådan set enige. Jeg vil kalde det et sporarbejde, hvor banen vil være lukket under arbejdet og passagerer henvist til erstatningsbusser. Men faktum er, at strækningen ikke er en højhastighedsbane og at vi ikke har højhastighedsbaner i Danmark - og det irriterer mig, skåltale eller ej, at Banedanmark har brugt det ord om banen. For det er jo løgn, og offentlige myndigheder skal ikke lyve.
Ny er den nye bane ikke det sted, hvor togbusser belaster mest. Når banen er lukket, så kører de normalt Køge Nord-Ringsted. Der er god backup med den gamle bane via Roskilde og S-tog på Køge Bugtbanen. Og den slags arbejde burde kunne klare at køre et enkelt spor forbi et arbejdssted...

Ellers der andre problemer på den nye bane, som lang vigtigere at få løst. Fx er sporskifterne på strækningen stadig ikke i funktion. Hvilken gav en del store forsinkelser, da et Snälltåget have problemer og andre tog ikke kunne komme uden om. For alle overhalingsspor og transvaller kan ikke bruges pt. Og det nye signalsystem er også meget ustabil - der har været flere gange med total stop alle strækninger med ERTMS/ETCS øst for Lillebælt....

Så jeg en mistanke om at grunden til man pt. kun tillade 180 km/t, at tilladelsen til 200 km/t er faldet bort, når den ikke bliver brugt. Der kan jo også ske med en tilladelse til 250 km/t...

Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 13:11
Citat fra: Togiudlandet Dato 14/08-23, 11:08
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 00:47Alle komponenter er på plads, som fx svellerne er indkøbt til at kunne klare 250 km/t. Ændring til højere hastighed kan udføres kun et par almindelige vedligeholdelseskøretøjer, som flytter rundt på ballast, så man opnår de ønskede overhøjder. Bagefter skal køreledningsophæng lige flyttes lidt efter hvordan sporet nu er lagt. Det burde klares på nogle få dage. Hvad vil du kalde den justering?

Jamen vi er jo sådan set enige. Jeg vil kalde det et sporarbejde, hvor banen vil være lukket under arbejdet og passagerer henvist til erstatningsbusser. Men faktum er, at strækningen ikke er en højhastighedsbane og at vi ikke har højhastighedsbaner i Danmark - og det irriterer mig, skåltale eller ej, at Banedanmark har brugt det ord om banen. For det er jo løgn, og offentlige myndigheder skal ikke lyve.
Ny er den nye bane ikke det sted, hvor togbusser belaster mest. Når banen er lukket, så kører de normalt Køge Nord-Ringsted. Der er god backup med den gamle bane via Roskilde og S-tog på Køge Bugtbanen. Og den slags arbejde burde kunne klare at køre et enkelt spor forbi et arbejdssted...

Ellers der andre problemer på den nye bane, som lang vigtigere at få løst. Fx er sporskifterne på strækningen stadig ikke i funktion. Hvilken gav en del store forsinkelser, da et Snälltåget have problemer og andre tog ikke kunne komme uden om. For alle overhalingsspor og transvaller kan ikke bruges pt. Og det nye signalsystem er også meget ustabil - der har været flere gange med total stop alle strækninger med ERTMS/ETCS øst for Lillebælt....

Så jeg en mistanke om at grunden til man pt. kun tillade 180 km/t, at tilladelsen til 200 km/t er faldet bort, når den ikke bliver brugt. Der kan jo også ske med en tilladelse til 250 km/t...

I den aktueller udgave af ORF-strækningsoversigten er hastigheden angivet til 200 km/t.
Om der er grund til at sætte hastigheden i vejret, når der for tiden ikke er tog der må fremføres med den hastighed, kan man overveje med sig selv.



Citat fra: Svend Dato 14/08-23, 13:41
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 13:11
Citat fra: Togiudlandet Dato 14/08-23, 11:08
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 00:47Alle komponenter er på plads, som fx svellerne er indkøbt til at kunne klare 250 km/t. Ændring til højere hastighed kan udføres kun et par almindelige vedligeholdelseskøretøjer, som flytter rundt på ballast, så man opnår de ønskede overhøjder. Bagefter skal køreledningsophæng lige flyttes lidt efter hvordan sporet nu er lagt. Det burde klares på nogle få dage. Hvad vil du kalde den justering?

Jamen vi er jo sådan set enige. Jeg vil kalde det et sporarbejde, hvor banen vil være lukket under arbejdet og passagerer henvist til erstatningsbusser. Men faktum er, at strækningen ikke er en højhastighedsbane og at vi ikke har højhastighedsbaner i Danmark - og det irriterer mig, skåltale eller ej, at Banedanmark har brugt det ord om banen. For det er jo løgn, og offentlige myndigheder skal ikke lyve.
Ny er den nye bane ikke det sted, hvor togbusser belaster mest. Når banen er lukket, så kører de normalt Køge Nord-Ringsted. Der er god backup med den gamle bane via Roskilde og S-tog på Køge Bugtbanen. Og den slags arbejde burde kunne klare at køre et enkelt spor forbi et arbejdssted...

Ellers der andre problemer på den nye bane, som lang vigtigere at få løst. Fx er sporskifterne på strækningen stadig ikke i funktion. Hvilken gav en del store forsinkelser, da et Snälltåget have problemer og andre tog ikke kunne komme uden om. For alle overhalingsspor og transvaller kan ikke bruges pt. Og det nye signalsystem er også meget ustabil - der har været flere gange med total stop alle strækninger med ERTMS/ETCS øst for Lillebælt....

Så jeg en mistanke om at grunden til man pt. kun tillade 180 km/t, at tilladelsen til 200 km/t er faldet bort, når den ikke bliver brugt. Der kan jo også ske med en tilladelse til 250 km/t...

I den aktuelle udgave af ORF-strækningsoversigten er hastigheden angivet til 200 km/t.
Om der er grund til at sætte hastigheden i vejret, når der for tiden ikke er tog der må fremføres med den hastighed, kan man overveje med sig selv.

(Her ville jeg have indsat et billede af aktuelle ORF-side/strækningsoversigten. Det kan man ikke længere?
Desuden ville jeg korrigere en trykfejl. Lykkedes heller ikke .......


Citat fra: Svend Dato 14/08-23, 13:41
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 13:11Så jeg en mistanke om at grunden til man pt. kun tillade 180 km/t, at tilladelsen til 200 km/t er faldet bort, når den ikke bliver brugt. Der kan jo også ske med en tilladelse til 250 km/t...

I den aktueller udgave af ORF-strækningsoversigten er hastigheden angivet til 200 km/t.
Om der er grund til at sætte hastigheden i vejret, når der for tiden ikke er tog der må fremføres med den hastighed, kan man overveje med sig selv.
Nu er der 2 deltager i forummet, som har ført med et tog, hvor alle godkendelser på toget skulle være på plads til at kører 200 km/t, som ikke fik en tilladelse på den nye bane til den hastighed. De har spurgt om hvorfor uden at få et svar. Netop fordi ORF-strækningsoversigten nævner 200 km/t.

Det ligner at hastigheden er sat på papiret, men ikke i praksis. Og der også fundet en SSB-2023 807-SR_ORF Supplerende Sikkerhedsbestemmelse om testkørsel op til 200 km/t på strækningen. Der er et eller andet som ikke stemmer... kære Svend.

Citat fra: Togiudlandet Dato 14/08-23, 11:08Men faktum er, at strækningen ikke er en højhastighedsbane og at vi ikke har højhastighedsbaner i Danmark - og det irriterer mig, skåltale eller ej, at Banedanmark har brugt det ord om banen. For det er jo løgn, og offentlige myndigheder skal ikke lyve.
Højhastighedsbane er ikke en beskyttet titel eller videnskabeligt defineret standard, så det står enhver frit at bruge ordet som man vil, det har ikke noget med løgn at gøre.

Der er formentlig en nedre grænse for, hvornår det vil opfattes som latterligt, men den er individuel. For nogle skal det være i nærheden af lydens hastighed, for andre vil en hastighed større end den højst tilladte hastighed for biltrafik kunne betegnes som højhastighed.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
DSB EA 3019

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak