Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- "DSB i nattekaos: Personalet skred"
Gå ned Sider: 1 [2]
"DSB i nattekaos: Personalet skred"
Af andersj, Aalborg. 9/08-23, 22:27.
Årsagen er ifølge DB overskridelse af maksimal arbejdstid.

Men resten af svaret fra DB til Ekstra Bladet er virkelig under alt niveau for kommunikation.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/kolde-tyskere-undskylder-derfor-blev-passagerne-smidt-af/9895422

Anders

Jeg har søgt aktindsigt i DSB's kommunikation med hhv. Transportmiisteriet, Trafikstryelsen og DB om de to hændelser i Padborg hhv. Neumünster, som Ekstra Bladet har beskrevet.

Indtil videre har det kastet et notat af sig med titlen "Organisering af personaleforhold i togtrafikken mellem Danmark og Tyskland", som DSB oversendte til TRM den 9. august.

Om hændelsen i Padborg skriver DSB:

"Den 3. august kunne toget fra København mod Hamborg ikke fortsætte ind i Tyskland, da det tyske personale havde meldt sig syge og DB ikke kunne stille med reserver. Banedanmark og DB Netz gav besked om, toget skulle fjernes fra perron hurtigst muligt, hvorfor kunderne måtte forlade toget i Padborg, hvorefter lokomotivet og vognene blev kørt tilbage til København. DSB og DB
skaffede i fællesskab busser til kundernes fortsatte rejse mod Hamborg. Efter vores vurdering har buskapaciteten været tilstrækkelig ift. antallet af kunder i toget. Hvorfor kapaciteten tilsyneladende ikke har været udnyttet optimalt, og
kunder derfor ikke har kunnet komme med videre, kan DSB ikke svare på.

Der har ikke været andre hændelser, hvor kunderne er blevet sat akut af i Padborg mens DSB har kørt mellem København og Hamborg med IC1-vogne.

(...)

DSB er sammen med DB ved at se på, hvordan der kan skabes mere robuste tjenester både på dansk og tysk side - særligt i perioder med sporarbejder – da der har været vanskeligheder ved at overholde de planlagte tider. Desuden er DSB i dialog med DB omkring muligheden for anvendelse af overlæggende
stammer både i København og Hamborg. Slutteligt er DSB og DB – afledt af hændelsen den 3. august i Padborg – ved at justere og konfirmere processerne vedr. nødplaner og aftaler mellem DSB og DB's driftscentre ved hændelser."


Derudover indeholder notatet betragtninger om samarbejdet mellem DSB og DB. Pointen er, at det ville være krævende for DSB at operere tog i Tyskland, og omvendt for DB. DSB skriver bl.a.: "DB har ikke sikkerhedscertifikat til at køre i Danmark og så vidt vi er bekendt med har DB hellere ikke ambitioner om at søge om dette," Derudover nævnes det, at Trafikstyrelsen arbejder på en aftale med Eisenbahnbundesamt om at gøre Flensborg og Padborg til grænsestationer "i jernbaneteknisk forstand"/ift. CSM-SMS.

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 19/08-23, 00:32(...)

Der har ikke været andre hændelser, hvor kunderne er blevet sat akut af i Padborg mens DSB har kørt mellem København og Hamborg med IC1-vogne.

(...)

Det er der sikkert ikke, men noget er i hvert fald gal med kommunikationen.

16. juli orienterede det tyske togpersonale inden Flensborg passagererne i et IC-tog fra Hamborg (IC 91182 i DK) om at der ikke ville være noget personale til at køre toget videre fra Padborg. Passagerne der skulle videre fra Padborg blev bedt om at stå af i Flensborg og tage det næste IC-tog mod Danmark og dem der havde endestation i Padborg kunne køre med til Padborg.

Da toget ankom til Padborg viste det sig så at der var DSB-personale til at overtage toget og køre videre fra Padborg til Fredericia.

I Fredericia ankom der 3 MF-togsæt rettidigt stort set uden passagerer.

Nogle gange bliver man lidt trist når det er så svært at kommunikere mellem to jernbanevirksomheder.

Gå op Sider: 1 [2]

DSB ME 1537

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak