Citat fra: jacobchristensen Dato 29/07-23, 12:41Jeg tror det er svært at finde en bedre placering end den kommende i det ...
Jeg bidrager gerne med nogle stykker:
1. Luftrummet over
København Syd. I forvejen er det planen at opføre et monsterstort byggeri hen over hele herligheden så de rejsende vil være beskyttede mod vind og vejr og det vil ikke spille nogen trille at indskyde et ekstra etagedæk eller tre til busterminal og pendlerparkering. Det taknemmelige ved København Syd er at uanset hvad man opfører derude kan det vanskeligt blive grimmere end det byggeri der i forvejen er opført eller er under opførelse.
2. Luftrummet nord for Tietgensbroen ved
København H. Broen skal alligevel snart rives ned og genopbygges og den kommende bro kan sagtens udføres bredere så der også bliver plads til fjernbusterminal, evt. også til et par etager erhverv til at finansiere lyksalighederne. At det så ikke vil harmonere særligt godt med hovedbanegården vil være en skam men der er kun Heinrich Wenck at bebrejde at han enten ikke tænkte sig om eller ikke fik lov at tænke sig om.
3.
Køge Station evt. luftrummet over Kj. Ved Køge er der i forvejen en kæmpe S-banestation (større end Grøndal i hvert fald) foruden standsningssteder for alt muligt andet, herunder også færger fra Klaipeda og Rønne. Når busselskaberne sydfra slipper for at skulle afsætte et par timers bus- og chaufførtid til at holde i kø på Køge Bugt Motorvejen og på Kalvebod Brygge vil de kunne tilbyde billigere rejser fra og til den store verden og stedet vil trods beliggenheden være attraktivt. Med Køges lavere grundpriser vil det blive sværere at finansiere en busterminal hen over baneterrænnet. Køge ligger uden for Københavns miljøzone hvilket på kort sigt vil give adgang for busselskaber fra det sydlige Europa (sådan tror jeg det kan forholde sig, måske er det bare mine fordomme). Udfordringen ved Køge vil være at stationens omgivelser - på øjemål - ligger under højvandslinjen fra stormen i 1872.
4.
Køge Nord evt. luftrummet hen over Kjn. Kjn vil have lidt andre fordele end Kj idet den ligger bedre vejtrafikalt men til gengæld har lidt dårligere færgetilslutning.
5. Hovedbanegården i
Ishøj hvor der både er omstigning til let- og S-bane foruden et bycenter med alt hvad hjertet kan begære og muligvis lidt mere pålidelig adgang med bus på motorvejen end der vil være længere inde mod København.