Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Arriva værksted, Struer
Arriva værksted, Struer
Af Stennicke. 26/07-23, 19:44.
Hej
I det gamle forum faldt jeg over en tråd om værksteder i Danmark, hvor Niels Munch, 8/11-21 oplyste at DSB ejer værkstedet i Struer. Hvordan kan det være?
Han nævner også at Vestbanen A/S ejer værkstedet i Varde, men det synes jeg måske giver mere mening

Hilsen
Stennicke

Arriva værksted, Struer
Af andersj, Aalborg. 26/07-23, 22:58.
Det er vel i den tanke at værkstedet holder i længere tid end kontrakten og at man nøjes med at udbyde togkørsel - ikke bygningsforvaltning, infrastrukturforvaltning osv. Det er jo også fortsat DSB der ejer aptering og stationsbygninger i Arriva-land og Banedanmark der ejer skinnerne.

Man kan jo selvfølgelig godt sige i udbuddet at bygningerne skal købes for xx kr. og sælges igen for yy kr. når kontrakten slutter, men umiddelbart kan jeg ikke se nogle fordele ved det. Det ville nok bare gøre kontrakten dyrere, fordi byder ville skulle skaffe finansiering til køb af bygningerne. Det var også Angel Trains der finansierede de første 29 Lint til Arriva, da Arriva ikke selv havde kapital til at købe togsættene kontant.
Så er det noget nemmere hvis betaling af leje til bygningsejere og materielejere falder løbende samtidig med kontraktbetaling.

Anders

Arriva værksted, Struer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-23, 00:10.
For 2½ år siden annoncerede Arriva Danmark at ville investere mange penge i værkstedet. Det er vel nemmest hvis de ejer anlæget.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/struer/arriva-opruster-med-millioninvestering-og-flere-ansatte-i-struer

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/07-23, 00:10For 2½ år siden annoncerede Arriva Danmark at ville investere mange penge i værkstedet. Det er vel nemmest hvis de ejer anlæget.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/struer/arriva-opruster-med-millioninvestering-og-flere-ansatte-i-struer

Man kan da godt udvide sin produktionskapacitet (personel og maskineri) i en lokalitet, hvor man lejer sig ind. Udvidelsen er "blot" en følge af flere tog og en ny togtype "i stalden".

Arriva værksted, Struer
Af Svend. 27/07-23, 06:38.
Citat fra: Per Holm Dato 27/07-23, 00:10For 2½ år siden annoncerede Arriva Danmark at ville investere mange penge i værkstedet. Det er vel nemmest hvis de ejer anlæget.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/struer/arriva-opruster-med-millioninvestering-og-flere-ansatte-i-struer

...og hvad så den dag hvor kørsel på de strækninger, hvor Arriva kører i dag, skal i udbud igen?

Arriva værksted, Struer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-23, 08:03.
Citat fra: Svend Dato 27/07-23, 06:38
Citat fra: Per Holm Dato 27/07-23, 00:10For 2½ år siden annoncerede Arriva Danmark at ville investere mange penge i værkstedet. Det er vel nemmest hvis de ejer anlæget.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/struer/arriva-opruster-med-millioninvestering-og-flere-ansatte-i-struer

...og hvad så den dag hvor kørsel på de strækninger, hvor Arriva kører i dag, skal i udbud igen?


Det må være aftalt i kontrakten hvad der skal ske med operatørens forskellige driftsmidler, løse som faste, når opgaven overgår til en ny operatør og til hvilke priser og øvrige betingelser dette skal ske.

Den der byder på en opgave tager så i sit tilbud højde herfor og regner det ind i pristilbudet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tak for svar gutter 👍🏻
Efter have læst den fine artikel fra dagbladet er der noget der undrer:
" Nu får vi så også ansvar for eftersyn på langt de fleste af de 16 nye togsæt, vi har fået fra DSB"
- langt de fleste Desiro'er? Hvem venligheder der andre så

En medarbejder fra Fredericia-værkstedet har fået job på Arriva-værkstedet i Odense.
- det er nyt for mig, at der er værksted i Odense? Menes der et depot/parkering?

Arriva værksted, Struer
Af andersj, Aalborg. 28/07-23, 00:39.
Mon ikke det bare er noget der er lost in translation. Arriva fik jo alle 20 togsæt fra DSB og solgte fire til Midtjyske Jernbaner, så mon ikke der menes at man overtog ansvaret for eftersyn af de fleste af de 20 togsæt - nemlig 16?

Det er noget kringlet med de Desiroer, især den ældste serie på 12 togsæt der var ejet af Alpha Trains. DSB skulle i december 2020 købe dem fra Alpha Trains. Arriva skulle så købe dem af DSB og Midtjyske Jernbaner skulle så købe fire af dem af Arriva.

Det er vist rigtigt der er eller har været mekanikere tilknyttet Arriva i Odense, men der er ikke et decideret værksted. Det er mest for at undgå at skulle sende togsæt helt til Struer ved små fejl.

Anders

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak