Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 26/07-23, 13:50Citat fra: Per Holm Dato 26/07-23, 13:40Hvis ikke NJJ har planer om at anskaffe almindelige eltog er der ikke rigtig nogen grund til at opsætte køreledningsanlæg til Hirtshals og Skagen
Er der ikke noget med, at Danmark af EU er "tvunget" til at elektrificere til henholdsvis Hirtshals og Frederikshavn, idet disse strækninger er TEN-strækninger?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
"Har forpligtet sig til" er nok mere korrekt end tvunget til. I aftalen om TEN-T-nettet, som så vidt jeg ved er vedtaget med Danmarks samtykke, er staterne forpligtede til en vis standard, herunder elektrificering af banekorridorerne. Både Hirtshals og Frederikshavn blev inddraget i nettet i 2013.
Der er dog et par men'er. Umiddelbart er deadlinen for core-nettets elekrificering 2030. Men jeg kan ikke se om det at Hirtshals og Frederikshavn er kommet med senere betyder at de strækninger først falder under senere deadlines i 2040 eller 2050.
Desuden er der en generel regel om, at projekter, i hvert fald hvis de skal kunne få støtte, skal være økonomisk levedygtige, og det kan man stille spørgsmålstegn ved om elektrificering er nord for fjorden, hvor godstrafikken i dag er meget begrænset (til Frederikshavn er der så vidt jeg ved end ikke aktive planer om det). Det er dog også lidt en hønen og ægget problematik, idet den manglende elektrificering kommer til at udgøre en barriere i sig selv.
Endelig så er det noget uklart om der er nogen form for sanktioner forbundet med ikke at opfylde målene. Selve aftalen er blot en plan, og dermed næppe juridisk bindende, men der kan være relaterede direktiver. Måske andre herinde er mere kloge på det.