Holland betragtes af flere som "reference" for at undlade den siden 2007 varslede og 2016 besluttede konkurrenceudsættelse af offentlig service trafik på jernbanen (læs: Udbud af trafik og bedre rammebetingelser for "fri trafik").
Holland har flere gange varslet at NS vil få en ny langvarig og stort set uændret kontrakt fra 1. januar 2025. EU har lige så længe advaret om, at de ikke mener, at den er "efter bogen". Interessant er tilsyneladende juleaften i år, da det er 24. december 2023, der betegnes som skæringsdato for, hvornår man kan tildele kontrakter direkte uden udbud.
Nu holder Hollænderne så fast i at ville give kontrakten, og EU gør klar til at hive Holland for EU-domstolen...
Sagen omkring Holland vil formentlig have betydning for de lande, der ikke har nået at få gennemført direkte tildelinger til de statsejede togselskaber - dvs i første omgang formentlig Belgien og Danmark.
Det bliver interessant at følge.
Der er flere links i forskellige medier, så her blot et enkelt af dem:
https://www.railjournal.com/policy/european-commission-starts-infringement-proceedings-over-ns-direct-award//Lasse