Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 30/05-23, 12:48Umiddelbart er den nye lastbilafgift ikke direkte for at flytte gods til jernbane. Her opererer man i EU-regi primært med tre områder: 1: Tekniske løsninger på tog, 2: Samarbejde mellem infrastrukturforvaltere, 3: Lempelse af regler, så det bliver nemmere at køre godstog (homologering, kanalansøgninger mm). Der er MANGE ting i gang, og det lover godt!
Beskatning er formelt i et andet regi, hvor der arbejdes efter at hver transportform betaler samme andel af det slid og forurening man forårsager. Herunder overvejes det, om lastbiler skal betale for udvidelse af motorveje...
Det er mit indtryk at den nye danske lastbilafgift bare er en beskatning til at starte med, og måske blot et skridt på vejen mod en mere "ensartet" beskatning, men primært bare en ekstra beskatning.
En normal lastbil fylder som fire-fem biler, slider som 20.000 biler, men betaler ikke for sit slid, da privatbilismen finansierer vejene. Så det er stort set gratis at køre med en lastbil. Desuden får de rabat på brændstofafgiften, og kan udlede dæk og dieselpartikler over hele landet. SCR er fint, men ingen tryllestav.
Så i dag betaler ikke for deres virkelige omkostninger, da de er inddirekte subsidieret. Det er de mange steder, og det er derfor at en lastbilafgift er en god ide, særligt hvis den kombineres med at de ikke får rabet på diesel.
Så gummihjulsmafiaen har, grundet deres ideologiske had og korstog mod skinner og benægtelsen af luftforurenings realitet, fået udbredt gummihjul lang ud over hvad der er økonomisk og miljø- & klimamæssigt bæredygtigt for andre end vognmændene og vennerne, dvs ejerne af de private busselskaber. Det koster en masse trængsel, co2, luftforurening og det sidste koster liv.
https://ing.dk/artikel/luftforurening-koster-leveaar-i-danmark-overskrides-who-krav-med-100-procentEr man liberal og mener at det økonomisk bedste alternativ for samfundet skal bestemme valget af transportform, så bør lastbiler til at betale for deres faktiske eksternaliteter og for deres egen infrastruktur, og så må markedet vælge. Det er det man vil med roadpricing for lastbiler - ikke bare en afgift.
Det er allerede ved at vise sig jfragt på jernbane kan være konkurrencedygtigt ned under 100 km, og at virksomhederne i dag efterspørger klima- og miljørigtigtransport, hvis de kan, da mange har en klimapolitik og CSR, og dermed går op i det. Men nu har de ikke valget, fordi at gummhjulsmafiaen har forhindret at der blev investeret i udviklingen af godsbane infrastruktur, så man har forhindret et konkurrent. Da de stadigvæk er ved magten, så er der ingen tegn på at det vil ændre sig, og du og jeg betaler prisen i mistede leve år og øget co2 udledning.