Goddag i forummet!
Begge mine nylige rejser til Stockholm foregik ved hjælp af et 'Interrail one country pass' (jeg har nemlig nået en alder, som giver mig lidt rabat på sådan en billet). Denne billet gælder både til SJ og Snälltåget, så jeg benyttede lejligheden til at afprøve begge operatører. Jeg ville egentlig have været med X2000 direkte fra København kl. 0721, men begge gange var der udsolgt. Så blev det Øresundstoget fra København H til Malmö C og derfra med X2000 (tog 530) afgang kl. 0904, ankomst til Stockholm C kl. 1334. Og begge 'hjemture' foregik med Snälltåget fra Stockholm C til Malmö C, tog 3943 til Berlin, afgang fra Stockholm C kl. 1623, ankomst til Malmö C kl. 2120, og det sidste stykke med Øresundstog.
Både SJ og Snälltåget har salg af mad og drikkevarer i toget. Hos SJ i en cafeteriaagtig 'Bistrovogn', hos Snälltåget i en rigtig spisevogn, hvor der bliver serveret ved bordene. Bedste siddekomfort og benplads var der efter min mening i X2000, hvor jeg sad i en UB2-vogn med sæder i 'fly-opstilling' (2-grupper). Smag og behag er forskellig og kan selvfølgelig diskuteres; men det her er, hvordan jeg oplevede turene.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af SJ UB2 nr. 2712 (ABB 1991). 30.6.2023.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bistrovognen i X2000, her URB2K nr. 2619 (ABB 1993). 30.6.2023.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af Snälltågets spisevogn litra WRBmz. 2.7.2023.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af Snälltåget litra Bmz3 nr. 90003 (LHB 1976, moderniseret 2016). Her havde jeg fået plads i en 4-gruppe, og der var ret dårlig (ben-) plads. Og sæderne er efter min mening ikke bløde nok til en lang tur. 2.7.2023
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af Snälltågets litra Bmpz nr. 90056 (Waggon Union 1975). Her havde jeg plads i en '2-gruppe', og det var væsentlig bedre end '4-gruppen', blandt andet fordi jeg havde mit eget klapbord. Men der er ikke meget benplads, og sæderne er ikke specielt bløde – men bedre end i Bmz3-vognen, synes jeg. 2.7.2023.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Snälltåget tognr. 3943 er ankommet til Malmö C og skal, efter nogen vognudveksling , fortsætte til Berlin kl. 2225. 2.7.2023.
Jeg var også på nogle lidt kortere ture fra Stockholm, nemlig til Uppsala og Eskilstuna, og det foregik med Mälartågs dobbeltdækkere type ER1, af Stadlers model KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug). Disse togsæt består af 4 vogne (hver med 2 boggier). De kan køre 200 km/t, og det gjorde de (der er display i passagerafdelingerne). Der er rimelig plads til benene, men sæderne er ikke specielt bløde. Fra Stockholm til Uppsala og Eskilstuna (omkring 1 time) går det an.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mälertåg ER1 på Uppsala C, 3.6.2023.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af 1. sal i Mälartåg ER1 vogn 243. 3.6.2023.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mälartåg ER1 på Eskilstuna C, 1.7.2023
v.h.
Ottoemil