Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Gå ned Sider:[1] 2 3
Hejsa

Jeg spekulerer lidt på de 181 maskiner der kører til Padborg, som jo teoretisk kunne køre godset til f.eks. Taulov.

Er der forskel på omstændighederne/bureaukratiet når der skal godkendes et el-loko hhv. et diesellokomotiv til kørsel i DK? (Tænker lidt på EA og problemerne med ER dengang)

Der er jo i de seneste år set eksempler på udenlandske diesellok anvendt ved sporombygninger, mens der ikke har været anvendt fremmede el-lok andet end ind til Padborg.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: william skov Dato 14/06-23, 14:32Er der forskel på omstændighederne/bureaukratiet når der skal godkendes et el-loko hhv. et diesellokomotiv til kørsel i DK?
Ja: https://www.trafikstyrelsen.dk/lovlisteside/jernbanesikkerhed-love-og-regler/2017/jan/bekendtgoerelse-om-koeretoejers-tekniske-kompatibilitet-med-jernbanenettet

MVH

Citat fra: william skov Dato 14/06-23, 14:32Hejsa

Jeg spekulerer lidt på de 181 maskiner der kører til Padborg, som jo teoretisk kunne køre godset til f.eks. Taulov.

Er der forskel på omstændighederne/bureaukratiet når der skal godkendes et el-loko hhv. et diesellokomotiv til kørsel i DK? (Tænker lidt på EA og problemerne med ER dengang)

Der er jo i de seneste år set eksempler på udenlandske diesellok anvendt ved sporombygninger, mens der ikke har været anvendt fremmede el-lok andet end ind til Padborg.

Det kunne være flot med en 181.2
nord for Padborg, men mon ikke der skal lidt mere til, end indbygning af ATC ?

Hvorfor denne interesse for BR 181 - hvad jeg kan se, eksisterer der max. 4 eksemplarer i funktionsduelig stand https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_181. Det kan ALDRIG blive en business-case at godkende disse i Danmark.....

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 14/06-23, 22:39Hvorfor denne interesse for BR 181 - hvad jeg kan se, eksisterer der max. 4 eksemplarer i funktionsduelig stand https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_181. Det kan ALDRIG blive en business-case at godkende disse i Danmark.....

SEL er nu i gang med hovedrevision af 2 yderligere 181.2 i Mukran, så om 'lidt' har de 6 styk 181.2 i drift.
Det er jo egentligt ikke meget færre end antallet af MY i kommerciel drift i DK ;-)

SEL kører jo allerede kombitog Padborg - Rendsborg - Wanne-Eickel, så at forlænge dette til Taulov, kræver jo ikke flere maskiner.
Og business-casen er bedre med samme lok, end at skifte lok i Padborg...

Hvad med Railservice, de hentede da et østrisk diesellok til Danmark for nogle år siden?
Hvis det kan betale sig med en maskine af en ukendt type i DK, så er der vel bedre business-case i 6 maskiner...

Og desuden er der ikke nogen speciel interesse for 181 maskiner. Det hænder bare at det er et 2-strømslok der jævnligt besøger Padborg.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: william skov Dato 15/06-23, 12:02
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 14/06-23, 22:39Hvorfor denne interesse for BR 181 - hvad jeg kan se, eksisterer der max. 4 eksemplarer i funktionsduelig stand https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_181. Det kan ALDRIG blive en business-case at godkende disse i Danmark.....

SEL er nu i gang med hovedrevision af 2 yderligere 181.2 i Mukran, så om 'lidt' har de 6 styk 181.2 i drift.
Det er jo egentligt ikke meget færre end antallet af MY i kommerciel drift i DK ;-)

SEL kører jo allerede kombitog Padborg - Rendsborg - Wanne-Eickel, så at forlænge dette til Taulov, kræver jo ikke flere maskiner.
Og business-casen er bedre med samme lok, end at skifte lok i Padborg...

Hvad med Railservice, de hentede da et østrisk diesellok til Danmark for nogle år siden?
Hvis det kan betale sig med en maskine af en ukendt type i DK, så er der vel bedre business-case i 6 maskiner...

Og desuden er der ikke nogen speciel interesse for 181 maskiner. Det hænder bare at det er et 2-strømslok der jævnligt besøger Padborg.
Når man læser skråt nedover QN903Qnr0779's artikel fra tyske wikipedia, så står der vist meget lidt om hvor de blev brugt da de var ny. Blev de nogensinde godkendt til 25 kV? i hvilket net?

Eskild

Citat fra: esni Dato 15/06-23, 16:04
Citat fra: william skov Dato 15/06-23, 12:02
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 14/06-23, 22:39Hvorfor denne interesse for BR 181 - hvad jeg kan se, eksisterer der max. 4 eksemplarer i funktionsduelig stand https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_181. Det kan ALDRIG blive en business-case at godkende disse i Danmark.....

SEL er nu i gang med hovedrevision af 2 yderligere 181.2 i Mukran, så om 'lidt' har de 6 styk 181.2 i drift.
Det er jo egentligt ikke meget færre end antallet af MY i kommerciel drift i DK ;-)

SEL kører jo allerede kombitog Padborg - Rendsborg - Wanne-Eickel, så at forlænge dette til Taulov, kræver jo ikke flere maskiner.
Og business-casen er bedre med samme lok, end at skifte lok i Padborg...

Hvad med Railservice, de hentede da et østrisk diesellok til Danmark for nogle år siden?
Hvis det kan betale sig med en maskine af en ukendt type i DK, så er der vel bedre business-case i 6 maskiner...

Og desuden er der ikke nogen speciel interesse for 181 maskiner. Det hænder bare at det er et 2-strømslok der jævnligt besøger Padborg.
Når man læser skråt nedover QN903Qnr0779's artikel fra tyske wikipedia, så står der vist meget lidt om hvor de blev brugt da de var ny. Blev de nogensinde godkendt til 25 kV? i hvilket net?

De trak InterCity tog til Luxembourg og de blev udviklet/købt til kørsel mellem Tyskland og Frankrig/Luxembourg.

Anders

Citat fra: esni Dato 15/06-23, 16:04
Citat fra: william skov Dato 15/06-23, 12:02
Citat fra: QN903Qnr0779
/quote]
Når man læser skråt nedover QN903Qnr0779's artikel fra tyske wikipedia, så står der vist meget lidt om hvor de blev brugt da de var ny. Blev de nogensinde godkendt til 25 kV? i hvilket net?

De har kørt i Luxemburg.
Mvh
Stig Bang-Mortensen

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 14/06-23, 22:39Hvorfor denne interesse for BR 181 - hvad jeg kan se, eksisterer der max. 4 eksemplarer i funktionsduelig stand https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_181. Det kan ALDRIG blive en business-case at godkende disse i Danmark.....

På den anden side - Hector fik en eller flere af deres Taurus godkendt til kørsel på 25 kV delen af Padborg, selvom de ikke må komme udenfor stationsgrænsen. Det må på en eller anden måde have givet dem en operationel fordel- ellers havde de vel ikke gjort det?
Altså det er ikke nødvendigvis antallet det kommer an på ...


Eskild

Citat fra: esni Dato 29/06-23, 10:25På den anden side - Hector fik en eller flere af deres Taurus godkendt til kørsel på 25 kV delen af Padborg, selvom de ikke må komme udenfor stationsgrænsen. Det må på en eller anden måde have givet dem en operationel fordel- ellers havde de vel ikke gjort det?
Altså det er ikke nødvendigvis antallet det kommer an på ...
Hector's Taurus blev godkendt efter en forenklet "Padborg alene"-procedure som ikke praktiseres længere, fordi den ikke er i overensstemmelse med den nuværende lovgivning. Hvis BR181 skal godkendes til kørsel i Danmark, er det således en fuld godkendelse som gælder. Og fordi lokomotivet skal køre i flere lande, skal godkendelsen håndteres af ERA i Bruxelles. Det kan selvfølgelig gøres, men enkelt er det ikke....

CitatOg fordi lokomotivet skal køre i flere lande, skal godkendelsen håndteres af ERA i Bruxelles.

ERA ligger faktisk i "byernes by, universets centrum"; Valenciennes i Frankrig. (sarkasme kan forekomme)

Hilsen
Niels (der har besøgt Valenciennes mange gang i embeds medfør)

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 29/06-23, 11:14
Citat fra: esni Dato 29/06-23, 10:25På den anden side - Hector fik en eller flere af deres Taurus godkendt til kørsel på 25 kV delen af Padborg, selvom de ikke må komme udenfor stationsgrænsen. Det må på en eller anden måde have givet dem en operationel fordel- ellers havde de vel ikke gjort det?
Altså det er ikke nødvendigvis antallet det kommer an på ...
Hector's Taurus blev godkendt efter en forenklet "Padborg alene"-procedure som ikke praktiseres længere, fordi den ikke er i overensstemmelse med den nuværende lovgivning. Hvis BR181 skal godkendes til kørsel i Danmark, er det således en fuld godkendelse som gælder. Og fordi lokomotivet skal køre i flere lande, skal godkendelsen håndteres af ERA i Bruxelles. Det kan selvfølgelig gøres, men enkelt er det ikke....

Til gengæld er det den nuværende lovgivning der sikrer godkendelse af BR 188 / TRAXX MS 3 / Traxx universal i Danmark, når TXL engang får dem leveret...Her var kravet nemlig, at maskinerne skulle kunne køre på dansk størm i Padborg, og reglerne om "Padborg alene" forsvandt undervejs i processen.

De sidste maskiner, der burde have fået en "Padborg alene" godkendelse burde være de tre TRAXX MS2 / BR 186 som Polske Cargounit fik leveret i 2020 - men godkendt noget før. Det er dog muligt, at man endte med at annullere "padborg alene" ideen, da maskinerne kunne nøjes med at køre på tysk strøm, hvis de kom til Padborg.

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 30/06-23, 09:09
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 29/06-23, 11:14
Citat fra: esni Dato 29/06-23, 10:25På den anden side - Hector fik en eller flere af deres Taurus godkendt til kørsel på 25 kV delen af Padborg, selvom de ikke må komme udenfor stationsgrænsen. Det må på en eller anden måde have givet dem en operationel fordel- ellers havde de vel ikke gjort det?
Altså det er ikke nødvendigvis antallet det kommer an på ...
Hector's Taurus blev godkendt efter en forenklet "Padborg alene"-procedure som ikke praktiseres længere, fordi den ikke er i overensstemmelse med den nuværende lovgivning. Hvis BR181 skal godkendes til kørsel i Danmark, er det således en fuld godkendelse som gælder. Og fordi lokomotivet skal køre i flere lande, skal godkendelsen håndteres af ERA i Bruxelles. Det kan selvfølgelig gøres, men enkelt er det ikke....

Til gengæld er det den nuværende lovgivning der sikrer godkendelse af BR 188 / TRAXX MS 3 / Traxx universal i Danmark, når TXL engang får dem leveret...Her var kravet nemlig, at maskinerne skulle kunne køre på dansk størm i Padborg, og reglerne om "Padborg alene" forsvandt undervejs i processen.

De sidste maskiner, der burde have fået en "Padborg alene" godkendelse burde være de tre TRAXX MS2 / BR 186 som Polske Cargounit fik leveret i 2020 - men godkendt noget før. Det er dog muligt, at man endte med at annullere "padborg alene" ideen, da maskinerne kunne nøjes med at køre på tysk strøm, hvis de kom til Padborg.

Lasse
Og tilbage er så spørgsmålet - hvorfor mener nogle operatører at de har gavn af at kunne køre på dansk strøm i Padborg, og andre ikke synes det er værd at investere i?

Eskild

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 30/06-23, 09:09
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 29/06-23, 11:14
Citat fra: esni Dato 29/06-23, 10:25På den anden side - Hector fik en eller flere af deres Taurus godkendt til kørsel på 25 kV delen af Padborg, selvom de ikke må komme udenfor stationsgrænsen. Det må på en eller anden måde have givet dem en operationel fordel- ellers havde de vel ikke gjort det?
Altså det er ikke nødvendigvis antallet det kommer an på ...
Hector's Taurus blev godkendt efter en forenklet "Padborg alene"-procedure som ikke praktiseres længere, fordi den ikke er i overensstemmelse med den nuværende lovgivning. Hvis BR181 skal godkendes til kørsel i Danmark, er det således en fuld godkendelse som gælder. Og fordi lokomotivet skal køre i flere lande, skal godkendelsen håndteres af ERA i Bruxelles. Det kan selvfølgelig gøres, men enkelt er det ikke....

Til gengæld er det den nuværende lovgivning der sikrer godkendelse af BR 188 / TRAXX MS 3 / Traxx universal i Danmark, når TXL engang får dem leveret...Her var kravet nemlig, at maskinerne skulle kunne køre på dansk størm i Padborg, og reglerne om "Padborg alene" forsvandt undervejs i processen.

De sidste maskiner, der burde have fået en "Padborg alene" godkendelse burde være de tre TRAXX MS2 / BR 186 som Polske Cargounit fik leveret i 2020 - men godkendt noget før. Det er dog muligt, at man endte med at annullere "padborg alene" ideen, da maskinerne kunne nøjes med at køre på tysk strøm, hvis de kom til Padborg.

Lasse

Skulle de så rangeres retur til sydenden af Padborg station af andet lok, eller kunne man nøjes med at omløbe i spor 1/13?

Mvh. Jens

Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Af Lasse Toylsbjerg Petersen. 3/07-23, 09:31.
Seneste redigering: 3/07-23, 13:09 af Tommy Nilsson
CitatSkulle de så rangeres retur til sydenden af Padborg station af andet lok, eller kunne man nøjes med at omløbe i spor 1/13?

Mvh. Jens
Ja!
Er ikke sikker på, at de er kommet til Pa endnu. De skulle indsættes i trafik til terminalen i Padborg (er drt kul eller koks eller lignende der kommer der som "spotkørsler?) Men TXL fik jo rangermaskine, så det blev nok billigere (og mere fleksibelt ift at anvende andre lok)

Gå op Sider:[1] 2 3
ContecRail
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak