Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- FørerløseSt
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
FørerløseSt
Af Danskjävlar. 24/06-23, 15:24.
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Bare en lille detalje men sidst jeg checkede var DSB's plan at opgradere S-banen til 7½-minutters drift, 32+4 tog i timen hvor hvert andet linje H tog vender rundt på Carlsberg station. Hele systemet ville bukke under ved 5 minutters drift, kapaciteten i røret ville blive alt for stram med mindre at Kystbanens spor bliver ombygget til S-togsdrift.

FørerløseSt
Af Theis Andersen. 24/06-23, 16:34.
Citat fra: Mads Dato 24/06-23, 14:48
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Det handler ikke om at spare på personalet. Der skal stadig bruges mange folk for at holde s-togene i gang, selvom deres primære opgave ikke bliver fysisk at køre dem.
Det handler om stabil, systemdrevet togtrafik med en højere frekvens og jo flere mennesker der skal styre det, jo flere ting kan gå galt og påvirke trafikken.

Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Ved førerløse tog, er der heller ingen lokofører (eller tilsvarende), der bliver førstehåndsvidne ved personpåkørsel.
Jo, de passagerer, der sidder ude i fronten, jeg har i hvert fald læst, at femte generation skal have store ruder og sæder i fronten ligesom på metroen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


FørerløseSt
Af Jensen123. 24/06-23, 18:01.
Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 16:34
Citat fra: Mads Dato 24/06-23, 14:48
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Det handler ikke om at spare på personalet. Der skal stadig bruges mange folk for at holde s-togene i gang, selvom deres primære opgave ikke bliver fysisk at køre dem.
Det handler om stabil, systemdrevet togtrafik med en højere frekvens og jo flere mennesker der skal styre det, jo flere ting kan gå galt og påvirke trafikken.

Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Ved førerløse tog, er der heller ingen lokofører (eller tilsvarende), der bliver førstehåndsvidne ved personpåkørsel.
Jo, de passagerer, der sidder ude i fronten, jeg har i hvert fald læst, at femte generation skal have store ruder og sæder i fronten ligesom på metroen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det bliver også spændende at se, hvor lang tid man skal vente, når der igen er kastet en cykel ud på skinnerne.Som det er nu, er der jo altid en til at vurderere situationen og om muligt fjerne cyklen. Det giver som regel ikke mere end 10 - 15 minutters forsinkelse. I et førerløst koncept, tjaa, skal jeg gætte bliver det mere end en time.

Ps: Efter 15+ år, som regel med den første morgenafgang, er der ingen som behøver, at skrive, at det er et fortænkt problem. Med 15+ års erfaring, ved jeg, at det er et jævnligt tilbagevendende problem.

FørerløseSt
Af anho. 24/06-23, 18:23.
Citat fra: Jensen123 Dato 24/06-23, 18:01Det bliver også spændende at se, hvor lang tid man skal vente, når der igen er kastet en cykel ud på skinnerne.Som det er nu, er der jo altid en til at vurderere situationen og om muligt fjerne cyklen. Det giver som regel ikke mere end 10 - 15 minutters forsinkelse. I et førerløst koncept, tjaa, skal jeg gætte bliver det mere end en time.

Ps: Efter 15+ år, som regel med den første morgenafgang, er der ingen som behøver, at skrive, at det er et fortænkt problem. Med 15+ års erfaring, ved jeg, at det er et jævnligt tilbagevendende problem.
Planen er at der stadig skal være en medarbejder om bord på toget til at håndtere uforudsete situationer. Jeg antager at cykler i sporet hører ind under disse.

Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 16:34Jo, de passagerer, der sidder ude i fronten, jeg har i hvert fald læst, at femte generation skal have store ruder og sæder i fronten ligesom på metroen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ganske interessant billede - men er de nuværende planer ikke at linjerne skal omstilles til førerløs drift efterhånden som 6. generationsmateriellet bliver leveret, og at 5. generation dermed ikke kommer til at køre førerløst?

Jeg tvivler på om det giver økonomisk mening at ombygge 5. generation til førerløs drift når de alligevel snart skal udrangeres.

FørerløseSt
Af Theis Andersen. 24/06-23, 20:20.
Citat fra: anho Dato 24/06-23, 18:23
Citat fra: Jensen123 Dato 24/06-23, 18:01Det bliver også spændende at se, hvor lang tid man skal vente, når der igen er kastet en cykel ud på skinnerne.Som det er nu, er der jo altid en til at vurderere situationen og om muligt fjerne cyklen. Det giver som regel ikke mere end 10 - 15 minutters forsinkelse. I et førerløst koncept, tjaa, skal jeg gætte bliver det mere end en time.

Ps: Efter 15+ år, som regel med den første morgenafgang, er der ingen som behøver, at skrive, at det er et fortænkt problem. Med 15+ års erfaring, ved jeg, at det er et jævnligt tilbagevendende problem.
Planen er at der stadig skal være en medarbejder om bord på toget til at håndtere uforudsete situationer. Jeg antager at cykler i sporet hører ind under disse.

Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 16:34Jo, de passagerer, der sidder ude i fronten, jeg har i hvert fald læst, at femte generation skal have store ruder og sæder i fronten ligesom på metroen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ganske interessant billede - men er de nuværende planer ikke at linjerne skal omstilles til førerløs drift efterhånden som 6. generationsmateriellet bliver leveret, og at 5. generation dermed ikke kommer til at køre førerløst?

Jeg tvivler på om det giver økonomisk mening at ombygge 5. generation til førerløs drift når de alligevel snart skal udrangeres.
Du er vist allerede fremme i 2060'erne med 6. generation. Sidst jeg var ude og køre, var der ikke en 5. generation endnu, kun 4. generation.

Billedet er en visualisering af, hvordan 5. generation kunne se ud, med førerløs drift.
Det, jeg har læst mig til, er, at 5. generation vil være førerløs, men toget bliver bygget med mulighed for eftermontering af et førerrum, hvis førerløs drift skulle gå helt galt.


FørerløseSt
Af Mads. 24/06-23, 20:42.
Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 16:34
Citat fra: Mads Dato 24/06-23, 14:48
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Det handler ikke om at spare på personalet. Der skal stadig bruges mange folk for at holde s-togene i gang, selvom deres primære opgave ikke bliver fysisk at køre dem.
Det handler om stabil, systemdrevet togtrafik med en højere frekvens og jo flere mennesker der skal styre det, jo flere ting kan gå galt og påvirke trafikken.

Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Ved førerløse tog, er der heller ingen lokofører (eller tilsvarende), der bliver førstehåndsvidne ved personpåkørsel.
Jo, de passagerer, der sidder ude i fronten, jeg har i hvert fald læst, at femte generation skal have store ruder og sæder i fronten ligesom på metroen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ja, men de er mindre relevante for driften.
Når en lokofører er sygemeldt, mangler han i vagtplanen.


Hvor ofte er der iøvrigt personpåkørsel på metro-linjerne?

FørerløseSt
Af banemanden. 24/06-23, 21:53.
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/06-23, 15:24
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Bare en lille detalje men sidst jeg checkede var DSB's plan at opgradere S-banen til 7½-minutters drift, 32+4 tog i timen hvor hvert andet linje H tog vender rundt på Carlsberg station. Hele systemet ville bukke under ved 5 minutters drift, kapaciteten i røret ville blive alt for stram med mindre at Kystbanens spor bliver ombygget til S-togsdrift.

En del af forslagene omkring den fremtidige drift er at lave "hubs" forskellige steder så ikke alt skal igennem røret. Bl.a. snakkes der om en opgradering af Dybbølsbro med mulighed for vending til Køge bugt, Carlsberg og ændringer på Svanemøllen og Østerport.

Forslaget fra DSB var så at standardlinjerne med lange tog kørte som normalt gennem røret og man så har myldretidsstammer med lidt kortere tog der ikke tager centrum af kbh med sig.


FørerløseSt
Af banemanden. 24/06-23, 21:56.
Citat fra: RasmusD Dato 24/06-23, 14:52
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47Det handler ikke om at spare på personalet. Der skal stadig bruges mange folk for at holde s-togene i gang, selvom deres primære opgave ikke bliver fysisk at køre dem.
Det handler om stabil, systemdrevet togtrafik med en højere frekvens og jo flere mennesker der skal styre det, jo flere ting kan gå galt og påvirke trafikken.

Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Det handler også om at spare på personale. Da daværende regering og forligspartier præsenterede planen, var et af argumenterne at man ville kunne køre S-tog om natten hele ugen, fordi man ikke skulle betale for en dyr lokomotivfører.

Til gengæld vil de have mere ombordpersonale - måske de enkeltvis koster mindre end en lokofører, men udgiften vil i sidste ende være den samme.

Personaleudgiften er et vilkår man anerkender og accepterer er der. Det man til gengæld kan få, er personale og togdrift der er mere fleksibelt fordi fx en vending af et tog ikke skaltage 7-10 minutter fordi vedkommende skal i den anden ende

FørerløseSt
Af andersj, Aalborg. 24/06-23, 22:57.
Noget helt andet er også arbejdsmiljøet som bybanefører på CBTC. Efter at selve fremføringen af toget er blevet automatiseret, er det blevet voldsomt ensformigt at sidde forrest på et S-tog. Med de nye tog vil en bybanefører ikke engang skulle betjene dørene.

Det vil naturligvis både føre til udfordringer i rekrutteringen samtidig med stor personaleomsætning (kort ansættelsesperiode) - hvis ikke det allerede er tilfældet.

Anders

FørerløseSt
Af anho. 24/06-23, 23:14.
Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 20:20
Citat fra: anho Dato 24/06-23, 18:23
Citat fra: Jensen123 Dato 24/06-23, 18:01Det bliver også spændende at se, hvor lang tid man skal vente, når der igen er kastet en cykel ud på skinnerne.Som det er nu, er der jo altid en til at vurderere situationen og om muligt fjerne cyklen. Det giver som regel ikke mere end 10 - 15 minutters forsinkelse. I et førerløst koncept, tjaa, skal jeg gætte bliver det mere end en time.

Ps: Efter 15+ år, som regel med den første morgenafgang, er der ingen som behøver, at skrive, at det er et fortænkt problem. Med 15+ års erfaring, ved jeg, at det er et jævnligt tilbagevendende problem.
Planen er at der stadig skal være en medarbejder om bord på toget til at håndtere uforudsete situationer. Jeg antager at cykler i sporet hører ind under disse.

Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 16:34Jo, de passagerer, der sidder ude i fronten, jeg har i hvert fald læst, at femte generation skal have store ruder og sæder i fronten ligesom på metroen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ganske interessant billede - men er de nuværende planer ikke at linjerne skal omstilles til førerløs drift efterhånden som 6. generationsmateriellet bliver leveret, og at 5. generation dermed ikke kommer til at køre førerløst?

Jeg tvivler på om det giver økonomisk mening at ombygge 5. generation til førerløs drift når de alligevel snart skal udrangeres.
Du er vist allerede fremme i 2060'erne med 6. generation. Sidst jeg var ude og køre, var der ikke en 5. generation endnu, kun 4. generation.

Billedet er en visualisering af, hvordan 5. generation kunne se ud, med førerløs drift.
Det, jeg har læst mig til, er, at 5. generation vil være førerløs, men toget bliver bygget med mulighed for eftermontering af et førerrum, hvis førerløs drift skulle gå helt galt.


Ja, du har selvfølgelig ret - det var bare mig der lavede en tanketorsk, der.

Grunden til at jeg blev forvirret er at billedet tydeligt et 4. generationstog (men uden førerrum), mens Theis kaldte det for en visualisering af et 5. generationstog.

FørerløseSt
Af tgsen. 25/06-23, 11:31.
Seneste redigering: 25/06-23, 11:32 af tgsen
Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 20:20
Citat fra: anho Dato 24/06-23, 18:23
Citat fra: Jensen123 Dato 24/06-23, 18:01Det bliver også spændende at se, hvor lang tid man skal vente, når der igen er kastet en cykel ud på skinnerne.Som det er nu, er der jo altid en til at vurderere situationen og om muligt fjerne cyklen. Det giver som regel ikke mere end 10 - 15 minutters forsinkelse. I et førerløst koncept, tjaa, skal jeg gætte bliver det mere end en time.

Ps: Efter 15+ år, som regel med den første morgenafgang, er der ingen som behøver, at skrive, at det er et fortænkt problem. Med 15+ års erfaring, ved jeg, at det er et jævnligt tilbagevendende problem.
Planen er at der stadig skal være en medarbejder om bord på toget til at håndtere uforudsete situationer. Jeg antager at cykler i sporet hører ind under disse.

Citat fra: Theis Andersen Dato 24/06-23, 16:34Jo, de passagerer, der sidder ude i fronten, jeg har i hvert fald læst, at femte generation skal have store ruder og sæder i fronten ligesom på metroen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ganske interessant billede - men er de nuværende planer ikke at linjerne skal omstilles til førerløs drift efterhånden som 6. generationsmateriellet bliver leveret, og at 5. generation dermed ikke kommer til at køre førerløst?

Jeg tvivler på om det giver økonomisk mening at ombygge 5. generation til førerløs drift når de alligevel snart skal udrangeres.
Du er vist allerede fremme i 2060'erne med 6. generation. Sidst jeg var ude og køre, var der ikke en 5. generation endnu, kun 4. generation.

Billedet er en visualisering af, hvordan 5. generation kunne se ud, med førerløs drift.
Det, jeg har læst mig til, er, at 5. generation vil være førerløs, men toget bliver bygget med mulighed for eftermontering af et førerrum, hvis førerløs drift skulle gå helt galt.



Plan for DSB for at forhindre svensk indtrængning på den dyrebare Kystbane:

1. Stop forsøg på at bygge en tunnel Helsingør - Helsingborg, så Øresundstog ikke slipper ind den vej.

2. Lov politikerne at ombygge S-banen til førerløs drift.

3. Ombyg kystbanen til S-bane drift.

4. Konstatér at desværre, beklager, kan S-banen ikke ombygges til førerløs drift.


Mission accomplished!


FørerløseSt
Af mpp. 25/06-23, 12:22.
Jeg har lidt svært ved at se hvad konspirationsteorierne skal nytte. Metroen har kørt fantastisk med førerløs drift i 20 år og der er kæmpe hype om selvkørende biler. Det er ret naturligt at se på hvad der ellers kan gøres førerløst og her er S-togene ret nærliggende. I udlandet bliver der også set på førerløs drift af alt fra fjernbaner til sporvogne.

Derudover er der så sket en masse ift hvor hurtigt vi kan sende og behandle data og det kan så give nogle nye muligheder f.x. ved at lade en fører i fjernstyringscentralen overtage når der er udfordringer. At baneterrænet ikke er hegnet ind er så sådan set rigtigt nok, men S-togene kører jo i forvejen med en bremselængde der overstiger hvor langt frem af sporet lokoføreren kan se (ellers skulle man jo lave særkøreplaner for både tåge og regnvejr med lavere hastighed). Så kan man så hen af vejen laver bedre indhegning der hvor behovet er størst.

Og det er vel næsten jernbanens største problem når vi kommer på den anden side af 2030: at viser det sig at det her årtis projekter bliver en success (hvilket man jo kan håbe på de gør) er der få ejermænd til succeserne og så kan man miste momentum når de næste projekter skal besluttes (som der allerede er sket med timeplanen).

FørerløseSt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 25/06-23, 13:31.
Citat fra: mpp Dato 25/06-23, 12:22Jeg har lidt svært ved at se hvad konspirationsteorierne skal nytte. Metroen har kørt fantastisk med førerløs drift i 20 år og der er kæmpe hype om selvkørende biler. Det er ret naturligt at se på hvad der ellers kan gøres førerløst og her er S-togene ret nærliggende. I udlandet bliver der også set på førerløs drift af alt fra fjernbaner til sporvogne.

Derudover er der så sket en masse ift hvor hurtigt vi kan sende og behandle data og det kan så give nogle nye muligheder f.x. ved at lade en fører i fjernstyringscentralen overtage når der er udfordringer. At baneterrænet ikke er hegnet ind er så sådan set rigtigt nok, men S-togene kører jo i forvejen med en bremselængde der overstiger hvor langt frem af sporet lokoføreren kan se (ellers skulle man jo lave særkøreplaner for både tåge og regnvejr med lavere hastighed). Så kan man så hen af vejen laver bedre indhegning der hvor behovet er størst.

Og det er vel næsten jernbanens største problem når vi kommer på den anden side af 2030: at viser det sig at det her årtis projekter bliver en success (hvilket man jo kan håbe på de gør) er der få ejermænd til succeserne og så kan man miste momentum når de næste projekter skal besluttes (som der allerede er sket med timeplanen).
konspirationsteorierne eller sund skepsis kan vi bruge kant tid på. Så lad os hæve os over sten kast, og andet fidere.
1. Indhægning, kommer vi ikke uden om. Det vil være et sikkerheds krav. Med alle andre fornuftige krav for jernbaner kommer man ikke uden om.
2 perronerne, samme. Metroen troede de kunne uden men..
3. Kører plan for regnvejrsdag og dage med tåge? Jo den dag, mit vække ur har indbygget Google mapes og ved hvor lang tid mi  transport vil tage med den aktuelle kører plan. Så det juster tidspunktet for at vække mig ud fra det.( skulle næsten tage patent på det)
4. En Sveriges forbindelse mere, er næsten uundgåeligt.
Om det bliver nord eller syd for København er svært. Hvis nord, så lade kystbanen være. Lave en ekspres forbindelse  Helsingør> Roskilde eller køge nord forbindelsen. Jeg ved de i Nordsjælland vil roterer i deres have stol. Men de må også til at yde noget.
4.a s-tog til Helsingborg måske lige frem et Helsingør Helsingborg Malmø København system.

Er spændt, men er altså mange for G5/førerløs/Roskilde/Helsingør på mere eller samme tid.
Vi har lige meget hvilken hat vi har på ikke gode erfaringer mere flere store projekter på samme tid.
Bane.dk/DSB/Politikerne til sammen gør hvad de kan for at fu.... det op.

Det var bare min fattige mening. Nej jeg har ikke tænkt i økonomi eller sandsynlighed. Kun h ad jeg tror vil være bedst for den ubetydelige part der kendes som passagerer

FørerløseSt
Af Togiudlandet. 25/06-23, 14:00.
Citat fra: hummel_62 Dato 25/06-23, 13:31
Citat fra: mpp Dato 25/06-23, 12:22Jeg har lidt svært ved at se hvad konspirationsteorierne skal nytte. Metroen har kørt fantastisk med førerløs drift i 20 år og der er kæmpe hype om selvkørende biler. Det er ret naturligt at se på hvad der ellers kan gøres førerløst og her er S-togene ret nærliggende. I udlandet bliver der også set på førerløs drift af alt fra fjernbaner til sporvogne.

Derudover er der så sket en masse ift hvor hurtigt vi kan sende og behandle data og det kan så give nogle nye muligheder f.x. ved at lade en fører i fjernstyringscentralen overtage når der er udfordringer. At baneterrænet ikke er hegnet ind er så sådan set rigtigt nok, men S-togene kører jo i forvejen med en bremselængde der overstiger hvor langt frem af sporet lokoføreren kan se (ellers skulle man jo lave særkøreplaner for både tåge og regnvejr med lavere hastighed). Så kan man så hen af vejen laver bedre indhegning der hvor behovet er størst.

Og det er vel næsten jernbanens største problem når vi kommer på den anden side af 2030: at viser det sig at det her årtis projekter bliver en success (hvilket man jo kan håbe på de gør) er der få ejermænd til succeserne og så kan man miste momentum når de næste projekter skal besluttes (som der allerede er sket med timeplanen).
konspirationsteorierne eller sund skepsis kan vi bruge kant tid på. Så lad os hæve os over sten kast, og andet fidere.
1. Indhægning, kommer vi ikke uden om. Det vil være et sikkerheds krav. Med alle andre fornuftige krav for jernbaner kommer man ikke uden om.
2 perronerne, samme. Metroen troede de kunne uden men..
3. Kører plan for regnvejrsdag og dage med tåge? Jo den dag, mit vække ur har indbygget Google mapes og ved hvor lang tid mi  transport vil tage med den aktuelle kører plan. Så det juster tidspunktet for at vække mig ud fra det.( skulle næsten tage patent på det)
4. En Sveriges forbindelse mere, er næsten uundgåeligt.
Om det bliver nord eller syd for København er svært. Hvis nord, så lade kystbanen være. Lave en ekspres forbindelse  Helsingør> Roskilde eller køge nord forbindelsen. Jeg ved de i Nordsjælland vil roterer i deres have stol. Men de må også til at yde noget.
4.a s-tog til Helsingborg måske lige frem et Helsingør Helsingborg Malmø København system.

Er spændt, men er altså mange for G5/førerløs/Roskilde/Helsingør på mere eller samme tid.
Vi har lige meget hvilken hat vi har på ikke gode erfaringer mere flere store projekter på samme tid.
Bane.dk/DSB/Politikerne til sammen gør hvad de kan for at fu.... det op.

Det var bare min fattige mening. Nej jeg har ikke tænkt i økonomi eller sandsynlighed. Kun h ad jeg tror vil være bedst for den ubetydelige part der kendes som passagerer

Man kan jo også godt blive lidt skræmt over timingen. Det kører ikke alt for godt med ERTMS-udrulningen i Østdanmark, så der er stor risiko for, at den reviderede tidsplan med ekstra 7 år ikke holder. Ifølge den nuværende plan er det i 2030, at København H skal have ERTMS. Den plan holder næppe.

På det tidspunkt (i starten af 2030'erne) vil man så også være godt i gang med at hegne hele S-banen ind, lave perrondøre og teste førerløse S-tog. Man trykker jo ikke bare på en knap, og så kører de førerløse S-tog uden problemer.

De fleste kan nok godt forestille sig det kaos, der vil være - og alle de ekstra biler på vejene.


FørerløseSt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 25/06-23, 14:13.
Citat fra: Togiudlandet Dato 25/06-23, 14:00
Citat fra: hummel_62 Dato 25/06-23, 13:31
Citat fra: mpp Dato 25/06-23, 12:22Jeg har lidt svært ved at se hvad konspirationsteorierne skal nytte. Metroen har kørt fantastisk med førerløs drift i 20 år og der er kæmpe hype om selvkørende biler. Det er ret naturligt at se på hvad der ellers kan gøres førerløst og her er S-togene ret nærliggende. I udlandet bliver der også set på førerløs drift af alt fra fjernbaner til sporvogne.

Derudover er der så sket en masse ift hvor hurtigt vi kan sende og behandle data og det kan så give nogle nye muligheder f.x. ved at lade en fører i fjernstyringscentralen overtage når der er udfordringer. At baneterrænet ikke er hegnet ind er så sådan set rigtigt nok, men S-togene kører jo i forvejen med en bremselængde der overstiger hvor langt frem af sporet lokoføreren kan se (ellers skulle man jo lave særkøreplaner for både tåge og regnvejr med lavere hastighed). Så kan man så hen af vejen laver bedre indhegning der hvor behovet er størst.

Og det er vel næsten jernbanens største problem når vi kommer på den anden side af 2030: at viser det sig at det her årtis projekter bliver en success (hvilket man jo kan håbe på de gør) er der få ejermænd til succeserne og så kan man miste momentum når de næste projekter skal besluttes (som der allerede er sket med timeplanen).
konspirationsteorierne eller sund skepsis kan vi bruge kant tid på. Så lad os hæve os over sten kast, og andet fidere.
1. Indhægning, kommer vi ikke uden om. Det vil være et sikkerheds krav. Med alle andre fornuftige krav for jernbaner kommer man ikke uden om.
2 perronerne, samme. Metroen troede de kunne uden men..
3. Kører plan for regnvejrsdag og dage med tåge? Jo den dag, mit vække ur har indbygget Google mapes og ved hvor lang tid mi  transport vil tage med den aktuelle kører plan. Så det juster tidspunktet for at vække mig ud fra det.( skulle næsten tage patent på det)
4. En Sveriges forbindelse mere, er næsten uundgåeligt.
Om det bliver nord eller syd for København er svært. Hvis nord, så lade kystbanen være. Lave en ekspres forbindelse  Helsingør> Roskilde eller køge nord forbindelsen. Jeg ved de i Nordsjælland vil roterer i deres have stol. Men de må også til at yde noget.
4.a s-tog til Helsingborg måske lige frem et Helsingør Helsingborg Malmø København system.

Er spændt, men er altså mange for G5/førerløs/Roskilde/Helsingør på mere eller samme tid.
Vi har lige meget hvilken hat vi har på ikke gode erfaringer mere flere store projekter på samme tid.
Bane.dk/DSB/Politikerne til sammen gør hvad de kan for at fu.... det op.

Det var bare min fattige mening. Nej jeg har ikke tænkt i økonomi eller sandsynlighed. Kun h ad jeg tror vil være bedst for den ubetydelige part der kendes som passagerer

Man kan jo også godt blive lidt skræmt over timingen. Det kører ikke alt for godt med ERTMS-udrulningen i Østdanmark, så der er stor risiko for, at den reviderede tidsplan med ekstra 7 år ikke holder. Ifølge den nuværende plan er det i 2030, at København H skal have ERTMS. Den plan holder næppe.

På det tidspunkt (i starten af 2030'erne) vil man så også være godt i gang med at hegne hele S-banen ind, lave perrondøre og teste førerløse S-tog. Man trykker jo ikke bare på en knap, og så kører de førerløse S-tog uden problemer.

De fleste kan nok godt forestille sig det kaos, der vil være - og alle de ekstra biler på vejene.


Der til en mulig ombygning (igen) af Københavnshovedet banegård

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak