Energikrisen har sat fokus på prisen på særligt fossile brændstoffer, og synliggjort hvad en højere co2 afgift vil betyde. Samtidig er der klimaet at tage hensyn til, som også gør at vi bør vælge mere co2 venlige og mere energi effektive transportformer.
Jeg har ikke været hverken for eller imod bedre offentlig transport, for jeg kan godt forstå at det ikke virker ude vest på, mens at det virker som godt i Kbh. Jeg tror at tingene ved at ændre sig. Særligt de unge vil forlange bedre offentlig transport og mere fragt på bane, fordi at det er klimavenligt, energieffektivt og miljøvenligt. Fortsat urbanisering, gør vi trænges sammen på mindre plads, hvilket også giver bedre mulighed for kollektiv transport.
Samtidig er det ved at gå op for trafikplanlæggerne at man ikke kan bygge sig ud af vejtransport med endnu flere veje, men at det faktisk kan give mindre trængsel, ved at afgive en vejbane til letbanen og busserne. Selv i USA og Canada bygger de kollektiv transport.
En lastbil slider lige så meget på en vej som 20.000 personbiler, men de betaler ikke for den reelle udgift til at dække det reelle slid på vejene. Det betales i stedet af privatbilisterne, så når vi flytter gods med lastbil, så betaler vi ikke den reelle udgift, for privatbilisterne betaler dermed et inddirekte tilskud. Det betyder at transport af gods med lastbiler er kunstig billigt i forhold til andre transportformer. Det gør at fx transport på bane ikke kan konkurrere, selvom at det er billigere ved længere distancer. I dag siger man måske at jernbanen kan konkurrer på 300 km, men måske er den faktisk konkurrencedygtig ned til fx 150 km, hvis ikke at bilisterne betalte regningen. Samtidig så er lastbiler ikke klimavenlige, de nuværende udleder mange partikler mm og bidrager til at vejnettet sander til i trafik. Road pricing for lastbilerne vil hjælpe på det og sammen med co2 afgifter på brændstof, så kan det reduceres, fordi at transport via banen så bliver mere attraktiv. Det vil også kunne hjælpe til at afhjælpe noget af trængslen på vejene, for et tog kan flyte langt flere trailere og hurtigere end en vejbane. Samtidig er der chaufførmangel, så frem for at have dem siddende på motorvejene, så er det måske bedre at de kører gods fra en kombiterminal til regionale/lokale modtagere.
Jeg faldt over den her video der er lavet af en canadier som er bosiddende i Holland, og den handler om Danmark. I stedet for at være selvfede, så er det ret interessant at se Danmark udefra med nye øjne.
Meget af kritikken rammer rigtigt. Vores byer er stadigvæk bilcentrerede og vores cykel-mojo er ikke så god som vi selv gerne vil tro. Vi har stadigvæk en masse vi kan forbedre når det kommer til byplanlægning, transport, offentlig transport, træer, at farve cykelstierne og cykelvenlighed.
Meget tyder på at Kattegatforbindelsen bliver til noget, og hvis den bygges med højhastighedstog, så kommer den til at trække i samme retning, fordi at bilisme og indenrigsflyvning mellem Århus+Østjylland vil stort set blive elimineret, og banen få en ny guldalder. Jeg kan godt huske da man byggede forbindelsen over Storebælt, og hvordan den bandt Danmark sammen med særligt de nye hurtige IC3-tog til Kbh. Det var et paradigmeskift i landstrafikken. Jeg tror og håber at det samme sker med Kattegat. Hvis politikerne er lidt fremsynede og hælder de ekstra penge i til så vi kan rejse Kbh H -> Århus H på under en time, så tror jeg at der er en stor chance for at det sker.
Så jeg tror at der er ved at ske noget og også på mere overordnet plan med hvordan at vi ser på transporten, hvor vi går bort fra det bil/lastbil og vejcentrerede syn.