Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
Et argument for en fast Kattegatforbindelse der sjældent bringes i spil er, at vi i DK har en infrastruktur mellem landsdelene der er utrolig udsat, læs Storebæltsforbindelsen.
 
Et tænkt scenarie hvor Storebæltsforbindelsen er sat ud af spillet i flere år pga mulig påsejling, sabotage/terrorisme el lign, vil lamme landsdelstrafikken fuldstændigt.
At tro man kan opgradere færgekapaciteten med kort varsel er ikke en mulighed.
Vi taler tab i produktivitet på MANGE milliarder kr.

Så redundans-vinklen synes jeg der er brug for man diskuterer mere.
 
92
Billeder og video - Humlum 2024
Af Niels Munch. 18/11-24, 17:10
Tak for kigget; der er ændret på overkørselsanlægget, siden jeg kom forbi den morgenstund:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Humlum St. 15.09.2018 (nm).

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/11-24, 16:41
Citat fra: Worm Dato 18/11-24, 16:01tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.

Det er vel som man ta'r det: Aarhus-København via Kattegat: 1 time. Aarhus-København via Odense: 2 timer.
https://ing.dk/debat/koebenhavn-aarhus-paa-en-time-uden-kattegat-forbindelse
 
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/11-24, 16:41
Citat fra: Worm Dato 18/11-24, 16:01tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.

Det er vel som man ta'r det: Aarhus-København via Kattegat: 1 time. Aarhus-København via Odense: 2 timer.

Holder tiden over Kattegat?
Og tiden over Fyn kan forkortes med bedre forbindelse over Lillebælt og omkring Vejle samt med ny bane som burde kunne bygges fra de sparede penge til Kattegatforbindelsen.
Og læg hertil et større passagergrundlag via Fyn som kunne betyde afgange med 10-15 min mellemrum.
På Kattegatforbindelsen kommer afgange næppe til at være hyppigere end 30 min pånær enkelte i morgen og eftermiddagsmyldrertiden.
 
Citat fra: Worm Dato 18/11-24, 16:01tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.

Det er vel som man ta'r det: Aarhus-København via Kattegat: 1 time. Aarhus-København via Odense: 2 timer.
 
Hejsa i Forum!

Så Midtjyske Jernbaner/MJ er jo igang med at få deres Siemens Mireo batteritog, men er der nogen som ved hvornår de er blvet planlagt at sættes i brug.
For jeg har hørt folk som siger K25, men er det køreplansskiftet eller bare i løbet af K25.

 
Citat fra: steenth Dato 18/11-24, 15:50
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.
Desværre er arbejdet med en Kattegatforbindelse sat i stå pga. at den økonomisk ikke hænger sammen. En af årsagerne er at anlægsprisen er meget høj - der skal bygges mere og det dyre er byggeriet over vand. På Femern kan man tillade at højere takster end fx Storebælt. Men på Kattergatforbindelsen skal taksterne være på niveau med Storebælt. Tidsbesparelsen med bil via Storebælt og Kattegat er små i forhold til Femern. Så hvis taksten er for høj på Kattegat, så kører man via Storebælt.
Ja - prisen for at tilføje en jernbane på forbindelsen er rigtig høj - vel i dag over 100 mia kr inkl. landanlæg til Ringsted og på Jyllandssiden.

Penge som passagererne aldrig vil kunne betale og tidsbesparelsen i forhold til en bedre bane over Fyn op til Aarhus er lille.
 
Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.

Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.
Desværre er arbejdet med en Kattegatforbindelse sat i stå pga. at den økonomisk ikke hænger sammen. En af årsagerne er at anlægsprisen er meget høj - der skal bygges mere og det dyre er byggeriet over vand. På Femern kan man tillade at højere takster end fx Storebælt. Men på Kattergatforbindelsen skal taksterne være på niveau med Storebælt. Tidsbesparelsen med bil via Storebælt og Kattegat er små i forhold til Femern. Så hvis taksten er for høj på Kattegat, så kører man via Storebælt.
 
99
Hermed et par friske sommerbilleder fra Humlum.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     
 
Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...
 
Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]
Veterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak