Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
51
Rullende materiel - Litra ME til ungarn!!
Af Lasseno. 19/11-24, 20:38Hej
Er der nogen der har fundet nyheder omkring dette emne?
Hilsner Lasse
Er der nogen der har fundet nyheder omkring dette emne?
Hilsner Lasse
52
Trafikpolitik - Eksperter har set nok: Skrot ...
Af andersj. 19/11-24, 20:33Citat fra: hj Dato 19/11-24, 13:41- Nordjyllands trafikselskab har kontrakt med ministeriet på kørsel Aalborg-Aalborg lufthavn til og med K24.
Aftalen er åbenbart forlænget til og med K25. Hvornår og hvorfor mon?
Det kan læses her: https://dagsordener.rn.dk/vis?id=807ab926-9ad9-4966-9296-6422c1a124cd&iframe=true&punktid=9660b49b-9b96-4af1-bf77-e9dde66e427c
53
Trafikpolitik - Godstog på Vejle Havnbane
Af RBruns. 19/11-24, 19:46Jeg møder den som regel om morgen mellem 0530 og 0630.
DBs trækker MK6xx plejer at holde ved havnevagten, Sydkajen 1.
Ved 6 tiden kommer en af slæberne (MZ) også gerne for at hente/bringe vogne
Så midt bud er, tag ned på havnen ca. 0530 og se om MK´eren er ved havnevagten. Er den der ikke, så er de gået i gang (tidligt).
Evt gå op på banegården.
Der er vidst ikke noget (fast) kørsel/rangering i weekenderne.
DBs trækker MK6xx plejer at holde ved havnevagten, Sydkajen 1.
Ved 6 tiden kommer en af slæberne (MZ) også gerne for at hente/bringe vogne
Så midt bud er, tag ned på havnen ca. 0530 og se om MK´eren er ved havnevagten. Er den der ikke, så er de gået i gang (tidligt).
Evt gå op på banegården.
Der er vidst ikke noget (fast) kørsel/rangering i weekenderne.
54
Rullende materiel - Brændt lugt i IC3 tog
Af thomastog. 19/11-24, 19:27Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...
Jeg erfarer ikke nogen forskel. Hvori skulle der være forskel, efter din mening ?
55
Faste anlæg - Stockholm fra København toget...
Af Ncard00. 19/11-24, 18:14Citat fra: mpp Dato 18/11-24, 22:29Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 18/11-24, 20:51Hej!
Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?
Det har været omtalt herinde og andre steder før, men SJ er ved at opgradere X2000 og har derfor ikke tog nok til at køre hele vejen til København – derfor kører togene kun til Malmø og så begynder de forhåbentligt at køre direkte forbindelser med friske tog igen til sommer. Togene har kørt ustabilt, så det bliver godt med nogle nyistandsatte tog på ruten.
Får alle renoverede X2000 både ERTMS og dansk ATC?
56
Udland - Oslo - Gøteborg - planer for ...
Af Ncard00. 19/11-24, 18:13Citat fra: anho Dato 17/11-24, 19:12Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 14:02Hvordan får man den helt ned på 4 timer? Tager det ikke over 3 timer bare at komme fra København til Göteborg? Jeg ved godt at banen Malmö-Göteborg er traceret til 250 km/t men kun kører med 200 km/t på nuværende tidspunkt, men den opgradering kan vel ikke hente mere end 10-15 minutter.
Jeg tænker at det i hvert fald vil forudsætte Europasporet for at få København-Oslo ned på de 4 timer. Turen til Malmö tager jo 40 minutter i sig selv.
Turen Kh-Göteborg tager ca. 4 timer med regionalbumleren.....som dog har en afgang pr. time.
Hvis du er heldig, så kan du fange en af SJs hurtigtog Malmø-Göteborg og skære ca. ½ time.....men det "koster" et skift i Malmø. Det kan være "farligt" med den ustabile drift, som der er over Øresund (aflyste tog, ustabilt signalsystem Kh-Kastrup).
Turen Göteborg-Oslo kan gøres på ca. 3,5 time i bus og ca. 4 timer med tog. Ofte er busbilletten væsentligt billigere end togbilletten.
Jeg anser ikke toget som en mulighed Kh-Oslo - det tager alt for lang tid og med for mange skift (= risiko for mistede forbindelser).
Grundet mine mange ture til Oslo gennem de senere år, så har jeg holdt lidt øje med forbindelsen Oslo-Stockholm-Oslo.
Store forsinkelser og aflysninger er desværre ikke ukendte forhold.
Når toget endelig kører, så ser det hyggeligt ud....bare en Rc med 5-6 vogne, som ligner noget jeg husker fra 1990'erne.
Summen af dette opfatter jeg således at SJ ikke prioriterer denne forbindelse.
DSB har netop ansøgt om at kunne køre tog direkte København-Oslo, og vistnok med færre stop end de eksisterende forbindelser på både København-Göteborg og Göteborg-Oslo ruten. Jeg synes at have set noget om at de skal køre et par gange om dagen, og med en rejsetid på cirka 6½ time for hele turen, som jeg husker det.
Stadig ikke hurtigt nok for forretningsrejsende, men absolut en mulighed for folk der skal på ferie.
Så længe det bliver hurtigere og samme pris som at køre i bil, billigere end at flyve omkring max 6 timer, og med samme frekvens som antal direkte daglige fkyafgange, så skal det nok blive en success
57
Udland - Oslo - Gøteborg - planer for ...
Af Ncard00. 19/11-24, 18:09Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/11-24, 14:48Glem ikke at der netop mellem København - Oslo er en anden attraktiv løsning: Via havet!
Den afgår kl. 16:30 fra centrum af København og lander i centrum af Oslo kl. 10 næste morgen - veludhvilet efter en god nats søvn på Codans bølge. Priser fra knap 500 kr.
Ellers tak,
For os som nemt bliver søsyge, så ville det være et mareridt at ligge underdrejet i så mange timer pga. dårligt vejr. Jeg sejler aldrig, uanset tid, vejr, og afstand!
58
Rullende materiel - Brændt lugt i IC3 tog
Af Jørgen Schwartz. 19/11-24, 17:26Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...
Har du selv praktisk erfaring med at fremføre tog på ETCS og SR75 strækninger, siden du kommer med denne konklusion?
59
Rullende materiel - ETCS installation på Viking R...
Af AndreasM. 19/11-24, 13:49Citat fra: Per Holm Dato 19/11-24, 11:46Selvfølgelig gør det og enkelte "problemstrækninger" vil stadig kræve ATC men uden ATC vil der kunne køres fra Tønder til Thyborøn, Thisted, Hirtshals, Skagen og Aalborg Havn (bortset fra muligvis enkelte baliser ved grænsen) og dermed burde de fleste behov være dækket.Vi taler om et firma som er bosiddende og driver en pæn del af deres forretning med udgangspunkt i Padborg. Tønder Grænse er næppe særlig relevant for dem.
60
Trafikpolitik - Eksperter har set nok: Skrot ...
Af hj. 19/11-24, 13:41Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/11-24, 20:38Billund Lufthavn markedsfører sig kraftigt i Aarhus. Det er i hvert fald, hvad jeg som daglig læser af JP Aarhus oplever. Om Aalborg Lufthavn nogensinde har gjort det samme, tvivler jeg på - dertil er køreplanen stadig for dårlig.Tja det har de næppe, men fra K25 bydes på disse direkte forbindelser:
Aarhus-Billund lufthavn (912X) timedrift med køretid mellem 1t18 og 1t38
Aarhus-Aalborg lufthavn (lyntog) timedrift med køretid 1t23
Det leder mig til spørgsmålet: Er der nogen, som kan hjælpe med at afklare hvad der er planlagt til K26?
- Nordjyllands trafikselskab har kontrakt med ministeriet på kørsel Aalborg-Aalborg lufthavn til og med K24.
Aftalen er åbenbart forlænget til og med K25. Hvornår og hvorfor mon?
- Den nye DSB-kontrakt forpligter kun DSB til at køre ét tog i timen mellem Aalborg og Aalborg lufthavn
I førnævnte aftale står derimod at der forventes to DSB-tog i timen (når signalsystemet er implementeret), og det samme fremgår af de versioner af DSBs trafikvision 2030, jeg har kunnet finde.
Så hvad mon vi egentlig kan forvente af DSB-trafik til Aalborg lufthavn i K26?
/hj
Dampvogne ved privatbanerne
En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.
Læs mere