Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
Citat fra: RBruns Dato 19/11-24, 19:46Jeg møder den som regel om morgen mellem 0530 og 0630.

DBs trækker MK6xx plejer at holde ved havnevagten, Sydkajen 1.



Ved 6 tiden kommer en af slæberne (MZ) også gerne for at hente/bringe vogne

Så midt bud er, tag ned på havnen ca. 0530 og se om MK´eren er ved havnevagten. Er den der ikke, så er de gået i gang (tidligt).

Evt gå op på banegården.

Der er vidst ikke noget (fast) kørsel/rangering i weekenderne.
Hvad med på eftermiddag? Jeg engang så en tog om eftermiddagen.
 
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 18/11-24, 12:59
Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 09:4565 min. er da udmærket - i betragtningen af en strækningshastighed på 70 km/t eller så.

Har kikket lidt i kørerplanen for 1963.
Langt de fleste tog - som kunne stoppe hele vejen - brugte omkring 90 min (nogle lidt mere, andre lidt mindre).
Dog kunne der på søn- og helligdage findes tog SM 191-192. Her var tiden lige omkring 60 min (lidt efter hvilket tog vi snakker).
Men der var heller ikke stop alle steder.....og der var ikke et sådant "lyntog" på hverdage.
Mon ikke det var smartere, at kanalisere evt penge fra en Silkeborg - Horsens bane over til Kattegat, og så fokueres på muligheden for at køre Silkeborg - København på 1½ time (med batteritog :-))

/Lasse
[/quote
Kattegat vil ikke kunne betale sig lige nu. Silkeborg - Horsens er mere til de byer der ligger på banen.
 
Her til morgen så jeg et S-tog, hvor der i "vindueskarmen" i førerrummet var en kulørt blinkende lyskæde. Det er jo rigtig hyggeligt med lidt juleri, og jeg personligt synes det er fedt, når lokoføreren, bus- eller lastbilchaufføren juler. Man bliver bare en tand gladere.

Men man kan så undre sig over, at der må ligge sådan en lyskæde der, når nu det er forbundet med brandfare at have et papskilt med et påskrevet bynavn liggende samme sted. Er det fordi, at der blæses varm luft op, så risikoen for at sætte ild i et papskilt er større end at sætte ild til en lyskæde?
 
Citat fra: Henrik Hansen Dato 19/11-24, 22:00
Citat fra: thomastog Dato 19/11-24, 19:27
Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...

Jeg erfarer ikke nogen forskel. Hvori skulle der være forskel, efter din mening ?

Kan forskellen ikke ligge i, at bremsekurven er noget forskellig på ATC og ETCS. På ETCS er bremsekurven meget 'defensiv', så der kan/skal bremses mindre over en længere strækning, hvor i mod der på ATC kan/skal bremse hårdere over en kortere strækning.

Om det skulle give anledning til varme bremse på IC3 ved jeg ikke, men det kunne være en forklaring.


Bremsekurven er ikke mere stejl på ETCS end på ATC.
 
Citat fra: mpp Dato 19/11-24, 23:19
Citat fra: Ncard00 Dato 19/11-24, 18:14
Citat fra: mpp Dato 18/11-24, 22:29
Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 18/11-24, 20:51Hej!

Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere  end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?

Det har været omtalt herinde og andre steder før, men SJ er ved at opgradere X2000 og har derfor ikke tog nok til at køre hele vejen til København – derfor kører togene kun til Malmø og så begynder de forhåbentligt at køre direkte forbindelser med friske tog igen til sommer. Togene har kørt ustabilt, så det bliver godt med nogle nyistandsatte tog på ruten.

Får alle renoverede X2000 både ERTMS og dansk ATC?

Det tror jeg ikke, de har været i gang noget tid og er startet med de indenlandske X2000'ere. De har jo nok kørt som to forskellige flåder i noget tid og så kan man jo forestille sig, at der er flere udfordringer end blot signalsystemer for at få dem til at køre i Danmark – f.x. strømsystem. Havde de lavet de indenlandske tog til at køre i Danmark kunne de jo have kørt til Danmark med dem og vi ville nok have hørt om folk, der havde fået ture i de nye tog.

Sakset fra X2 siden på järnväg (jarnvag.net)
CitatDet första upprustade tåget sattes i trafik i november 2021 på sträckan Stockholm-Göteborg. Upprustade tåg får under en övergangsperiod tillägget "C" i litterat för att skilja dem från icke upprustade tåg. När ombyggnaden är klar kommer det finnas 36 tågsätt bestående av sex vagnar och drivenhet, alla anpassade för trafik till Danmark.
 
Citat fra: Ncard00 Dato 19/11-24, 18:14
Citat fra: mpp Dato 18/11-24, 22:29
Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 18/11-24, 20:51Hej!

Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere  end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?

Det har været omtalt herinde og andre steder før, men SJ er ved at opgradere X2000 og har derfor ikke tog nok til at køre hele vejen til København – derfor kører togene kun til Malmø og så begynder de forhåbentligt at køre direkte forbindelser med friske tog igen til sommer. Togene har kørt ustabilt, så det bliver godt med nogle nyistandsatte tog på ruten.

Får alle renoverede X2000 både ERTMS og dansk ATC?

Det tror jeg ikke, de har været i gang noget tid og er startet med de indenlandske X2000'ere. De har jo nok kørt som to forskellige flåder i noget tid og så kan man jo forestille sig, at der er flere udfordringer end blot signalsystemer for at få dem til at køre i Danmark – f.x. strømsystem. Havde de lavet de indenlandske tog til at køre i Danmark kunne de jo have kørt til Danmark med dem og vi ville nok have hørt om folk, der havde fået ture i de nye tog.
 
Altså i mine øjne ville en hel eller delvis brug af en anden strømfrekvens på S-banen blot være en dyr fornøjelse der ikke ville gavne folk særlig meget, og som kun skaber flere muligheder for fejl og flere komplikationer på både infrastruktur og tog hvor ting kan gå galt, eller kræve dyre vedligeholdelsesregninger.

Vi må også huske på at S-togsnettet og fjernbanenettet er stort set ukompatibelt nutildags. De har ikke kun forskellig strømstyrke og frekvens, men også forskellige perronhøjder og vidt forskellige signalsystemer. Hvis Københavns S-bane fra start af mindede mere om dem der blev bygget i Tyskland i 60'erne og fremad var der måske noget om snakken men Københavns S-bane er ikke bygget på den måde. Den har mere til fældes med en række metrosystemer end et typisk pendlertog.
 
Citat fra: thomastog Dato 19/11-24, 19:27
Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...

Jeg erfarer ikke nogen forskel. Hvori skulle der være forskel, efter din mening ?

Kan forskellen ikke ligge i, at bremsekurven er noget forskellig på ATC og ETCS. På ETCS er bremsekurven meget 'defensiv', så der kan/skal bremses mindre over en længere strækning, hvor i mod der på ATC kan/skal bremse hårdere over en kortere strækning.

Om det skulle give anledning til varme bremse på IC3 ved jeg ikke, men det kunne være en forklaring.
 
Hej
Er der nogen der har fundet nyheder omkring dette emne?

Hilsner Lasse
 
Citat fra: hj Dato 19/11-24, 13:41- Nordjyllands trafikselskab har kontrakt med ministeriet på kørsel Aalborg-Aalborg lufthavn til og med K24.
Aftalen er åbenbart forlænget til og med K25. Hvornår og hvorfor mon?

Det kan læses her: https://dagsordener.rn.dk/vis?id=807ab926-9ad9-4966-9296-6422c1a124cd&iframe=true&punktid=9660b49b-9b96-4af1-bf77-e9dde66e427c
 
Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak