Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/11-24, 20:38
Citat fra: mgameing123 Dato 20/11-24, 15:03
Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-24, 10:06Hey guys,

Ja, det er jer, der efterspørger togtider herinde. Får I så taget nogle billeder?

Et forum som dette er ganske egnet til billede-upload, og der er faktisk interesse for dem.

M.v.h.
Niels

Nej jeg tager sjældent billeder. Jeg tager kun videoer!
Lægger du dem så på Youtube? Eller Vemo? Så ser vi gerne et link her i forum.
Ja ja hvis jeg lægger det op på YouTube så kan det godt være jeg sender linket herinde hvis jeg magter det.
 
En godsvogn i går aftes i Frank og Kastaniegaarden på DR som jeg ikke ved litra nummer på men kunne se at det er en godsvogn med DSB på siden og med to rør på taget. Hvilken vogn mon der er tale om? Skulle måske være i jernbane historisk forum men tænker det nok er okayellers kan det sikkert flyttes derover.

MVH. Mogens.
 
Det handler ikke kun om tidspunktet på dagen, men også selve ugedagene. Det er jo en forbindelse med mange fritidsrejsende, så derfor er presset udenfor sæsonen sandsynligvis højest fredag-søndag.

Men generelt gælder følgende gennemsnitlige belægningsprocenter for DSB tog i 2023:
Fjerntog - 48%
Regionaltog - 27%
S-tog - 22%

Det hænger meget godt sammen med at man eksempelvis kører med 4-5 dobbeltdækkervogne hele dagen på Sjælland, selvom der udenfor myldretiden måske kun er behov for en halv vogn. Det samme med S-tog, hvor frekvensen er den samme men dog med mulighed for at ændre på togstørrelserne.
 
Citat fra: Jens Hansen Dato 20/11-24, 19:52Øh...

Vi kører med tomme tog, så nu kører vi nogle flere?

JH

Det handler vel om at der er nogle store afgange midt på dagen, men at man kun har det samme materiel og derfor ender med at køre med nogle tomme pladser på yderafgange. Og så handler det vel også om, at man fylder toget på vej til Hamborg så et sæde, der først bliver fyldt i Kolding, står som tomt København–Kolding, hvormed belægningsgraden reduceres. Man kan diskutere om det er smart eller ej at togene så ikke bliver brugt til indenlandske passagerer i højere grad – jeg tror nok det er meget godt, da der er nogle forskellige forventninger for indenlandske passagerer og det kan give udfordringer med komplicerede dørlukningsprocedurer og smalle døre ift. indenlandske tog. Med Talgo kan man jo så begynde at sælge indenlandske Orangebilletter igen.
 
Citat fra: mgameing123 Dato 20/11-24, 15:03
Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-24, 10:06Hey guys,

Ja, det er jer, der efterspørger togtider herinde. Får I så taget nogle billeder?

Et forum som dette er ganske egnet til billede-upload, og der er faktisk interesse for dem.

M.v.h.
Niels

Nej jeg tager sjældent billeder. Jeg tager kun videoer!
Lægger du dem så på Youtube? Eller Vemo? Så ser vi gerne et link her i forum.
 
Citat fra: andersj Dato 20/11-24, 11:49Nyheden kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-flere-tog-til-tyskland-i-2025/

Grunden til at jeg deler denne er primært følgende citat: "Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer."


Øh...

Vi kører med tomme tog, så nu kører vi nogle flere?

JH
 
Citat fra: andersj Dato 20/11-24, 11:49Nyheden kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-flere-tog-til-tyskland-i-2025/

Grunden til at jeg deler denne er primært følgende citat: "Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer."

Det er ikke overraskende og viser udfordringerne ved at køre med fast sammenkoblede stammer kombineret med en meget sæsonbetonet strækning.

Man har dog også gjort meget for at hindre lokale rejsende på begge sider af grænsen i disse tog og jeg mener også at man i hvert fald i perioder har solgte færre pladser, så der var en buffer hvis en vogn havde tekniske problemer og ikke kunne anvendes.

Hos Deutsche Bahn havde man i fjerntrafikken en gennemsnitsbelægning på 49 pct. i 2023, hvilket jo også skyldes at man er nødsaget til at køre med alle 12-13 vogne videre til eksempelvis Kiel, mens de fleste er stået af i Hamburg.

Fordelen på København-Hamburg er dog at man ret ofte kan få billetter ned til 29,95€ med kort varsel udenfor sæsonen.

Tror mere at den lave belægning handler om jernbanens dårlige ry og høje priser generelt, samt daglige aflysninger og mange forsinkelser på disse afgange, for ikke at tale om den lange rejsetid sammenlignet med at flyve til hamborg, og nej, de fleste forstår stadig ikke at rejsetiden også gælder transport til og fra lufthavnen, tiden i lufthavnen, samt at man kan være produktiv i toget, desværre.

Så det der skal til for hamborg afgangene er nye vogne, kortere rejsetid, ad den nuværende rute, ikke først når femern åbner, færre aflysninger og forsinkelser, billigere priser, og en fornyet "normalisering" ifht. at taget toget på rejser til udlandet i stedet for fly.
 
Søndag formiddag blev et IR4 tog afsporet under rangering på Helsingør station. Der var ingen passagerne i toget. Først sent på eftermiddagen var toget tilbage på sporet.
Billedet er fra Helsingør Dagblad
https://images.jfmedier.dk/images/8/82/825/825ff745-0819-4f8c-a17e-da52a7788b11_1_90_0_0_4080_3060_1920_1440_973a2f3f.jpg
 
Fin fortsættelse af denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1973.msg18643.html - hvis sidste indlæg er præcis 1 måned gammel.
 
Skiltene bliver ikke leveret så hurtigt som DSB gerne vil have det, så derfor sætter de dem til at begynde med kun i forreste og bagerste vogn, så der er skilte nok til at alle S-tog kan have i hvert fald to skilte der virker. Efterhånden som flere skilte bliver leveret, kommer de til at blive indsat over alle døre.
 
Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak