Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Danskjävlar Dato 19/11-24, 22:08Altså i mine øjne ville en hel eller delvis brug af en anden strømfrekvens på S-banen blot være en dyr fornøjelse der ikke ville gavne folk særlig meget, og som kun skaber flere muligheder for fejl og flere komplikationer på både infrastruktur og tog hvor ting kan gå galt, eller kræve dyre vedligeholdelsesregninger.

Vi må også huske på at S-togsnettet og fjernbanenettet er stort set ukompatibelt nutildags. De har ikke kun forskellig strømstyrke og frekvens, men også forskellige perronhøjder og vidt forskellige signalsystemer. Hvis Københavns S-bane fra start af mindede mere om dem der blev bygget i Tyskland i 60'erne og fremad var der måske noget om snakken men Københavns S-bane er ikke bygget på den måde. Den har mere til fældes med en række metrosystemer end et typisk pendlertog.

Spørgsmålet er da hvad merprisen per togsæt er for at kunne håndtere begge systemer?

En af S-banens fordelingsstationer skulle koste ca. 40 mio. Kr stykket, mod 20 mio. Kr. for 25 kV. Foruden at DC fordelingsstationerne ligger med 6-7 km afstand kontra 50 km for fjernbanens fordelingsstationer.

Eksprestunnelen med 20 km dobbeltspor ville da enten kræve 3,5 x 40 mio. Kr. eller 1 x 20 mio. Kr. Forskellen er da ca. 120 mio. Kr. i besparelse på strømforsyningen.

Hvis der skal bruges 75 togsæt til Eksprestunnelen er det 1,6 mio. Kr. per togsæt, som kunne bruges til at modregne ekstraudstyret til 25 kV 50 Hz.

Det er måske ikke nok alene, til at bære hele udgiften.
Men hvis de samme 75 togsæt også skal kunne køre til Roskilde og Helsingør, da kan man måske opnå rentabilitet.
 
Interessant - en hurtig websøgning vise at denne RV mode er beskrevet i afsnit 6.36 Propelling in RV i dette dokument.

 
Citat fra: steenth Dato I dag 14:42
Citat fra: mlarsen Dato I dag 14:23Et punkt der fangede mit blik var at strækningen til Peberholm ikke kan fremskyndes med følgende begrundelse:

CitatDet skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Hvad er det for en specifik tunnelfunktionalitet der henvises til, og er det en speciel dansk funktionalitet? Eller er leverandøren ikke nået til tunneldelen af deres basissoftware endnu?
Et gæt er RV-mode - Reversing. Det er en nødprocedure, så et tog kan bakke tilbage, hvis der sker et eller andet i en tunnel, hvor det er nødvendig at komme ud hurtigt. RV-mode er bestilt til Femernforbindelsen og den kan også bruges på Storebælt.

Funktionen "Reversing" i ERTMS orsakade allvarliga störningar på Ådalsbanan Sundsvall-Kramfors i Sverige tidigare i år.
Ett tåg hade gjort detta, stannat och kört bakåt.
Och då slutade bommarna i en plankorsning / Overkørsel fungera.
Efter blev det max 30 km/h över samtliga plankorsningar på en 100 km lång sträcka, vilket gav bussersättning på dagtågen, detta i ett par månader.
Normalt tar det 6 månader med test och godkännande av en ny version av ERTMS software, men nu lite mer pressad tidsplan.

Kanske är det inga plankorsningar/overkørseler på Storebæltsträckan eller Femernforbindelsen.

Och inga tunnlar i Danmark utöver Storebælt (?) för det är i dessa man behöver denna funktion.
 
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 13:10
Citat fra: RBruns Dato I dag 12:59
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:32Ok men ved i hvornår der kommer en Havnebane tog? Jeg har selv ingen idé.
Jeg har svaret længere oppe i tråden. (Første svar).

Og spørger har antydet, at han ikke kan komme op om morgenen ;D .
Ja måske i skoleferien hvis jeg er heldig. Så ved i hvor i Vejle havn den vil holde fordi jeg vil finde en godt trainspotting sted.
 
Citat fra: mlarsen Dato I dag 14:23Et punkt der fangede mit blik var at strækningen til Peberholm ikke kan fremskyndes med følgende begrundelse:

CitatDet skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Hvad er det for en specifik tunnelfunktionalitet der henvises til, og er det en speciel dansk funktionalitet? Eller er leverandøren ikke nået til tunneldelen af deres basissoftware endnu?
Et gæt er RV-mode - Reversing. Det er en nødprocedure, så et tog kan bakke tilbage, hvis der sker et eller andet i en tunnel, hvor det er nødvendig at komme ud hurtigt. RV-mode er bestilt til Femernforbindelsen og den kan også bruges på Storebælt.
 
Mange interessante detaljer, og godt at se at IT delen har fået mere opmærksomhed med opdeling i "spor" der kan følges hver for sig, og forhåbentligt implementeres og udrulles individuelt. Det skulle også gerne reducere tågesnakken en smule.

Et punkt der fangede mit blik var at strækningen til Peberholm ikke kan fremskyndes med følgende begrundelse:

CitatDet skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Hvad er det for en specifik tunnelfunktionalitet der henvises til, og er det en speciel dansk funktionalitet? Eller er leverandøren ikke nået til tunneldelen af deres basissoftware endnu?
 
I sommers fik jeg for første gang gået en tur på Lemvig havnebane.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.       
 
Citat fra: RBruns Dato I dag 12:59
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:32Ok men ved i hvornår der kommer en Havnebane tog? Jeg har selv ingen idé.
Jeg har svaret længere oppe i tråden. (Første svar).

Og spørger har antydet, at han ikke kan komme op om morgenen ;D .
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:32
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 08:16
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:04Ja ja hvis jeg lægger det op på YouTube så kan det godt være jeg sender linket herinde hvis jeg magter det.

Med den flid, du lægger for dagen herinde, burde det være en smal sag, så det glæder vi os til.
Ok men ved i hvornår der kommer en Havnebane tog? Jeg har selv ingen idé.

Jeg har svaret længere oppe i tråden. (Første svar).

Den er nemmest at fange om morgenen mellem 0530 og 0700 nede ved havnevagten, og ellers oppe på banegården.
Mellem 0600 og 0630 holder der ofte en slæber (MZ) oppe på banegåden.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak