Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Transport for Wales (TfW) har nu introduceret Storbritanniens første tri-mode elektriske tog på South Wales Metro. Toget blev præsenteret på InnoTrans 2022 i Berlin:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Tri-Mode FLIRT til Transport for Wales (TfW), InnoTrans 21.09.2022 (ots).
 
TfW Class 756 tri-mode FLIRT er bygget af Stadler. De vil i første omgang betjene Merthyr- og Aberdare-linjerne, efterfulgt af Treherbert-linjen, og erstatter successivt ældre tog. I alt forventes fjorten tog at være i drift i foråret 2025.

Tri-mode teknologien giver togene mulighed for problemfrit at skifte mellem elektrisk drift (25 kV fra køreledning), diesel- og batteridrift, hvilket muliggør kørsel ad ikke elektrificerede strækninger.

Se den uddybende artikel her: https://railway-news.com/uks-first-tri-mode-trains-launch-on-south-wales-metro/ .

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 08:16
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:04Ja ja hvis jeg lægger det op på YouTube så kan det godt være jeg sender linket herinde hvis jeg magter det.

Med den flid, du lægger for dagen herinde, burde det være en smal sag, så det glæder vi os til.
Ok men ved i hvornår der kommer en Havnebane tog? Jeg har selv ingen idé.
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:04Ja ja hvis jeg lægger det op på YouTube så kan det godt være jeg sender linket herinde hvis jeg magter det.

Med den flid, du lægger for dagen herinde, burde det være en smal sag, så det glæder vi os til.
 
Jeg tror også de 27 procent handler om den generelle belægning, og ikke om Hamborgtogene, hvor DSB tidligere har meldt nogle meget højere tal ud. Om end den formentlig er dalet efter man har fået længere tog.

Lige netop den linje er også kendetegnet ved, at en meget stor del af passagererne rejser fra ende til ende, og at dem, der står på i Kolding fylder meget mindre end på andre ruter. Næsten alle andre danske ruter er kendetegnet ved at bysamfundet i den ene ende (ofte København, men det samme gælder ruter ud af de største jyske byer) er meget større end det andet endepunkt, og ruterne får derfor en "tynd ende".
 
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/11-24, 20:38
Citat fra: mgameing123 Dato 20/11-24, 15:03
Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-24, 10:06Hey guys,

Ja, det er jer, der efterspørger togtider herinde. Får I så taget nogle billeder?

Et forum som dette er ganske egnet til billede-upload, og der er faktisk interesse for dem.

M.v.h.
Niels

Nej jeg tager sjældent billeder. Jeg tager kun videoer!
Lægger du dem så på Youtube? Eller Vemo? Så ser vi gerne et link her i forum.
Ja ja hvis jeg lægger det op på YouTube så kan det godt være jeg sender linket herinde hvis jeg magter det.
 
En godsvogn i går aftes i Frank og Kastaniegaarden på DR som jeg ikke ved litra nummer på men kunne se at det er en godsvogn med DSB på siden og med to rør på taget. Hvilken vogn mon der er tale om? Skulle måske være i jernbane historisk forum men tænker det nok er okayellers kan det sikkert flyttes derover.

MVH. Mogens.
 
Det handler ikke kun om tidspunktet på dagen, men også selve ugedagene. Det er jo en forbindelse med mange fritidsrejsende, så derfor er presset udenfor sæsonen sandsynligvis højest fredag-søndag.

Men generelt gælder følgende gennemsnitlige belægningsprocenter for DSB tog i 2023:
Fjerntog - 48%
Regionaltog - 27%
S-tog - 22%

Det hænger meget godt sammen med at man eksempelvis kører med 4-5 dobbeltdækkervogne hele dagen på Sjælland, selvom der udenfor myldretiden måske kun er behov for en halv vogn. Det samme med S-tog, hvor frekvensen er den samme men dog med mulighed for at ændre på togstørrelserne.
 
Citat fra: Jens Hansen Dato 20/11-24, 19:52Øh...

Vi kører med tomme tog, så nu kører vi nogle flere?

JH

Det handler vel om at der er nogle store afgange midt på dagen, men at man kun har det samme materiel og derfor ender med at køre med nogle tomme pladser på yderafgange. Og så handler det vel også om, at man fylder toget på vej til Hamborg så et sæde, der først bliver fyldt i Kolding, står som tomt København–Kolding, hvormed belægningsgraden reduceres. Man kan diskutere om det er smart eller ej at togene så ikke bliver brugt til indenlandske passagerer i højere grad – jeg tror nok det er meget godt, da der er nogle forskellige forventninger for indenlandske passagerer og det kan give udfordringer med komplicerede dørlukningsprocedurer og smalle døre ift. indenlandske tog. Med Talgo kan man jo så begynde at sælge indenlandske Orangebilletter igen.
 
Citat fra: mgameing123 Dato 20/11-24, 15:03
Citat fra: Niels Munch Dato 20/11-24, 10:06Hey guys,

Ja, det er jer, der efterspørger togtider herinde. Får I så taget nogle billeder?

Et forum som dette er ganske egnet til billede-upload, og der er faktisk interesse for dem.

M.v.h.
Niels

Nej jeg tager sjældent billeder. Jeg tager kun videoer!
Lægger du dem så på Youtube? Eller Vemo? Så ser vi gerne et link her i forum.
 
Citat fra: andersj Dato 20/11-24, 11:49Nyheden kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-flere-tog-til-tyskland-i-2025/

Grunden til at jeg deler denne er primært følgende citat: "Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer."


Øh...

Vi kører med tomme tog, så nu kører vi nogle flere?

JH
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak