Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Besøg hos Stadler Środa Wielkopolska [PL] (6 ill.)
God eftermiddag i Forum,

IDA Rail's studierejse i september 2019 til Gdańsk gik via Poznań, hvorfra vi bl.a. gjorde en afstikker til Stadler's fabrik i Środa Wielkopolska. Fabrikken havde indtil 2017 tilhørt Solaris Tram, med hvem Stadler da havde indgået et joint venture. Ca. samtidig med, at Solaris Bus & Coach i 2018 solgte sig til spanske CAF, overtog Stadler Solaris Tram 100%.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved fabrikken i Środa, hvor navnet "STADLER" har afløst "SOLARIS" på den gamle skorsten, 23.09.2019 (nm).

Under vort besøg havde Stadler indledt en produktion af 35 enkeltrettede og normalsporede Stadler Tango "Lajkonik" til Kraków:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Tango "Lajkonik" (tegning Stadler).

"Tango-familien" er interessant, da den jo har 12 slægtninge på Aarhus Letbane. Fabrikken i Środa er specialeseret i vognkassebygning i stål med up-to-date svejseteknikker:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Tango "Lajkonik", den rå vognkasse til forvogn, Środa 23.09.2019 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Tango "Lajkonik" bagvogn omgivet af 2 mellemvogne, Środa 23.09.2019 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Tango "Lajkonik" mellemvogne under produktion, Środa 23.09.2019 (nm). 

De færdige og lakerede vognkasser sendes derefter til aptering og færdigmontering på Stadler's fabrik i Siedlce (hvortil man siden p.g.a. Ukraine-situationen også har flyttet sin produktion fra Minsk i Belarus).

Første vogn leveredes allerede i december 2019 til MPK Kraków.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Tango "Lajkonik" nr. 844 i Kraków, 29.04.2021 (Andrzej Otrębski, Wikimedia Commons).

MPK Kraków må være glad for typen, for hurtigt kaldte man optionen på 15 stk., og i 2020 indgik parterne yderligere en rammeaftale på op til 60 stk. Tango Kraków Lajkonik II.

Herved opnår MPK Kraków en god standardisering af flåden, der ellers har været præget af et sammensurium af brugte, ombyggede og moderniserede vogne af allehånde typer og fabrikater.

Stadler var, da jeg i 1996 besøgte den indtil 1974 familieejede virksomhed i Bussnang i kantonen Thurgau, Schweiz, kendt for "Kleinserienproduktion" af materiel fortrinsvis til hjemlandets tandhjuls- og smalsporbaner - samt den interessante GTW 2/6 prototype.

Siden har Stadler Rail, der jo hyppigt er repræsenteret i disse spalter, ekspanderet og er repræsenteret i 15 lande med i alt ca. 12.000 medarbejdere, og produktpaletten indeholder stort set alt fra de største diesellokomotiver til de mindste tandhjulsbanetog.

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 10/03-23, 14:14Stadler var, da jeg i 1996 besøgte den indtil 1974 familieejede virksomhed i Bussnang i kantonen Thurgau, Schweiz, kendt for "Kleinserienproduktion" af materiel fortrinsvis til hjemlandets tandhjuls- og smalsporbaner - samt den interessante GTW 2/6 prototype.

Siden har Stadler Rail, der jo hyppigt er repræsenteret i disse spalter, ekspanderet og er repræsenteret i 15 lande med i alt ca. 12.000 medarbejdere, og produktpaletten indeholder stort set alt fra de største diesellokomotiver til de mindste tandhjulsbanetog.

Ikke alene undertegnede er fascineret af Stadler Rail's imponerende udvikling; det gælder f.eks. også Railway Gazette, som efter et besøg medio marts 2023 hos Stadler Bussnang tegner et billede af en virksomhed, der - på trods af en periode med inflation, energi- og råvareprisstigninger, forsyningskædeproblemer, valutauro og geopolitiske spændinger - fortsat befinder sig i en positiv udvikling.

Men læs selv reportagen her: https://www.railwaygazette.com/business/stadler-sees-growth-amid-the-turmoil/63889.article .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Eksempel fra Stadler's "Kleinserienproduktion": 2 normalsporede, dieselelektriske Tm bygges til BLS, forrest Tm 235 099-9, Bussnang 24.06.1996 (nm).

Skulle det evt. ligge en anelse tungt med det engelske, hjælper Google Translate villigt.

M.v.h.
Niels




Besøg hos Stadler Środa Wielkopolska [PL] (6 ill.)
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 11/04-23, 11:49.
Ja, mye moro med Google translate:
Fyrbøter (fire man) bliir konsekvent brannmann, Lokfører (engineer) blir like konsekvent ingeniør etc. etc.  ;D

Ikke for at starte en videre diskussion om begreberne; men man bør have både fantasi og humør med for at vide, om man skal le eller græde, når f.eks. damplokomotivet "the engine" bliver til "motoren".

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
OHJ M 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak