Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- TXL med STM/ETCS?
Gå ned Sider: 1 [2]
Forventet scenarie for jernbanegods lokomotiver i Danmark i 2026(-ish)

DB Cargo MZ: ETCS + STM
DB Cargo EG: ETCS + STM
DB Cargo BR 187: ETCS + STM (det er maskiner godkendte til kørsel kun i Tyskland og uden ETCS, der ombygges til ETCS og godkendelse i Tyskland - Danmark - Sverige (-Norge) - ret mange styk, og ikke alle kommer vel herop i første omgang.

TXL: BR 188 med ETCS og dansk homologering.

Lokaltog: Tre MX med ETCS, en MY med ETCS + STM
MJBA: En MX med ETCS

Snälltåget (leaset). Vectroner med ETCS + STM

Øvrige leasingselskaber (ikke offentliggjorte kunder)

Railpool: Vectron med Østrig - Tyskland - Danmark - Sverige - Norge pakke: ETCS + STM
ELL: Vectron som Railpool. Begge selskaber ventes at have maskiner klar til levering i 2023.

Nordic Re Finance: TME med ETCS, nogle med ETCS + STM
NEXRail: Vssloh DE 18 (smart Hybrid) ETCS

Øvrige er ukendte. Der er flere selskaber med optioner på dansk godkendelse af varianter af Vectron, TRAXX (AC3 + MS3) og Euro(9000/Dual) men endnu ikke bestilte.

Når SP engang er færdig - måske allerede når man er færdig i Jylland, forventes der udover ovennævnte el-lok også nyere diesellokomotiver til landet.

/Lasse


TXL med STM/ETCS?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 21/03-23, 19:47.
Hm, ja men hvis man kan gøre det kompliceret så gør man åbenbart det - og så lidt til.

TXL med STM/ETCS?
Af 232 fan. 21/03-23, 21:04.
Hvad er med Hectorrails 241?

TXL med STM/ETCS?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/03-23, 21:24.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/03-23, 19:47Hm, ja men hvis man kan gøre det kompliceret så gør man åbenbart det - og så lidt til.

Hvis "first of class" er pr. ejer gælder det vel bare om at de nuværende ejere stifter et selskab til i fællesskab at eje deres Mx, My osv.?

Det lyder da ikke særlig indviklet - eller har jeg misforstået noget?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 21/03-23, 21:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/03-23, 19:47Hm, ja men hvis man kan gøre det kompliceret så gør man åbenbart det - og så lidt til.

Hvis "first of class" er pr. ejer gælder det vel bare om at de nuværende ejere stifter et selskab til i fællesskab at eje deres Mx, My osv.?

Det lyder da ikke særlig indviklet - eller har jeg misforstået noget?

Der er jo nok en mere kommerciel grund til at de forskellige virksomheder ikke laver ret mange fælles virksomheder - og det vil nok også være for tydeligt, hvis de kortsluttede myndighedernes krav på denne vis.

Men det vil give mening at "handle" lokomotivtyper, så hver operatør ikke flere forskellige slags.

Et meget groft bud på et eksempel fra veterantogskredse, ville være, at ØSJK og NSVJ der begge har MO og Marcipanbrød byttede rundt, så ØSJK kun havde Marcipanbrød og NSVJ kun MO (der skulle have ETCS). Dette ville formentlig nedsætte omkostningerne med et to cifret mio beløb samlet set. Så kunne de nok handle tilbage på et senere tidspunkt. Men mon ikke det åbentlyst upraktiske bliver løst inden da. Det er jo ikke af ond vilje, at man gør det.

Lasse

TXL med STM/ETCS?
Af bth. 23/03-23, 09:23.

Det lyder da ikke særlig indviklet - eller har jeg misforstået noget?
[/quote]

Du har ret det lyder ikke særligt indviklet, men det er indviklet :-(  Lad os nu blive ved en MY bare som eksempel:

Lokaltog = 1 stk
Midjydske = 1 stk
Contecrail = nogle stykker
Viking Rail = 1

De to fra Lokaltog og Midtjyske er en del af signalprogrammet, så de udstyres for skatteydernes penge med udstyr der er ejet af Bane Danmark.

Contecrail og VikingRail er begge private virksomheder (og jeg understreger at det efterfølgende ved jeg INTET om) disse maskiner kan præcis som når du og jeg køber en ny bil være behæftet med pant, nogle kan være ejet af et leasingselskab, og andre kan være ejet af privatpersoner.
Det er derfor ikke helt så simpelt "bare" at flytte disse lokomotiver over i et fælles skelskab, for at udruste dem, og siden sende dem retur til de oprindelige ejere.

Når vi så kikker på de lidt større virksomheder som, DB, GC, TXL og HR så har de alle 185 lokomotiver. Disse lokomotiver kan også finansielt være spredt ud over en vifte af forskellige ejere/panthavere. Derudover er disse lokomotiver snart gamle, de ældste er vist fra 2006, så de kan være ombygget/tilpasset forskelligt igennem tiden. Med andre ord at det er måske ikke længere helt de samme lokomotiver og dermed er det ikke sikkert at din tanke er mulig.

Desværre er Jernbanen også her sin egen værste fjende :-(

/Bjørn

TXL med STM/ETCS?
Af nielsm. 24/03-23, 14:34.
Citat fra: RasmusD Dato 21/03-23, 16:53Generelt kommer ETCS nok til at være enden på veterantogskørsel på Banedanmarks net.

Nu sidder jeg og fantaserer lidt frit, men kan man forestille sig en måde at implementere ETCS på i en vogn som bliver koblet på et tog, i stedet for i lokomotivet? Eksempelvis en passagervogn hvor der bliver monteret de nødvendige antenner og elektronisk udstyr, og koble det til nødbremse-mekanismen fra denne vogn. Kontrol- og statusskærm ved lokomotivfører-standen kan måske klares med en trådløs tablet-format skærm.
Der er helt sikkert mange ting som vil forhindre den type løsning i nogensinde at blive til virkelighed, men i mit hoved lyder det som noget der teknologi-mæssigt ville være muligt.

TXL med STM/ETCS?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/03-23, 15:00.
Seneste redigering: 24/03-23, 15:05 af Per Holm
Det er lige præcis (sådan cirka) 2 år siden emnet ETCS i en vogn, var oppe:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=165262

Mon der er noget nyt at tilføje?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

TXL med STM/ETCS?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/03-23, 21:46.
Citat fra: Per Holm Dato 24/03-23, 15:00Det er lige præcis (sådan cirka) 2 år siden emnet ETCS i en vogn, var oppe:

Mon der er noget nyt at tilføje?
Næppe.

Gå op Sider: 1 [2]
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak