Citat fra: Steen Larsen Dato 7/03-23, 11:26Hej
Tak for udmærkede svar fra de forskellige skribenter.
PS Hedder det ikke også på dansk pantograf og ikke "strømaftager" - Men det skal ikke skille os ad
Selv tak. Det er også givende at skulle formulere det for andre; har da måttet repetere lidt, for at være helt sikker på det jeg skrev
Du vil ikke kunne finde ordet "pantograf" i regelværkerne. Til gengæld kan du finde mange forekomster af ordet "strømaftager". Men regelværkerne er fag-snak.
For mig personligt er en pantograf 'dobbelt' eller et paralellopgram (<>), som typisk ses på sporvogne eller på 1'te og 2'en g. s-tog. En 'enkelt' mindre-end-tegn (<), som du ser det på nyere materiel kalder jeg en strømaftager. Ingen regler uden undtagelser.
Med det sagt, er er min opfattelse måske ikke sprogligt korrekt. Men har aldrig mødt et overbevisende argument for hvad der er hvad, og hvad der bruges i hvilke sammenhænge. Og til hverdag omgås jeg af folk der siger strømaftager, og måske griner lidt hvis man siger pantograf med en bemærkning om at brune s-tog ikke kører mere.
Men når jeg "smager" på ordet 'pantograf', smager det lidt gammeldags.
Uanset hvad. Jeg forstår hvad du mener, og regner med du forstår hvad jeg mener; i vores/denne ping-pong var det ikke væsentligt, da vi forstår hinanden, blot med hver vores vane for hvad vi kalder det.
(hvis det her udvikler sig til en meeegeeet lang tråd, så bekræfter det blot, at der ikke er konsensus om en absolut definition).