Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- DSB etablerer infrastrukturbanegård i Høje Taastrup
Da det nye IC5 værksted i København bygges på det areal Banedanmark har brugt til infrastrukturkøretøjer, har DSB forpligtet sig til at etablere en erstatning. Infrastrukturbanegården kommer til at ligge parallelt med kombiterminalen i Høje Taastrup.

Miljøkonsekvensrapporten for projektet er pt. i høring: https://www.trafikstyrelsen.dk/vvm-liste/2023/jan/hoering-af-miljoekonsekvensrapport-af-ny-infrastrukturbanegaard-ved-hoeje-taastrup


Anders

Det er vist godt at få det anlæg ud af byen


"Ny Infrastrukturbanegård (NISB) i Høje Taastrup skal anvendes som primær base for store banefornyelsesprojekter i hovedstadsområdet og dele af Sjælland. Den skal kunne håndtere alle de opgaver, der vil være i forbindelse med et fornyelsesprojekt, samt mindre vedligeholdelsesprojekter i begrænset tidsrum. Den skal være indrettet, så det i vidt omfang er muligt at arbejde om natten uden konsekvenser for anlæggets omgivelser.

Blandt de arbejder, der stiller krav til infrastrukturbanegårdens størrelse og indretning, er oplag, håndtering, læsning og losning af store mængder materialer af bl.a. skærver, jord, grus og bagharp. Derudover skal der håndteres bl.a. skinner, sveller og sporskifter, som ligeledes stiller krav til indretning af infrastrukturbanegården og tilslutningssporene. Det er særligt transport af lange skinnestrenge, der stiller krav til radius i tilslutningsporet. Der skal håndteres både nye materialer til indbygning samt gamle materialer til bortskaffelse. Der vil være omfattende transport til og fra anlægget via både vej og bane."

På infrastrukturbanegården vil der skulle foregå støjende aktiviteter i forbindelse med bearbejdning af materialer blandt andet i forbindelse med håndtering af skærver og skinner. Udover transport og oplag af materialer skal der også være plads til opstilling af skinnekørende materiel."

Mvh.
Lars

Enig, vi kan så undre os over at DSB bygger nyt værksted midt i byen.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato  9/03-23, 06:51Enig, vi kan så undre os over at DSB bygger nyt værksted midt i byen.

JH
efter hvad jeg har set TV2 øst så er der modstand i området så nok bedre de bliver inde omkring Otto Busses vej

Citat fra: Bent Jensen Dato  9/03-23, 15:58
Citat fra: Jens Hansen Dato  9/03-23, 06:51Enig, vi kan så undre os over at DSB bygger nyt værksted midt i byen.

JH
efter hvad jeg har set TV2 øst så er der modstand i området så nok bedre de bliver inde omkring Otto Busses vej

Mener du det nye værksted i Mogenstrup?

Det er godkendt og byggeriet er igang..

Citat fra: Jens Hansen Dato  9/03-23, 06:51Enig, vi kan så undre os over at DSB bygger nyt værksted midt i byen.

Er det ikke begrænset, hvor meget et togværksted larmer "udendørs"?

En lille video om DSB's nye værksteder (inklusiv infrastrukturbanegården):
Få en rundtur i vores grønne værksteder

Citat fra: mikkelwf Dato  9/03-23, 17:52
Citat fra: Bent Jensen Dato  9/03-23, 15:58
Citat fra: Jens Hansen Dato  9/03-23, 06:51Enig, vi kan så undre os over at DSB bygger nyt værksted midt i byen.

JH
efter hvad jeg har set TV2 øst så er der modstand i området så nok bedre de bliver inde omkring Otto Busses vej

Mener du det nye værksted i Mogenstrup?

Det er godkendt og byggeriet er igang..
okay troede det var glemt på grund af modstand

Citat fra: Bent Jensen Dato  9/03-23, 23:18
Citat fra: mikkelwf Dato  9/03-23, 17:52
Citat fra: Bent Jensen Dato  9/03-23, 15:58
Citat fra: Jens Hansen Dato  9/03-23, 06:51Enig, vi kan så undre os over at DSB bygger nyt værksted midt i byen.

JH
efter hvad jeg har set TV2 øst så er der modstand i området så nok bedre de bliver inde omkring Otto Busses vej

Mener du det nye værksted i Mogenstrup?

Det er godkendt og byggeriet er igang..
okay troede det var glemt på grund af modstand

Heldigvis har de par landsbytosser, der primært at stået for kritikken, ikke haft held til at ødelægge projektet.

Den største hurdle var at Næstved Kommune fik afslag på lokalplanen i første omgang i Planklagenævnet (bl.a. grundet klager fra beboerne og vist nok også fra den lokale afdeling af naturfredningsforeningen). Men det var vist en teknikalitet det faldt på.

Der er siden lavet en ny revideret lokalplan, der er endeligt godkendt.

Gå op Sider:[1]
ContecRailDSB MX 1007

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak