Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt fjernbusselskab skal konkurrere med Flixbus og Kombardo
Nyt fjernbusselskab skal konkurrere med Flixbus og Kombardo
Af Svend. 8/03-23, 13:47.
Seneste redigering: 8/03-23, 13:49 af Svend
Nyt fjernbusselskab skal konkurrere med Flixbus og Kombardo  ... og ikke mindst med DSB. Starter den 30.03.2023.

https://nyheder.tv2.dk/2023-03-08-nyt-fjernbusselskab-skal-konkurrere-med-flixbus-og-kombardo
https://fleet.dk/?departuredate=2023-03-30

Indtil videre er det ikke lykkedes nogle busselskaber at etablere sig som selvstændige spillere på fjernbusmarkedet.
Det man ofte glemmer er at eksempelvis Flixbus som udgangspunkt er en salgs-/bookingportal, det er ikke et busselskab. Det samme med Kombardo Expressen. Så fokusset for Flixbus/Kombardo er at sælge billetter og markedsføring, selve busdriften tager vognmænd sig af.

Man kan allerede nu se et eksempel på hvor "dygtige" Flixbus er, for hvis man søger på "Fleet bus" på Google så er første resultat en annonce fra Flixbus. Hvis man bare søger på "Fleet" så får man ingen busrelevante hjemmesider frem, hvilket også viser at navnet er halvelendigt for et fjernbusselskab.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/03-23, 14:09Indtil videre er det ikke lykkedes nogle busselskaber at etablere sig som selvstændige spillere på fjernbusmarkedet.
Det man ofte glemmer er at eksempelvis Flixbus som udgangspunkt er en salgs-/bookingportal, det er ikke et busselskab. Det samme med Kombardo Expressen. Så fokusset for Flixbus/Kombardo er at sælge billetter og markedsføring, selve busdriften tager vognmænd sig af.

Man kan allerede nu se et eksempel på hvor "dygtige" Flixbus er, for hvis man søger på "Fleet bus" på Google så er første resultat en annonce fra Flixbus. Hvis man bare søger på "Fleet" så får man ingen busrelevante hjemmesider frem, hvilket også viser at navnet er halvelendigt for et fjernbusselskab.

Jeg prøvede lige selv at søge på "fleet bus" på google, og det første der kom frem på min ende var Fleet Bus' hjemmeside. Dernæst en række artikler om den nye busoperatør, og derefter en oversigt over Vikingbus' busflåde - og Vikingbus er ejer af Fleet Bus, selvom denne side ikke havde noget med Fleet Bus at gøre ud over det. Flixbus dukkede slet ikke op.

Nyt fjernbusselskab skal konkurrere med Flixbus og Kombardo
Af marrix. 8/03-23, 16:52.
Seneste redigering: 8/03-23, 16:55 af marrix
Citat fra: anho Dato  8/03-23, 15:55Flixbus dukkede slet ikke op.
Har du en adblocker installeret i din browser?
Hvis jeg laver googlesøgningen i et incognito vindue, så er en annonce for FlixBus det første der dukker op - præcist som Anders skrev.

 - Martin

Blev så "provokeret" til selv at prøve.
Skrev "fleet bus" i adresselinjen i inkognito browser. Op kom Fleet.dk, og det ser jo rigtigt ud. "Fleetbus" gav - som forventet samme resultat.
Bruger Firefox på Win10.

mvh
-ivar

Citat fra: marrix Dato  8/03-23, 16:52
Citat fra: anho Dato  8/03-23, 15:55Flixbus dukkede slet ikke op.
Har du en adblocker installeret i din browser?
Hvis jeg laver googlesøgningen i et incognito vindue, så er en annonce for FlixBus det første der dukker op - præcist som Anders skrev.

 - Martin

Ah ja, selvfølgelig. Jeg prøvede i firefox' privatbrowsing og der var ganske rigtigt en FlixBus-reklame.

Det interessante her er, at det ligner behovsstyret trafikudbud. De indsætter flere busser, hvis afgangene er populære ifølge dem selv

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  8/03-23, 21:23Det interessante her er, at det ligner behovsstyret trafikudbud. De indsætter flere busser, hvis afgangene er populære ifølge dem selv

Det ligner måske, men du er nok for langt ude i fremtiden. De er så store og geografisk bredt dækkende, at det kan være attraktivt for dem, at gå ind i det for at få returlæs til de busser, der alligevel skal køre tomme hjem til depotet - eller positioneres til en ny transport. Det er faktisk ganske mange tomme busser, der kører rundt på motorvejene.

Behovsstyret udbud, kan du da gerne kalde det, men inden for landtransport er det sådan, at man sikrer sig, at rundturen mindst går i nul, hvis der ikke er garanteret returlæs. Så for tusind kroner passagerer er bedre end en tom bus.

mvh
-ivar

Spændende. Vikingbus skal til at tage kunder fra DSB?
Vikingbus der har kontrakt med DSB om kørsel med erstatningsbusser.

Hmmm... Gad vide hvad Telegade synes om den idé?

Citat fra: Petteri Dato 15/03-23, 14:05Spændende. Vikingbus skal til at tage kunder fra DSB?
Vikingbus der har kontrakt med DSB om kørsel med erstatningsbusser.

Hmmm... Gad vide hvad Telegade synes om den idé?
kan telegade  skulle have noget at sige jeg ville nu stadig foretrække tog fremfor bus på feks Kbh Aalborg m h Bent

Fleet lukker 16. juni
Af andersj, Aalborg. 7/06-24, 00:09.
Vikingbus/Fleet kaster efter lidt over et år håndklædet i ringen - der er nok også hårdt brug for busserne til togbus kørsel her i sommeren. Men lad mig citere mig selv:

Citat fra: andersj Dato  8/03-23, 14:09Indtil videre er det ikke lykkedes nogle busselskaber at etablere sig som selvstændige spillere på fjernbusmarkedet.
Det man ofte glemmer er at eksempelvis Flixbus som udgangspunkt er en salgs-/bookingportal, det er ikke et busselskab. Det samme med Kombardo Expressen. Så fokusset for Flixbus/Kombardo er at sælge billetter og markedsføring, selve busdriften tager vognmænd sig af.

Man kan allerede nu se et eksempel på hvor "dygtige" Flixbus er, for hvis man søger på "Fleet bus" på Google så er første resultat en annonce fra Flixbus. Hvis man bare søger på "Fleet" så får man ingen busrelevante hjemmesider frem, hvilket også viser at navnet er halvelendigt for et fjernbusselskab.

Anders

Der er nok flere penge i bla Togbuskørsel for DSB.
Og måske, kun måske, har DSB antydet at de ikke ville bruge Vikingbus som leverandør hvis de samtidig var konkurrent til DSB.

Citat fra: Skylight Dato  7/06-24, 00:38Der er nok flere penge i bla Togbuskørsel for DSB.
Og måske, kun måske, har DSB antydet at de ikke ville bruge Vikingbus som leverandør hvis de samtidig var konkurrent til DSB.

Det sidste lyder umiddelbart som en sag for konkurrencemyndighederne og udbudstilsynet. Men det er nok svært at byde på kørsel af togbusser, hvis man samtidig også skal bruge busserne andetsteds.

Gå op Sider:[1]

DSB MO 1879

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak