Citat fra: andersj Dato 4/03-23, 23:33At hæve ø-perronen i Brønderslev fra 26 cm til 55 cm kommer til at koste 44 mio. kr. da den gamle perron skal fjernes helt og erstattes med en helt ny perron, samtidig med at spor og sveller skal fjernes under etableringen for at undgå underminering
I tidernes morgen (1993-1995) var jeg chef for DSB regionaltog i Nordjylland med ansvar for strækningen Hobro-Frederikshavn ekskl. Aalborg station. Brønderslev station var således også mit ansvarsområde. Hvis nogen dengang havde fortalt mig, at det skulle koste 44½ mio. kr. (ganske vist i dagens priser) at hæve en 26 cm perron til en 55 cm perron, ville jeg have klasket mig selv på lårene af grin. Men lad dét nu ligge. Til gengæld konstaterer jeg, at det i dag åbenbart ikke mere er muligt at anlægge en ny perron, uden at fjerne sporet i byggeperioden ("underminering"). Dén er ny. Der er ellers i årenes løb bygget perron efter perron ved idriftværende spor, uden at disse har skullet fjernes i byggeperioden. Jeg forstår ikke, hvorfor Brønderslevs perron - i den forbindelse - skulle være noget særligt.
Historien om Brønderslevs perron er i øvrigt et eksempel på, at DSB (som jo i øvrigt ikke rigtig har ret meget mere at gøre med Brønderslev station) bliver indhentet af fortiden: Da man i 1966 anlagde den nuværende Brønderslev station var man ganske klar over, at stationen, der var en købstadsstation, skulle have "høje perroner". Men den standard valgte man - med åbne øjne - at fravige. Brønderslev var jo trods alt ikke verdens navle, og "gik den, ja så gik den", og det gjorde den så kun til i dag, hvor skatteyderne må punge ud med 44½ mio. kr. Man må håbe, de ikke får samme idé i Kvissel.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen