Citat fra: andersj Dato 4/03-23, 23:33At hæve ø-perronen i Brønderslev fra 26 cm til 55 cm kommer til at koste 44 mio. kr. da den gamle perron skal fjernes helt og erstattes med en helt ny perron, samtidig med at spor og sveller skal fjernes under etableringen for at undgå underminering. Perronen forkortes i samme omgang fra 289 meter til 130 meter.
Anlægsperioden forventes at vare 5 måneder, det nævnes dog ikke hvor lang tid det bliver nødvendigt at spærre for togtrafikken.
Link til beslutningsgrundlag: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Perronhaevning-Broenderslev
Nordjyske (tidligere "Nordjyske Stiftstidende") kan i dag i den trykte udgave af avisen meddele, at perronarbejdet i Brønderslev vil blive fremrykket fra 2025 til 2024. Arbejdet går ud på at hæve perronen fra "i gennemsnit" 26 cm til 55 cm.
Arbejdet kan fremrykkes, fordi Banedanmark angiveligt har fundet ud af, at det alligevel ikke bliver nødvendig at fjerne jernbanesporene under arbejdet. Af samme grund forventer Banedanmark, at arbejdet kan udføres for et beløb, der er lavere end de oprindeligt 44,5(!) millioner kroner.
Jeg vil undlade at skrive noget sarkastisk om Banedanmark, for når jeg gør det, får jeg skældud.
Med venlig hilsen - også til Banedanmark
Thomas Boberg Nielsen