Citat fra: Michael Deichmann Dato 4/03-23, 21:44Citat fra: Hedelykke Dato 4/03-23, 08:18Jeg har også tænkt på tog der kan køre som både s- og fjerntog.
Det er jo det jeg har foreslået flere gange - en variant af de nye el-togsæt med en lavere gearing (hurtigere aceleration og lavere tophastighed - 200 km/t er ikke relevant på Kysten) og flere døre og anden indretning. Desværre har man ikke inkluderet en option i det udbud til at man kunne gøre det, men der ville være en stordriftsfordel i at det er stort set samme platform i fjerntog og S-regional. Hvor langt ud på Sjælland de skulle køre ved jeg ikke. Roskilde måske?
Samme tog-type ville kunne bruges i Jylland til at etablere noget S-togsagtigt omkring Århus og trekantsområdet.
Hvis man alligevel skal til at ændre i både stærkstrømssystemer, indretning, og dørplacering, så tror jeg at størstedelen af stordriftsfordelene forsvinder. Man kunne måske opnå mere ved at lave et separat udbud og så måske kunne få en lavere pris, end hvis Alstom skal nyudvikle store ændringer på Stream-platformen. Desuden har Alstom vist sig at være ganske inhabile til softwareudvikling, både i forhold til ICNG i Holland, og signalprogrammet herhjemme.
Under alle omstændigheder vil der stadig være et problem med perronhøjder også, men det kan måske løses med en trinvis ombygning mens linjen stadig er i drift.
Der var desuden noget med at nogle broer på Kystbanen ikke er stærke nok til at tage det højere akseltryk fra tostrømstog? Men det kan være at tostrømstog er blevet lettere i mellemtiden.