Citat fra: RasmusD Dato 3/03-23, 12:46S-tog på Kystbanen er en dødsejler. Det kræver total ombygning af samtlige perroner/perronspor og nye kørestrømsanlæg på hele strækningen. Det bliver hamrende dyrt og medfører både en lang totalspærring og kapacitetsproblemer omkring København.
Man kan undgå ombygningen ved "bare" at indføre S-togslignende drift i et lukket system med regionaltogsmateriel, men det giver igen kapacitetsproblemer i København som jeg ikke umiddelbart kan se hvordan man løser. Og hvis der ikke er tale om et lukket system, hvor togene ikke flettes ind mellem de øvrige regionaltog, fortsætter problemerne bare.
Ja, jeg har selv pendlet der i lang tid og har fulgt med i debatten... der ser ikke ud til at være nogen nem løsning.
S-tog på Kystbanen giver kun mening hvis der kommer 4 S-togsspor gennem København, enten ved en Eksprestunnel eller ved at lade alle 4 spor i røret blive til S-tog, og begge disse muligheder ligger nok langt ude i fremtiden.
Ellers skulle man lade alle Klampenborg-togene køre mod Ringbanen, og så betjene Kystbanen med H og C.
Perronerne kunne man jo løfte gradvist, da Kystbanens perroner er væsentligt længere end S-togenes - så man kunne godt starte med at løfte 120 meter af perronen, skifte over til S-tog, og så løfte resten. Andre steder i verden kan man godt finde ud af at ombygge perroner mens linjen er i drift, uden at behøve sporspærring af den grund.
Men så udestår jo stadig ombygning af signalsystem og udskiftning af de elektriske systemer. Signalerne kan klargøres og så skiftes på en weekendspærring som vi har set med S-togene, men strømsystemerne vil kræve en længere totalspærring.
Forsyningsstationerne kan klargøres forinden, men køreledningerne skal i hvert fald skiftes under en totalspærring. Skal masterne også skiftes? Det virker for mig som om de nyere dele af S-banen har identiske master med fjernbanen, eller er det bare mig der tager fejl?
En total separering ville medføre den mest stabile drift muligt, men... så skulle man i hvert fald lave en del ombygning i baneterrænet mellem Østerport og Helgoland, hvis man fortsat både vil benytte Helgoland til regionaltog og Østerport til Kystbanen. Og eftersom den kun kan køre til Østerport, så tvinger man de fleste af Kystbanens passagerer til at have et ekstra skift undervejs, og skift er som bekendt gift.
Men den nuværende model er tydeligvis heller ikke holdbar, medmindre ETRMS
virkelig kan levere en enorm forbedring. Teoretisk burde den jo kunne lade togene køre næsten lige så tæt som S-togene, men om det så også gælder i praksis skal jeg ikke kunne sige.
Citat fra: andersj Dato 3/03-23, 15:02Nu med pressemeddelelse: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/kystbanen-mere-robust-koreplan-med-tog-hvert-kvarter-i-2024/
Samt præsentation: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/om-dsb/pressemeddelelser/k24_kystbanen.pdf
Hold kæft hvor er det ringe! Det er jo en nedgradering af dimensioner. At man på tre år kan gå fra fra at have tre stoptog og tre hurtigtog dagen igennem, til kun at have fire stoptog, og en køretidsforværrelse på 20 % uden for myldretiden! Det vil jo føre til en enorm kundeflugt især fra de stationer der ligger længere væk, hvilket er hvor Kystbanen har størstedelen af sine passagerer. Tydeligvis er DSBs løsning på udfordringer med at køre tog... bare at lade være med at køre tog.
4 tog i timen på en vigtig pendlerstrækning ind til København er bare ikke godt nok. Det er direkte en fadæse. Kun 4 stationer på S-togsnettet må nøjes med samme dårlige betjening. At det er kommet så vidt er en skamplet på de politikere der år efter år har ladet stå til og bare ladet situationen skride, indtil der ikke er andet at gøre end en formentlig mange-årig kartoffelkur som yderligere vil udhule pendlerpotentialet.
...i det mindste får Rungsted Kyst en betjening der er mere passende til dens passageropland. Halvtimesdrift var for lidt.