Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ERTMS
Gå ned Sider:[1] 2
ERTMS
Af Andrew_J. 19/04-22, 22:21.
Seneste redigering: 20/04-22, 11:16 af Tommy Nilsson
Hvordan bliver Vemb station i fremtiden når ERTMS tilsluttes denne bane? nu tænker jeg på lemvigbanen, den overgår jo ikke til det nye signalsystem, bliver stationen helt "adskilt" fra "statsbanen"? så Lemvigbanen er eget løb og statsbanen er eget løb?

ERTMS
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/04-22, 00:10.
Seneste redigering: 20/04-22, 11:17 af Tommy Nilsson
Tja, bom bom - i Hillerød har man jo samme udfordring når Lokaltog skal fra HFHJ og over til værkstedet. Der krydser de ind over CBTC sporene som S-togene benytter (den gule diagonal)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den trafik sker i en kortvarig sporspærring mener jeg.
Når Hillerød station bliver bygget om og spor 11 og 14 forbindes og yderligere et spor føres igennem (jeg er ikke helt klar over hvordan :-) ) så vil statione være opdelt i en CBTC del og en CBTC-fri del (Lokaltog).

ERTMS
Af steenth. 20/04-22, 06:50.
Seneste redigering: 20/04-22, 11:17 af Tommy Nilsson
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/04-22, 00:10Tja, bom bom - i Hillerød har man jo samme udfordring når Lokaltog skal fra HFHJ og over til værkstedet. Der krydser de ind over CBTC sporene som S-togene benytter (den gule diagonal)
Den trafik sker i en kortvarig sporspærring mener jeg.
Det sker ikke via en sporspærring. Det er samme sikringsanlæg, hvor der stilles enten en togvej eller rangertogvej med lyssignal, som kan krydse spor, hvor der er CBTC.

Ombygning gør kun at lokaltog kan kører igennem Hillerød. Men der skal stadig være en mulighed for at fx godstog kan krydse CBTC spor.

ERTMS
Af Poul Andersen. 20/04-22, 07:00.
Seneste redigering: 20/04-22, 11:17 af Tommy Nilsson
Vemb, bliver som de øvrige overgangsstationer mellem regionsbane og BDK med en systemgrænse mellem SR og ETCS nogle km. før stationen.
Her eksempel fra Hjørring.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh.
Poul.

ERTMS
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/04-22, 10:16.
Seneste redigering: 20/04-22, 11:18 af Tommy Nilsson
Citat fra: steenth Dato 20/04-22, 06:50Det sker ikke via en sporspærring. Det er samme sikringsanlæg, hvor der stilles enten en togvej eller rangertogvej med lyssignal, som kan krydse spor, hvor der er CBTC.

Ombygning gør kun at lokaltog kan kører igennem Hillerød. Men der skal stadig være en mulighed for at fx godstog kan krydse CBTC spor.
OK, jeg var lidt usikker på em der faktisk er lyssignaler, men det er der så. Tak for opdatering. Jeg mindes også svagt at det blev diskuteret da Hillerød fik CBTC at det ville være specielt fordi der stadig ville være nogle lyssignaler.
Åh ja, gods skal selvfølgelig kunne køre igennem stadig.

ERTMS
Af Andrew_J. 20/04-22, 11:08.
Seneste redigering: 20/04-22, 11:18 af Tommy Nilsson
Citat fra: Poul Andersen Dato 20/04-22, 07:00Vemb, bliver som de øvrige overgangsstationer mellem regionsbane og BDK med en systemgrænse mellem SR og ETCS nogle km. før stationen.
Her eksempel fra Hjørring.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh.
Poul.

Oppe på Vendsyssel er der også det at togene er udstyret med både ETCS/ERTMS system, så dette kan lade sig gøre, er det endnu 100% sikkert at Batteritogene hos Midtjyske bliver det ligeså? hvis ikke så har vi jo problemet.

ERTMS
Af andersj, Aalborg. 20/04-22, 13:04.
Batteritogene får alle ETCS, da de jo også skal køre mellem Skjern og Holstebro. 

Men spørgsmålet er nok mere hvad man gør frem til at batteritogene leveres, for Y-togene har ikke og får ikke ETCS og Skjern-Holstebro er planlagt til at få ETCS i 2023.

Der skal desuden også være mulighed for at benytte sporforbindelse til Desiroerne, når de skal til værkstedet i Lemvig.

I værste fald må man isolere Y-togene til Lemvig-Thyborøn og køre med Desiro Vemb-Lemvig.

Anders

ERTMS
Af steenth. 21/04-22, 16:10.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/04-22, 10:16
Citat fra: steenth Dato 20/04-22, 06:50Det sker ikke via en sporspærring. Det er samme sikringsanlæg, hvor der stilles enten en togvej eller rangertogvej med lyssignal, som kan krydse spor, hvor der er CBTC.

Ombygning gør kun at lokaltog kan kører igennem Hillerød. Men der skal stadig være en mulighed for at fx godstog kan krydse CBTC spor.
OK, jeg var lidt usikker på em der faktisk er lyssignaler, men det er der så. Tak for opdatering. Jeg mindes også svagt at det blev diskuteret da Hillerød fik CBTC at det ville være specielt fordi der stadig ville være nogle lyssignaler.
Åh ja, gods skal selvfølgelig kunne køre igennem stadig.
Der var en periode, hvor lokaltog's spor stadig var på det gamle 1946-anlæg, hvor det var nødvendig med sporspærringer. Men efter de spor også kom over på det nye sikringsanlæg, som kan klare både togveje med ydre signaler (der er I, U, Dv og PU signaler) og CBTC, så det er del af den daglige rutine at køre over de spor, hvor der kører S-tog. ORS strækningsoversigten har dem med.

ERTMS
Af Andrew_J. 21/04-22, 21:05.
Citat fra: steenth Dato 21/04-22, 16:10
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/04-22, 10:16
Citat fra: steenth Dato 20/04-22, 06:50Det sker ikke via en sporspærring. Det er samme sikringsanlæg, hvor der stilles enten en togvej eller rangertogvej med lyssignal, som kan krydse spor, hvor der er CBTC.

Ombygning gør kun at lokaltog kan kører igennem Hillerød. Men der skal stadig være en mulighed for at fx godstog kan krydse CBTC spor.
OK, jeg var lidt usikker på em der faktisk er lyssignaler, men det er der så. Tak for opdatering. Jeg mindes også svagt at det blev diskuteret da Hillerød fik CBTC at det ville være specielt fordi der stadig ville være nogle lyssignaler.
Åh ja, gods skal selvfølgelig kunne køre igennem stadig.
Der var en periode, hvor lokaltog's spor stadig var på det gamle 1946-anlæg, hvor det var nødvendig med sporspærringer. Men efter de spor også kom over på det nye sikringsanlæg, som kan klare både togveje med ydre signaler (der er I, U, Dv og PU signaler) og CBTC, så det er del af den daglige rutine at køre over de spor, hvor der kører S-tog. ORS strækningsoversigten har dem med.

1946? Er det Armsignaler du hentyder til?

ERTMS
Af RasmusD. 21/04-22, 21:20.
Citat fra: Andrew_J Dato 21/04-22, 21:051946? Er det Armsignaler du hentyder til?

Det gamle sikringsanlæg i Hillerød af typen DSB 1946: http://www.blokposten.dk/sikr/oversigt/grafik/capp-hi.jpg

ERTMS
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 23/04-22, 18:26.
Citat fra: andersj Dato 20/04-22, 13:04Batteritogene får alle ETCS, da de jo også skal køre mellem Skjern og Holstebro. 

Men spørgsmålet er nok mere hvad man gør frem til at batteritogene leveres, for Y-togene har ikke og får ikke ETCS og Skjern-Holstebro er planlagt til at få ETCS i 2023.

Der skal desuden også være mulighed for at benytte sporforbindelse til Desiroerne, når de skal til værkstedet i Lemvig.

I værste fald må man isolere Y-togene til Lemvig-Thyborøn og køre med Desiro Vemb-Lemvig.

Eller lade Y-togene kun bruge spor 0 i Vemb. Så er de isoleret fra de øvrige spor i ETCS land.

ERTMS
Af andersj, Aalborg. 23/04-22, 21:05.
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 23/04-22, 18:26
Citat fra: andersj Dato 20/04-22, 13:04Batteritogene får alle ETCS, da de jo også skal køre mellem Skjern og Holstebro. 

Men spørgsmålet er nok mere hvad man gør frem til at batteritogene leveres, for Y-togene har ikke og får ikke ETCS og Skjern-Holstebro er planlagt til at få ETCS i 2023.

Der skal desuden også være mulighed for at benytte sporforbindelse til Desiroerne, når de skal til værkstedet i Lemvig.

I værste fald må man isolere Y-togene til Lemvig-Thyborøn og køre med Desiro Vemb-Lemvig.

Eller lade Y-togene kun bruge spor 0 i Vemb. Så er de isoleret fra de øvrige spor i ETCS land.

Men hvordan vil du så sikre sporforbindelsen fra spor 1 mod Lemvig? Den skal jo fortsat bruges dagligt, til udveksling af Desiro til værkstedet i Lemvig, så den kan ikke bare aflåses "permanent".

Anders

ERTMS
Af Andrew_J. 23/04-22, 21:17.
Citat fra: andersj Dato 23/04-22, 21:05
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 23/04-22, 18:26
Citat fra: andersj Dato 20/04-22, 13:04Batteritogene får alle ETCS, da de jo også skal køre mellem Skjern og Holstebro. 

Men spørgsmålet er nok mere hvad man gør frem til at batteritogene leveres, for Y-togene har ikke og får ikke ETCS og Skjern-Holstebro er planlagt til at få ETCS i 2023.

Der skal desuden også være mulighed for at benytte sporforbindelse til Desiroerne, når de skal til værkstedet i Lemvig.

I værste fald må man isolere Y-togene til Lemvig-Thyborøn og køre med Desiro Vemb-Lemvig.

Eller lade Y-togene kun bruge spor 0 i Vemb. Så er de isoleret fra de øvrige spor i ETCS land.

Men hvordan vil du så sikre sporforbindelsen fra spor 1 mod Lemvig? Den skal jo fortsat bruges dagligt, til udveksling af Desiro til værkstedet i Lemvig, så den kan ikke bare aflåses "permanent".

Der vel mulighed for en daglig sporspærring både tidlig morgen når togene skal ud i ETCS land, samt igen sent aften?
Man laver jo en daglig sporspærring på jeg mener det Gandrup-Køge så Godstoget stadigvæk kan kører der ned?

ERTMS
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 24/04-22, 07:34.
Citat fra: andersj Dato 23/04-22, 21:05
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 23/04-22, 18:26
Citat fra: andersj Dato 20/04-22, 13:04Batteritogene får alle ETCS, da de jo også skal køre mellem Skjern og Holstebro. 

Men spørgsmålet er nok mere hvad man gør frem til at batteritogene leveres, for Y-togene har ikke og får ikke ETCS og Skjern-Holstebro er planlagt til at få ETCS i 2023.

Der skal desuden også være mulighed for at benytte sporforbindelse til Desiroerne, når de skal til værkstedet i Lemvig.

I værste fald må man isolere Y-togene til Lemvig-Thyborøn og køre med Desiro Vemb-Lemvig.

Eller lade Y-togene kun bruge spor 0 i Vemb. Så er de isoleret fra de øvrige spor i ETCS land.

Men hvordan vil du så sikre sporforbindelsen fra spor 1 mod Lemvig? Den skal jo fortsat bruges dagligt, til udveksling af Desiro til værkstedet i Lemvig, så den kan ikke bare aflåses "permanent".

De har jo fundet en løsning på det i Hillerød. Så kan det vel også lade sig gøre i Vemb. Frem med ja-hatten og se mulighederne frem for begrænsningerne.

ERTMS
Af steenth. 24/04-22, 09:01.
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 24/04-22, 07:34De har jo fundet en løsning på det i Hillerød. Så kan det vel også lade sig gøre i Vemb. Frem med ja-hatten og se mulighederne frem for begrænsningerne.
I Hillerød viste man fra starten af det er 2 forskellige type af tog på samme station, så man designet det efter det. Lokaltog får aldrig CBTC og ICI. Men de tog får ETCS, så det kunne være at Hillerød også på et tidspunkt kunne får det - men der er ikke planlagt noget om det.

På tilslutningsstationer som Vemb drives hele stationen som et system. Hjørring, som er vist længere oppe, er det nærmeste eksempel, hvor der er et særskilt området for privatbanen, har hele stationen ERTMS/ETCS. Frederikshavn, Køge og Nykøbing F har ikke et adskilt område, men de kan komme ind og ud af stor set alle spor, så her skal privatbanetog have ETCS.

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak