Goddag i Forum,I f.m. en IDA Rail studietur i efteråret 2018 til Västerås og Stockholm fik vi lejlighed til at snuse lidt til sporvejsdriften i Stockholm, som forestås af
Storstockholms Lokaltrafik (SL), og udgøres af:
-
Tvärbanan, operatør ARRIVA, nu VR Sverige AB
-
Nockebybanan, operatør ARRIVA, nu VR Sverige AB (ikke besøgt)
-
Spårväg City inkl. Djurgårdslinjen (linje 7), operatør
Stockholms Spårvägar (SS)
-
Lidingöbanan, operatør
Stockholms Spårvägar (SS) (ikke besøgt)
Følgende moderne sporvognsmateriel var i anvendelse:
- SL
litra A32, Nockeby- og Tvärbanan, Bombardier Felxity Swift (introduceret 1999)
- SL litra A34, City Spårväg,
Bombardier Flexity Classic (2011-2020)
- SL
litra A35, Tvärbanen og nu City Spårväg, CAF Urbos AXL (introduceret 2013)
- SL
litra A36, Lidingöbanan, en længere CAF Urbos AXL (introduceret 2015)
Dengang var den sidste bid af linje 7 ind til T-Centralen netop taget i brug 03.09.2018 (anlagt med "Embedded Slab Track"), og en forlængelse i den anden ende til Lidingöbanan var kommet på tegnebrædtet.
Men nu til billederne i kronologisk orden, idet 1. besøg gjaldt ARRIVAs spårvagnsdepå i Ulvsunda ved Johannesfred Hållplats:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A35 457 (CAF), Johannesfred Hållplats på Tvärbanan, 12.10.2018 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A32 408 (Bombardier Flexity Swift), Ulvsunda depå, 12.10.2018 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A35 462 (CAF) og A32 412 (Bombardier) i det moderne indrettede Ulvsunda depå, 12.10.2018 (nm). Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A35 465 (CAF) i Ulvsunda spårvagnsdepå, 12.10.2018 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Noget af sporviften foran remisen på Ulvsunda spårvagnsdepå, 12.10.2018 (nm). Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A32 423 (Bombardier) på Johannesfred Hållplats, Tvärbanan 12.10.2018 (nm). Næste besøg gjaldt Spårväg City:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A34 nr. 4 (Bombardier Flexity Classic) ved T-Centralen, 13.10.2018 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A34 nr. 6 (Bombardier) ved endestationen Waldemarsudde, 13.10.2018 (nm).A34-vognene blev i 2020 afhændet til Norrköping, hvor man i forvejen benytter Bombardier Flexity Classic. I Stockholm er typen derfor nu "historisk".
JB-P var i 2021 i Stockholm, og leverede disse fotos:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A32 436 på Alvik station (Nockebybanan), 06.10.2021 (JB-P).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.SL A35 451 (CAF) på Alvik station (Tvärbanan), 06.10.2021 (JB-P). På Alvik er også forbindelse til T-Banan. Apropos betegnelser, så benyttes "spårväg" om de nævnte linjer og "spårvagn" om materiellet. Eneste, der i SL-verdenen går under "light rail", er Roslagsbanen, som i mine øjne er en egentlig (dog smalsporet 891 mm) jernbane. Endnu et eksempel på, hvad der anvendes i markedsføring, og på, hvad vi mener er "fagteknisk".
Djurgårdslinjen betjenes med museumsmateriel på ideel basis. Dog gik museumsvogne i regulær - begrænset - trafik i nogle dage i januar 2023, hvor CAF-vognene havde bremseproblemer.
Jeg skriver nok et indlæg på jernbanehistorisk forum om museumsvognene på linje 7N samt øvrige ældre vogne ved SL.
Jeg har i nærværende tekst "indbygget" links, hvor evt. nysgerrighed kan stilles.
Bedste hilsener
Niels