Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 27/02-23, 08:55Ombygning af ME til el-drift løser ikke rigtig noget. Det er stadigvæk ret gamle maskiner, og flere af "problemkomponenterne" ombygges ikke ved skifte til eldrift.
Dertil kommer at prisen på en brugt BR 185 ligger på omkring 2 mio EUR - hvilket iøvrigt er en ret høj brugtpris. Så du skal kunne ombygge (og godkende) ME til el-drift billigere end 2 mio EUR pr stk - samt sikre at restlevetiden på ME så er længere end på en 185.
Når det er sagt, så er der en overflod af AC-ellokomotiver i DACH landene, og flere leasingselskaber opkøber (indtil videre primært) TRAXX lokomotiver, og ombygger eller flytter disse til Kroatien eller Sverige. Antallet af TRAXX i Sverige/Norge vil i 2025 formentlig være omkring 200 stk, mod ca 100 stk i 2020.
Når Signalprogrammet er færdigt, vil der være masser af forskellige ellokomotiver, der kan og vil køre gennem Danmark (med en alder på mellem 0 og 25 år). Jeg har svært ved at se et hul i markedet til 40 år gamle ME ombygget til eldrift - der som bekendt også vil være med en ret lav effekt. En ombygning af ME ville formentlig have givet mening engang i 1980erne, men ikke rigtig efter det.
/Lasse
hej interessant indlæg, men hvis der er mangel på el lok, hvorfor sender DB så en del BR 101,BR 143,med flere til Bender recycling.Opladen, Leverkusen? Mvh Bent