Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- København S dåbsdato?
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
København S dåbsdato?
Af danchr, Århus. 27/02-23, 11:56.
Citat fra: hummel_62 Dato 27/02-23, 07:50Glostrup = København  Vest ?
Hellerup = København nord?.

Som århusianer kan jeg kun sige "jep" 😁 Set udefra har det altid virket lidt pudsigt på mig hvordan folk insisterer på at netop deres bydel ikke er en del af København... Høje Tåstrup fungerer jo i praksis som banegård for det vestlige Storkøbenhavn.

København S dåbsdato?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 27/02-23, 13:02.
Var ved at skrive høje Tåstrup, men dandt Glostrup med letbane og ringvejen var mere et knudepunkt.

København S dåbsdato?
Af Bent Jensen. 28/02-23, 22:49.
Lidt udenfor tråden, har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig? Bent
Citat fra: TWB Dato 26/02-23, 21:07
Citat fra: Flemming Pedersen Dato 26/02-23, 19:47
Citat fra: Per Holm Dato 26/02-23, 18:12S'et i postdistriktets navn skulle efter sigende stå for "Sundby" og det er jo noget andet. 8)

Nej. S'et står for "Sønderbro" - helt svarende til Vesterbro, Nørrebro og Østerbro.
Det er så ikke korrekt - idag.
Kan hænde at det oprindeligt dækkede over at postkontoret for København S hed Sønderbro og lå i Lyongade. Det er for længst lukket.
Postnummer 2300 dækker den del af Københavns kommune som ligger på Amager udenfor Christianshavn (som jo ikke rigtig er Amager).
Dertil dækker postnummer 2300 mindre dele af Taarnby kommune.
I gængs tale er København S så distrikterne Islands Brygge, Amagerbro, Sønderbro, Sundbyøster og Sundbyvester.

Så at kalde en station som ligger et par km væk fra det som normalt betegnes København S virker ulogisk.
Måske København V eller København SV var mere forståeligt for de fleste danskere.

der er faktisk også en vej på Amager der hedder Ved Sønderport ( ikke langt fra Amagerbrogade, Bent nu holder jeg inde på

København S dåbsdato?
Af anho. 28/02-23, 22:57.
Ja, det virker til at planen er at gennemgående tog fra Sverige til Tyskland skal stoppe i Ny Ellebjerg frem for på Hovedbanegården.

Så vidt jeg husker vil den påtænkte simplificering af København H ikke gøre det umuligt at vende tog fra Øresundsbanen og køre dem mod Ringstedbanen (eller omvendt), men tanken er at man skal lade være med at gøre det, for at reducere risikoen for spredning af forsinkelser.

Men i sidste ende skal de internationale tog jo (i stor grad) køres på kommerciel basis, og så står det - så vidt jeg har forstået - selskaberne frit for at søge de kanaler de finder mest favorable. Men jeg er langt fra ekspert på det punkt.

København S dåbsdato?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/02-23, 23:11.
Seneste redigering: 28/02-23, 23:19 af Per Holm
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).

Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

København S dåbsdato?
Af tgsen. 1/03-23, 00:26.
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.

København S dåbsdato?
Af TWB. 1/03-23, 06:03.
Citat fra: tgsen Dato  1/03-23, 00:26
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.
Svært ved at se at Ny Ellebjerg skulle være beliggende syd for København H.
Kan næsten ikke være mere mod Vest - hvis man ellers
 kikker på et kort.

Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).

Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
jeg ved godt det er en omvej, men i tilfælde af lok skift, evt manglende sikkerhedssystem til Tyskland?

København S dåbsdato?
Af bl. 1/03-23, 10:03.
Citat fra: TWB Dato  1/03-23, 06:03
Citat fra: tgsen Dato  1/03-23, 00:26
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København
Citat fra: TWB Dato  1/03-23, 06:03
Citat fra: tgsen Dato  1/03-23, 00:26
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.
Svært ved at se at Ny Ellebjerg skulle være beliggende syd for København H.
Kan næsten ikke være mere mod Vest - hvis man ellers
 kikker på et kort.
H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.
Svært ved at se at Ny Ellebjerg skulle være beliggende syd for København H.
Kan næsten ikke være mere mod Vest - hvis man ellers
 kikker på et kort.

Du er klar over, at nord er opad, øst mod højre, syd nedad og vest mod venstre?

Bjarne Larsen

København S dåbsdato?
Af TWB. 1/03-23, 10:57.
Citat fra: bl Dato  1/03-23, 10:03
Citat fra: TWB Dato  1/03-23, 06:03
Citat fra: tgsen Dato  1/03-23, 00:26
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København
Citat fra: TWB Dato  1/03-23, 06:03
Citat fra: tgsen Dato  1/03-23, 00:26
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.
Svært ved at se at Ny Ellebjerg skulle være beliggende syd for København H.
Kan næsten ikke være mere mod Vest - hvis man ellers
 kikker på et kort.
H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.
Svært ved at se at Ny Ellebjerg skulle være beliggende syd for København H.
Kan næsten ikke være mere mod Vest - hvis man ellers
 kikker på et kort.

Du er klar over, at nord er opad, øst mod højre, syd nedad og vest mod venstre?
JO - men hvorfor ikke benytte de mere præcise angivelser.

Gør man det så er Hovedbanegården beliggende på
Nordlig breddegrad: 55°40'17.6
Østlig længdegrad: 12°33'57.2

Mens Ny Ellebjerg er beliggende på
Nordlig breddegrad: 55°39'08.9
Østlig længdegrad: 12°31'00.8

Lidt svært at få det til andet end at de ligger næsten på samme breddegrad!


København S dåbsdato?
Af mikkelwf. 1/03-23, 10:58.
Citat fra: bl Dato  1/03-23, 10:03
Citat fra: TWB Dato  1/03-23, 06:03
Citat fra: tgsen Dato  1/03-23, 00:26
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København
Citat fra: TWB Dato  1/03-23, 06:03
Citat fra: tgsen Dato  1/03-23, 00:26
Citat fra: Per Holm Dato 28/02-23, 23:11
Citat fra: Bent Jensen Dato 28/02-23, 22:49... har man så helt opgivet Københavns Hovedbanegård til eventuelle gennemgående udlandsrog fra Sverige Norge til Tyskland Tjekkiet Østrig?


Du kan jo tage et kort og se hvor København H egentlig er placeret og svaret giver sig selv: I bogstaveligste forstand "oppe" ad et sidespor (med mindre man kører via Hälsingborg - Helsingør).
Men det gør man jo ikke når Kystbanen bliver ombygget til S - tog.

CitatStandsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger meget bedre for og er mindst lige så lette at komme til og fra for de lokalt fra kommende fjernrejsende som København H.
Standsningssteder som Københavns Lufthavn, Ørestad og Ny Ellebjerg ligger 2 - 3 stationer syd for København H og derfor 2 - 3 stationer længere væk fra oplandet omkring Nord- og Kystbanen. Hvis København H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.
Svært ved at se at Ny Ellebjerg skulle være beliggende syd for København H.
Kan næsten ikke være mere mod Vest - hvis man ellers
 kikker på et kort.
H ikke bliver opgivet, får København så to banegårde med tilhørende dublerede togløb.
Svært ved at se at Ny Ellebjerg skulle være beliggende syd for København H.
Kan næsten ikke være mere mod Vest - hvis man ellers
 kikker på et kort.

Du er klar over, at nord er opad, øst mod højre, syd nedad og vest mod venstre?

Umiddelbart er det nok teknisk mere vest end syd...

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Men igen, i København er S jo øst, Ø nord, N, vest, og V syd, så hvem ved egentlig hvad noget skal hedde..  ;D

København S dåbsdato?
Af Krabsen. 1/03-23, 11:23.
Alt i denne verden drejer sig ikke om jernbane..

Jernbanen har navngivet stationerne efter de middelalderlige byporte, ikke efter kompasrosen.
Og set fra middelalderbyen lå Vesterport stik vest, Nørreport stik nord, Østerport stik øst (omkring Kgs. Nytorv). Efterhånden blev Østerport flyttet flere gange i retning mod kastellet, og navnet fulgte med.


København S dåbsdato?
Af TWB. 1/03-23, 11:27.
Citat fra: krabsen Dato  1/03-23, 11:23Alt i denne verden drejer sig ikke om jernbane..

Jernbanen har navngivet stationerne efter de middelalderlige byporte, ikke efter kompasrosen.
Og set fra middelalderbyen lå Vesterport stik vest, Nørreport stik nord, Østerport stik øst (omkring Kgs. Nytorv). Efterhånden blev Østerport flyttet flere gange i retning mod kastellet, og navnet fulgte med.
Nu er der så ikke nogen Sønderport i København.

Citat fra: TWB Dato  1/03-23, 11:27Nu er der så ikke nogen Sønderport i København.

Men næsten: https://www.hovedstadshistorie.dk/amagerbro/ved-soenderport/ .

Så kan den hedde København Sydvest. :-)

Men hvis man nu kommer fra Kystbanen og skal med et internationalt tog er det så ikke lige meget om man stiger af på København H eller København S.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
Svenska-lok
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak