Citat fra: Per Holm Dato 3/10-23, 12:08Måske er det bare billigere og/eller hurtigere at købe modellen der har det hele end at få udviklet og godkendt en udgave uden 25 kV AC.
Og gensalgsværdien vil sikkert være højere.
Disse er de første tog af undertypen "FLIRT Nordic Express", men der findes tidligere "FLIRT Nordic" tog som kun havde 15 kV og diesel som strømforsyning. FLIRT findes i både 15 kV, 25 kV, diesel- og batteriudgaver som standard. Man kunne altså sagtens have fået en ren 15 kV model, så at de også kan køre på 25 kV må være et aktivt tilvalg. Der er jo også mere vedligehold forbundet med at have to strømsystemer, så hvis man ikke havde brug for det (eller havde en formodning om at man kunne få brug for det) havde man nok valgt at droppe det, selv hvis det var gratis.
Det giver ikke mening at tilkøbe funktioner man ikke skal bruge bare i tilfælde af at man skal sælge dem videre senere, så jeg er næsten overbevist om at man har tilvalgt 25 kV for at holde sine muligheder åbne for fremtidig kørsel til Danmark. Dermed ikke sagt at det med garanti vil blive til noget, men man har formentlig anset det som en mulighed man burde holde åben.