Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: August Ekman Öhrn Dato  3/10-23, 13:02
Citat fra: anho Dato  3/10-23, 12:52
Citat fra: Per Holm Dato  3/10-23, 12:08Måske er det bare billigere og/eller hurtigere at købe modellen der har det hele end at få udviklet og godkendt en udgave uden 25 kV AC.

Og gensalgsværdien vil sikkert være højere.

Disse er de første tog af undertypen "FLIRT Nordic Express", men der findes tidligere "FLIRT Nordic" tog som kun havde 15 kV og diesel som strømforsyning. FLIRT findes i både 15 kV, 25 kV, diesel- og batteriudgaver som standard. Man kunne altså sagtens have fået en ren 15 kV model, så at de også kan køre på 25 kV må være et aktivt tilvalg. Der er jo også mere vedligehold forbundet med at have to strømsystemer, så hvis man ikke havde brug for det (eller havde en formodning om at man kunne få brug for det) havde man nok valgt at droppe det, selv hvis det var gratis.

Det giver ikke mening at tilkøbe funktioner man ikke skal bruge bare i tilfælde af at man skal sælge dem videre senere, så jeg er næsten overbevist om at man har tilvalgt 25 kV for at holde sine muligheder åbne for fremtidig kørsel til Danmark. Dermed ikke sagt at det med garanti vil blive til noget, men man har formentlig anset det som en mulighed man burde holde åben.

Er det mulig at køre tog der er 3,2 m brede i Danmark?
3150mm

file:///Users/igor.holas/Downloads/2_5%20Current%20loading%20gauges%20in%20Denmark-1.pdf

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/10-23, 13:34.
Citat fra: Niels Munch Dato  3/10-23, 13:07Har nordmændene ikke haft en diskussion om, i hvilket omfang og hvorledes strækningen Trondheim-Bodø skal elektrificeres?

Foreløbig skal de lige have ERTMS. ERTMS Grong - Fauske blev jo af forskellige gode grunde udsat lidt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  3/10-23, 13:34
Citat fra: Niels Munch Dato  3/10-23, 13:07Har nordmændene ikke haft en diskussion om, i hvilket omfang og hvorledes strækningen Trondheim-Bodø skal elektrificeres?

Foreløbig skal de lige have ERTMS. ERTMS Grong - Fauske blev jo af forskellige gode grunde udsat lidt.

Mit spørgsmål var affødt af, at det i Stadlers prospekt for "Day and Night" togene er anført, at "bi-mode units" forudses anvendt på Nordlandsbanen Trondheim-Bodø.

M.v.h.
Niels

Citat fra: dysharmonica Dato  3/10-23, 13:153150mm

file:///Users/igor.holas/Downloads/2_5%20Current%20loading%20gauges%20in%20Denmark-1.pdf

Gad vide om det nogensinde lykkes at få sat den maksimale bredde op. Det var jo muligt at trække en Bombardier Regina (3450 mm) igennem Danmark med lav hastighed... og så vidt jeg husker er det primært signaludstyr der begrænser hvor brede togene kan være, så når man har omstillet til ETCS og fjernet de gamle signaler kunne man potentielt komme til at køre væsentligt bredere tog på fjernbanen. Eventuelt brede nok til 3+2 sæder i regionaltogene - jeg ved godt der er nogen der ikke kan lide den sædeopstilling, men det fungerer helt vildt godt i Shinkansen-togene, og tillader at have 2+2-opstilling i første klasse.

Citat fra: anho Dato  4/10-23, 11:16
Citat fra: dysharmonica Dato  3/10-23, 13:153150mm

file:///Users/igor.holas/Downloads/2_5%20Current%20loading%20gauges%20in%20Denmark-1.pdf

Gad vide om det nogensinde lykkes at få sat den maksimale bredde op. Det var jo muligt at trække en Bombardier Regina (3450 mm) igennem Danmark med lav hastighed... og så vidt jeg husker er det primært signaludstyr der begrænser hvor brede togene kan være, så når man har omstillet til ETCS og fjernet de gamle signaler kunne man potentielt komme til at køre væsentligt bredere tog på fjernbanen. Eventuelt brede nok til 3+2 sæder i regionaltogene - jeg ved godt der er nogen der ikke kan lide den sædeopstilling, men det fungerer helt vildt godt i Shinkansen-togene, og tillader at have 2+2-opstilling i første klasse.
Mon ikke også afstanden mellem sporene og dermed lufttrykket ved modkørende tog ved høj hastighed spiller ind?

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/10-23, 12:42.
Sidst vi drøftede emnet nåede vi vist frem til at der, på nær nogle signaler omkring Østerport - Belvedere, skulle være plads nok på strkn. 10 og 11 fra Helsingør til Peberholm.

Desuden skulle der tidligere være set svenske sovevogne - vistnok af det brede profil - i Rødby Færge.

Strkn. 10 står først allersidst til ERTMS.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/10-23, 13:32.
Der er vel også nogle perronafstande der kan drille?

Citat fra: Per Holm Dato  4/10-23, 12:42Sidst vi drøftede emnet nåede vi vist frem til at der, på nær nogle signaler omkring Østerport - Belvedere, skulle være plads nok på strkn. 10 og 11 fra Helsingør til Peberholm.

Desuden skulle der tidligere være set svenske sovevogne - vistnok af det brede profil - i Rødby Færge.

Strkn. 10 står først allersidst til ERTMS.
Der var ihvertfald Svenske personvogne som lokalvogne til Rødby Færge.,kan ikke huske hvor mange.køreplans perioder det var, Mvh Bent

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Niels Munch. 5/10-23, 09:14.
Seneste redigering: 5/10-23, 09:21 af Niels Munch
Citat fra: Niels Munch Dato  3/10-23, 14:01
Citat fra: Per Holm Dato  3/10-23, 13:34
Citat fra: Niels Munch Dato  3/10-23, 13:07Har nordmændene ikke haft en diskussion om, i hvilket omfang og hvorledes strækningen Trondheim-Bodø skal elektrificeres?
Foreløbig skal de lige have ERTMS. ERTMS Grong - Fauske blev jo af forskellige gode grunde udsat lidt.
Mit spørgsmål var affødt af, at det i Stadlers prospekt for "Day and Night" togene er anført, at "bi-mode units" forudses anvendt på Nordlandsbanen Trondheim-Bodø.

Som det er nævnt tidligere i tråden, elektrificeres Nordlandsbanen fra Trondheim frem til Stjørdal (i km 34,67) med driftstart DEC 2024. En nybygget omformerstation i Hell (km 31,54) vil bl.a. kunne strømforsyne banen videre til Steinkjer (km 125,50), såfremt denne delstrækning besluttes elektrificeret.

Sagen om fremtidens trafik i Nord-Norge er netop fremlagt for samferdselsministeren i form af 2 "Konseptvalgutredninger", se Regjeringens Pressemelding Nr: 86/23 af 27.09.2023: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/samferdselsministeren-har-mottatt-to-utredninger-om-utvikling-av-transportsystemet-i-nord-norge/id2995707/ .

Heri anbefaler "Jernbanedirektoratet ..... å utvikle eksisterende jernbaneinfrastruktur i landsdelen, med blant annet delelektrifisering av Nordlandsbanen .....".

Anvendelse af bi-mode tog på Nordlandsbanen giver således mening.

M.v.h.
Niels

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 5/10-23, 13:46.
Dersom det hadde vært på tale å elektrifisere Nordlandsbanen med 25 kV, ville Trondheim vært det naturlige systemskiftepunktet. Det ville imidlertid ha kommet i konflikt med den allerede påbegynte elektrifiseringen av Meråkerbanen (felllesstrekning, Trønderbanen, med Nordlandsbanen Trondheim - Stjørdal) som knytter an til det svenske 15 kV-nettet. Dersom man gjennomfører en fullelektrifisering av Trønderbanen, altså helt til Steinkjær, vil det også være meningsløst å gjøre dette med annet enn 15 kV, og da er man allerede et godt stykke nord for Trondheim.

Det er selvfølgelig mulig å legge eet systembrudd til Steinkjær, men jeg tvler på at det vil bli gjort. Jeg kan ikke se for meg noen 25 kV-elektrifisering i Norge med mindre Nord-Norgebanen, altså strekningen Fauske-Tromsø, mot formodning skulle bli bygget. 

Norske Tog bestiller 17 fjerntog hos Stadler
Af Bengt Larsson. 21/10-23, 10:52.
Seneste redigering: 21/10-23, 10:56 af Bengt Larsson
Citat fra: dysharmonica Dato  3/10-23, 13:15
Citat fra: August Ekman Öhrn Dato  3/10-23, 13:02Er det mulig at køre tog der er 3,2 m brede i Danmark?
3150mm

file:///Users/igor.holas/Downloads/2_5%20Current%20loading%20gauges%20in%20Denmark-1.pdf
https://bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2024/Bilag/2_5-Gaeldende-laesseprofiler-i-Danmark.pdf


Sträckan Dybbølsbro-Øresundsbroen är byggd på 1990-talet och har möjligen byggts för lite större bredd, exempelvis svensk bredd på 3,4 meter
och om København H:s plattformar accepterar det kanske det går att köra dem dit.

Hur är det med detta?

Nattåg med 3,15 meter bredd gör att långa personer måste sova hopkrupna.
X2000 som går där varje dag är mindre än 3,15 meter

Citat fra: Niels Munch Dato  3/10-23, 13:07Har nordmændene ikke haft en diskussion om, i hvilket omfang og hvorledes strækningen Trondheim-Bodø skal elektrificeres?

M.v.h.
Niels
Dertil kan det jo tænkes, at man gerne vil have batteripakker på togene (eller en mellemvogn). Her får man hurtigste ladetid og billigste strømtilslutning ved 25 kV, 80 A og 50 hz - som selv tyskerne er i gang med at lave :-)

/Lasse

Citat fra: Bengt Larsson Dato 21/10-23, 10:52
Citat fra: dysharmonica Dato  3/10-23, 13:15
Citat fra: August Ekman Öhrn Dato  3/10-23, 13:02Er det mulig at køre tog der er 3,2 m brede i Danmark?
3150mm

file:///Users/igor.holas/Downloads/2_5%20Current%20loading%20gauges%20in%20Denmark-1.pdf
https://bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2024/Bilag/2_5-Gaeldende-laesseprofiler-i-Danmark.pdf


Sträckan Dybbølsbro-Øresundsbroen är byggd på 1990-talet och har möjligen byggts för lite större bredd, exempelvis svensk bredd på 3,4 meter
och om København H:s plattformar accepterar det kanske det går att köra dem dit.

Hur är det med detta?

Nattåg med 3,15 meter bredd gör att långa personer måste sova hopkrupna.
X2000 som går där varje dag är mindre än 3,15 meter

Der er gennemført målinger Peberholm - Helsingør i forbindelse med et projekt om godkendelse af det nye brede svenske køretogsprofil (Regina / SJ X55). Projektet konkluderede, at der var et par stederpå København H (Belvedere) og mellem Helgoland og Klampenborg, hvor togene ville komme så tæt på hinanden, at der ikke måtte være personale mellem sporene, men derudover var den kritiske afstand alene til signaler, der formentlig pilles ned, når Signalprogrammet er færdigt. Der er imidlertid ingen strategi i Danmark om at ændre køretøjsprofilet, så eventuelle ændringer (perrontage og sporafstand ved ombygninger) laves fortsat efter det almindelige danske profil.

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 25/10-23, 15:55
Citat fra: Niels Munch Dato  3/10-23, 13:07Har nordmændene ikke haft en diskussion om, i hvilket omfang og hvorledes strækningen Trondheim-Bodø skal elektrificeres?

M.v.h.
Niels
Dertil kan det jo tænkes, at man gerne vil have batteripakker på togene (eller en mellemvogn). Her får man hurtigste ladetid og billigste strømtilslutning ved 25 kV, 80 A og 50 hz - som selv tyskerne er i gang med at lave :-)

/Lasse

Vi må straks igang med at omlægge de danske baner til denne overlegne teknologi.

Citat fra: Mads Dato 25/10-23, 17:36Vi må straks igang med at omlægge de danske baner til denne overlegne teknologi.

Måske er der en joke, der flyver henover hovedet på mig her, men... dansk kørestrøm er jo allerede 25 kV og 50 Hz?

Gå op Sider: 1 [2] 3
DB CargoIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak