Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Storm og togaflysninger
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: TWB Dato 18/02-23, 12:45Men her et skærmprint fra Banedanmarks Facebook side. Intet om indstillet drift på Nordjyske Jernbaner.
Det er s'mænd nok, fordi Nordjyske Jernbaner ikke er Banedanmarks infrastruktur.

Citat fra: TWB Dato 18/02-23, 12:45Og "krabsen" behøver ikke fortælle at kun busser kan køre omveje.
Og her dukkede "overlæreren" så op igen.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 18/02-23, 13:48.
Citat fra: Niels Munch Dato 18/02-23, 13:01
Citat fra: TWB Dato 18/02-23, 12:45Men her et skærmprint fra Banedanmarks Facebook side. Intet om indstillet drift på Nordjyske Jernbaner.
Det er s'mænd nok, fordi Nordjyske Jernbaner ikke er Banedanmarks infrastruktur.

Citat fra: TWB Dato 18/02-23, 12:45Og "krabsen" behøver ikke fortælle at kun busser kan køre omveje.
Og her dukkede "overlæreren" så op igen.
Tak Niels.  Noget tyder på at de ikke i det Nordjyske har styr på hvem som har ansvaret for de forskellige banestrækninger.

Men for lige at vende tilbage til det essentielle.

Det er ulogisk at indstille togdrift grundet storm og indsætte togbusser.

Det må alt andet lige være mere sikkert at sidde  et tog som kører ind i et væltet træ med 80-100 km/h end sidde i en bus med tilsvarende hastighed som kører ind i et træ.

Så er det muligt at togdriften stopper på strækningen ved et væltet træ i en periode.

Det gør buskørslen nok også ved et væltet træ på en vejstrækning. Især i det nordjyske hvor det meget vel kan give en længere omvej. Og med de vindhastigheder vil bussen vælte før en tog vil vælte.

Det var faktisk det som var min pointe før nogen syntes det mere interessant at diskutere hvorvidt det ene eller andet medie har sagt noget om Banedanmark.

Citat fra: TWB Dato 18/02-23, 13:48Tak Niels.  Noget tyder på at de ikke i det Nordjyske har styr på hvem som har ansvaret for de forskellige banestrækninger.

Det tror jeg s'mænd nok de har. Men når "man" kommunikerer til publikum, tilpasser "man" ikke informationen til "den virkelige verden", som publikum opfatter den.

Storm og togaflysninger
Af Gladedk. 18/02-23, 19:41.
Men vejret mandag siger vindstød af storm styrke til Nordjylland igen så spg er om banedk ville lukke hele mandag deroppe

Storm og togaflysninger
Af larsht, København. 19/02-23, 12:30.
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........

Mvh
Lars

Storm og togaflysninger
Af TWB. 19/02-23, 14:33.
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........
Nu havde Nordjyske Jernbaner indstillet toggangen men indsat togbusser.
Svært at se det samlet set var mere sikkert for de rejsende!

Mon ikke forklaringen skal findes i at et tog som påkører et væltet træ fremfor en bus som gør det samme betyder større risiko for aflysninger i de følgende dage. En bus er både billigere og kan hurtigere erstattes end et tog.

Storm og togaflysninger
Af Svend. 19/02-23, 15:01.
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 14:33
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........
Nu havde Nordjyske Jernbaner indstillet toggangen men indsat togbusser.
Svært at se det samlet set var mere sikkert for de rejsende!

Mon ikke forklaringen skal findes i at et tog som påkører et væltet træ fremfor en bus som gør det samme betyder større risiko for aflysninger i de følgende dage. En bus er både billigere og kan hurtigere erstattes end et tog.

Lad være med at fokusere på, at et tog kører ind i et væltet træ og der sker al landsens ulykke med passagerer, personale og materiel.
Men det er ikke smart at have et tog med rigtig mange passagerer holdende midt ude på strækningen, som skal evakueres med busser. Muligvis et sted, hvor busserne ikke umiddelbart kan komme til og hvor passagererne derfor skal bevæge sig langs banen i farligt vejr, eventuelt frem til den nærmeste overkørsel. Her er det altså noget bedre at have situationen under kontrol, gerne inden det bliver uoverskueligt.
På S-banen havde man også indstillet driften mere eller mindre. Her var der "her og der" væltet træer ned over sporet og flere steder hang store grene i køreledningen. Så går trafikken også i stå.... hvis den ikke allerede på forhånd er indstillet.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 19/02-23, 16:51.
Citat fra: Svend Dato 19/02-23, 15:01Lad være med at fokusere på, at et tog kører ind i et væltet træ og der sker al landsens ulykke med passagerer, personale og materiel.
Men det er ikke smart at have et tog med rigtig mange passagerer holdende midt ude på strækningen, som skal evakueres med busser. Muligvis et sted, hvor busserne ikke umiddelbart kan komme til og hvor passagererne derfor skal bevæge sig langs banen i farligt vejr, eventuelt frem til den nærmeste overkørsel. Her er det altså noget bedre at have situationen under kontrol, gerne inden det bliver uoverskueligt.
På S-banen havde man også indstillet driften mere eller mindre. Her var der "her og der" væltet træer ned over sporet og flere steder hang store grene i køreledningen. Så går trafikken også i stå.... hvis den ikke allerede på forhånd er indstillet.
Svend.
De argumenter køber jeg.

Men nu er der jo ikke køretråd nord for Aarhus og nord for Limfjorden er antallet af relativ høje træer med tykke stammer nok ikke mange.

Hvis hensynet til at få passagerer ud af et strandet / forulykket tog skulle være årsagen - hvorfor kørte der så tog over Vestbroen på Storebælt?
Her må det vel siges at være endnu vanskeligere at evakuere passagerer i en storm med vindstød af orkanstyrke?

Storm og togaflysninger
Af RasmusD. 19/02-23, 17:21.
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 16:51Hvis hensynet til at få passagerer ud af et strandet / forulykket tog skulle være årsagen - hvorfor kørte der så tog over Vestbroen på Storebælt?
Her må det vel siges at være endnu vanskeligere at evakuere passagerer i en storm med vindstød af orkanstyrke?

Var der varslet storm med vindstød af orkanstyrke ved Storebælt? Nej, det var der ikke.

Til gengæld blev togtrafikken over Storebælt indstillet under stormene Nora og Malik.

Det afhænger helt og aldeles af hvor stormvarslet rammer.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 19/02-23, 17:40.
Citat fra: RasmusD Dato 19/02-23, 17:21
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 16:51Hvis hensynet til at få passagerer ud af et strandet / forulykket tog skulle være årsagen - hvorfor kørte der så tog over Vestbroen på Storebælt?
Her må det vel siges at være endnu vanskeligere at evakuere passagerer i en storm med vindstød af orkanstyrke?

Var der varslet storm med vindstød af orkanstyrke ved Storebælt? Nej, det var der ikke.

Til gengæld blev togtrafikken over Storebælt indstillet under stormene Nora og Malik.

Det afhænger helt og aldeles af hvor stormvarslet rammer.
Der var ikke varsel for storm med vindstød af orkanstyrke i Hovedstadsområdet hvor S-togslinier er placeret.

Så der måvære en anden årsag?

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 19/02-23, 19:54.
Citat fra: Svend Dato 19/02-23, 15:01
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 14:33
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........
Nu havde Nordjyske Jernbaner indstillet toggangen men indsat togbusser.
Svært at se det samlet set var mere sikkert for de rejsende!

Mon ikke forklaringen skal findes i at et tog som påkører et væltet træ fremfor en bus som gør det samme betyder større risiko for aflysninger i de følgende dage. En bus er både billigere og kan hurtigere erstattes end et tog.

Lad være med at fokusere på, at et tog kører ind i et væltet træ og der sker al landsens ulykke med passagerer, personale og materiel.
Men det er ikke smart at have et tog med rigtig mange passagerer holdende midt ude på strækningen, som skal evakueres med busser. Muligvis et sted, hvor busserne ikke umiddelbart kan komme til og hvor passagererne derfor skal bevæge sig langs banen i farligt vejr, eventuelt frem til den nærmeste overkørsel. Her er det altså noget bedre at have situationen under kontrol, gerne inden det bliver uoverskueligt.
På S-banen havde man også indstillet driften mere eller mindre. Her var der "her og der" væltet træer ned over sporet og flere steder hang store grene i køreledningen. Så går trafikken også i stå.... hvis den ikke allerede på forhånd er indstillet.

Når Nordjyske Jernbaner
Citat fra: larsht Dato 19/02-23, 12:30
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Det endte de jo så med at gøre om aftenen, og så er det jo meget heldigt at der ikke lige blev læsset 50 passagerer af på fx Hjørring station på det tidspunkt.........

Ja det gjorde de omkring kl. 2000 til kl 2300, men de afbrød da for eksempel ikke fodboldkampen selvom der var samlet 7854 tilskuere på Aalborg Stadion. Hvis beredskabet havde vurderet at det var farligt, så havde de næppe tilladt at kampen i første omgang blev startet og efterfølgende også blev færdigspillet.

Det er ret normalt at blive losset af toget i Hjørring, da det er den ene endestation.Det er en by med flere gode barer og hoteller, så at fordrive en eventuel ventetid, tror jeg de fleste ville overleve. Eventuelt ville de tage en taxa, da distancen kun er lige omkring 17 kilometer.

Er du klar over at Nordjyske Jernbaner gerne ville have fortsat driften, men udelukkende blev stoppet fordi Banedanmark ikke ville give Nordjyske Jernbaner lov til at benytte de to stationer??

I morgen lover de i området vindhastigheder (Stiv kuling), som da trafikken blev standset i Fredags. Tror du trafikken bliver standset??


Storm og togaflysninger
Af Svend. 19/02-23, 19:56.
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 17:40
Citat fra: RasmusD Dato 19/02-23, 17:21
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 16:51Hvis hensynet til at få passagerer ud af et strandet / forulykket tog skulle være årsagen - hvorfor kørte der så tog over Vestbroen på Storebælt?
Her må det vel siges at være endnu vanskeligere at evakuere passagerer i en storm med vindstød af orkanstyrke?

Var der varslet storm med vindstød af orkanstyrke ved Storebælt? Nej, det var der ikke.

Til gengæld blev togtrafikken over Storebælt indstillet under stormene Nora og Malik.

Det afhænger helt og aldeles af hvor stormvarslet rammer.
Der var ikke varsel for storm med vindstød af orkanstyrke i Hovedstadsområdet hvor S-togslinier er placeret.

Så der måvære en anden årsag?

Vindstød på over 30 meter/sek. Det kan godt medføre væltede træer (og der er væltet træer).

Storm og togaflysninger
Af TWB. 19/02-23, 20:14.
Citat fra: Svend Dato 19/02-23, 19:56
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 17:40
Citat fra: RasmusD Dato 19/02-23, 17:21
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 16:51Hvis hensynet til at få passagerer ud af et strandet / forulykket tog skulle være årsagen - hvorfor kørte der så tog over Vestbroen på Storebælt?
Her må det vel siges at være endnu vanskeligere at evakuere passagerer i en storm med vindstød af orkanstyrke?

Var der varslet storm med vindstød af orkanstyrke ved Storebælt? Nej, det var der ikke.

Til gengæld blev togtrafikken over Storebælt indstillet under stormene Nora og Malik.

Det afhænger helt og aldeles af hvor stormvarslet rammer.
Der var ikke varsel for storm med vindstød af orkanstyrke i Hovedstadsområdet hvor S-togslinier er placeret.

Så der måvære en anden årsag?

Vindstød på over 30 meter/sek. Det kan godt medføre væltede træer (og der er væltet træer).
Vi må nøjes med at konstatere at tog ikke kører når det blæser for meget og har problemer når der er for meget løv på skinnerne.
Så er det jo heldigt at Nordjyske jernbaner kunne indsætte busser.

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 19/02-23, 21:07.
Citat fra: Svend Dato 19/02-23, 19:56
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 17:40
Citat fra: RasmusD Dato 19/02-23, 17:21
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 16:51Hvis hensynet til at få passagerer ud af et strandet / forulykket tog skulle være årsagen - hvorfor kørte der så tog over Vestbroen på Storebælt?
Her må det vel siges at være endnu vanskeligere at evakuere passagerer i en storm med vindstød af orkanstyrke?

Var der varslet storm med vindstød af orkanstyrke ved Storebælt? Nej, det var der ikke.

Til gengæld blev togtrafikken over Storebælt indstillet under stormene Nora og Malik.

Det afhænger helt og aldeles af hvor stormvarslet rammer.
Der var ikke varsel for storm med vindstød af orkanstyrke i Hovedstadsområdet hvor S-togslinier er placeret.

Så der måvære en anden årsag?

Vindstød på over 30 meter/sek. Det kan godt medføre væltede træer (og der er væltet træer).


Ja, men hvilke træer er der på Hjørring og Frederikshavn Station, som kan vælte ind over banelegemet. Med mit lokalkendskab ville det kræve en tornado. Har du et bud på hvilke træer, der er tale om??

Storm og togaflysninger
Af Krabsen. 19/02-23, 22:00.
Citat fra: TWB Dato 19/02-23, 20:14Vi må nøjes med at konstatere at tog ikke kører når det blæser for meget og har problemer når der er for meget løv på skinnerne.
Så er det jo heldigt at Nordjyske jernbaner kunne indsætte busser.

Vi må konstatere, at nogle gør sig store anstrengelser for ikke at bruge den indvendige side af hovedet.

Det er helt uinteressant, hvor meget det rent faktisk blæste. Essensen er:

DMI varsler storm med vindstød af orkanstyrke, og på den baggrund vælger BaneDanmark at indstille togdriften på deres strækninger nordenfjords.
At det viste sig, ikke at blive så slemt som ventet er så blot heldigt (for hele landsdelen).

Hvis det modsatte var sket: Togdriften fortsatte, og stormen faktisk afstedkom en større ulykke/forstyrrelse af driften havde det formentlig givet voldsom kritik a'la' "Inkompetente DSB og BaneDanmark ignorerer stormvarsel og bringer passagerer i fare" (og sikkert fra samme kritikerkreds..)

Pludselig at inddrage helt irrelevante aspekter i debatten - i dette tilfælde løv på skinnerne' - giver en forstærket mistanke om, hvad T'et i brugernavnet står for.. 



Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak