Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Storm og togaflysninger
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Ifm. morgendagens forventede storm, aflyser man togtrafikken i Nordjylland.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/naesten-alle-tog-aflyses-i-nordjylland-fredag-eftermiddag

Det kan måske forstås. Men jeg forstår ikke at man i stedet kan køre togbusser? Personligt føler jeg mig mest tryg i et tog, frem for i en bus i hårdt blæsevejr.

Er der nogen der kender det bagvedliggende rationale i den beslutning?

Mvh. Jens

Storm og togaflysninger
Af Mads. 16/02-23, 21:52.
En bus kan nemmere finde vej omkring væltede træer eller lokale oversvømmelser.

Storm og togaflysninger
Af andersj, Aalborg. 16/02-23, 23:17.
Nordjyske Jernbaner plejer fortsat at køre mellem Hjørring-Hirtshals og Frederikshavn-Skagen, men denne gang har de fået forbud mod at køre på Banedanmarks infrastruktur på hhv. Hjørring og Frederikshavn station. Det siger den administrerende direktør til Nordjyske: https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555 

I bund og grund er det vel en konsekvens af den kultur der hersker i både Trafikstyrelsen og Banedanmark om at ansvarsfralæggelse kommer i første række. Der er ingen der siger at togbusser er mere sikre end tog i en storm, men Banedanmark har ikke længere ansvaret hvis der sker noget med passagererne.

Anders

Storm og togaflysninger
Af ivar. 17/02-23, 00:55.
Citat fra: andersj Dato 16/02-23, 23:17Nordjyske Jernbaner plejer fortsat at køre mellem Hjørring-Hirtshals og Frederikshavn-Skagen, men denne gang har de fået forbud mod at køre på Banedanmarks infrastruktur på hhv. Hjørring og Frederikshavn station. Det siger den administrerende direktør til Nordjyske: https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555 

I bund og grund er det vel en konsekvens af den kultur der hersker i både Trafikstyrelsen og Banedanmark om at ansvarsfralæggelse kommer i første række. Der er ingen der siger at togbusser er mere sikre end tog i en storm, men Banedanmark har ikke længere ansvaret hvis der sker noget med passagererne.

Jeg synes, at du strammer den en smule. Prognoserne har været stabile i flere dage, vindstød af orkanstyrke direkte ind fra vest 30 m/s +/-. Det kan altså godt lægge et togsæt ned på siden, med den flade, der er at tage fat i. Der er forresten også lige nogle plantager, der skal passeres. Plantagetræer står ikke særligt godt fast - det er demonstreret adskillige gange, endda under en ganske almindelig storm.

At BD agerer ud fra et princip om "better safe than sorry" bør vel tjene dem til ære. At NJBA vælger at indsætte togbusser, det må de jo selv argumentere for.

Ansvarsfraskrivelse kan der ikke på nogen blive tale om - mener du f. eks. helt seriøst, at lukning af Storebælt er et udtryk for ansvarsfraskrivelse?

-ivar

Storm og togaflysninger
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/02-23, 02:57.
Citat fra: ivar Dato 17/02-23, 00:55At BDK agerer ud fra et princip om "better safe than sorry" bør vel tjene dem til ære. At NJBA vælger at indsætte togbusser, det må de jo selv argumentere for.


Mere interessant er det økonomiske mellemværende bagefter. Penge er næppe en ubegrænset ressource og der må være folk ansat med budgetansvar.

Hvem skal betale for togbusserne?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Storm og togaflysninger
Af Jakobsen. 17/02-23, 10:39.
Det kan undre (nej, egentlig ikke) at der ikke laves forebyggende vedligeholdelse på beplantningen, så alt, som potentielt kan falde ind over skinner og køreledninger, holdes nede.
/hjj

Citat fra: ivar Dato 17/02-23, 00:55
Citat fra: andersj Dato 16/02-23, 23:17Nordjyske Jernbaner plejer fortsat at køre mellem Hjørring-Hirtshals og Frederikshavn-Skagen, men denne gang har de fået forbud mod at køre på Banedanmarks infrastruktur på hhv. Hjørring og Frederikshavn station. Det siger den administrerende direktør til Nordjyske: https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555 

I bund og grund er det vel en konsekvens af den kultur der hersker i både Trafikstyrelsen og Banedanmark om at ansvarsfralæggelse kommer i første række. Der er ingen der siger at togbusser er mere sikre end tog i en storm, men Banedanmark har ikke længere ansvaret hvis der sker noget med passagererne.

Jeg synes, at du strammer den en smule. Prognoserne har været stabile i flere dage, vindstød af orkanstyrke direkte ind fra vest 30 m/s +/-. Det kan altså godt lægge et togsæt ned på siden, med den flade, der er at tage fat i. Der er forresten også lige nogle plantager, der skal passeres. Plantagetræer står ikke særligt godt fast - det er demonstreret adskillige gange, endda under en ganske almindelig storm.

At BD agerer ud fra et princip om "better safe than sorry" bør vel tjene dem til ære. At NJBA vælger at indsætte togbusser, det må de jo selv argumentere for.

Ansvarsfraskrivelse kan der ikke på nogen blive tale om - mener du f. eks. helt seriøst, at lukning af Storebælt er et udtryk for ansvarsfraskrivelse?

-ivar

Hvor mange eksempler er der på tog der er væltet pga. vindstød i en orkan i Danmark indenfor de sidste 100 år?

Mvh. Jens

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 17/02-23, 11:17.
Seneste redigering: 17/02-23, 11:23 af Jensen123
Citat fra: Jakobsen Dato 17/02-23, 10:39Det kan undre (nej, egentlig ikke) at der ikke laves forebyggende vedligeholdelse på beplantningen, så alt, som potentielt kan falde ind over skinner og køreledninger, holdes nede.
/hjj

Der er der mig bekendt blevet gjort, men det er tilsyneladende heller ikke det, som er problemet. Banedanmark har åbenbart midlertidigt forbudt Nordjyske Jernbaner, at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn. Svaret på hvad faren konkret går ud på blæser i vinden, men der er kriterier lader det sig forstå. Tilsyneladende kriterier så alvorlige, at det åbenbart ikke er muligt, at konkretisere dem for passagerer og befolkningen iøvrigt.  https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555

Mit personlige gæt er, at det ville være for pinligt, hvis Nordjyske Jernbaner kunne gennemføre driften, mens de dele af jernbanedriften, som er styret fra København aflyste. Er det iøvrigt korrekt forstået, at rettidigt aflyste tog ikke har indflydelse på målingerne af rettidighed, mens tog forsinkede af dårligt vejr har??

Ps: Fodbolddriften er åbenbart mere sejlivet end togdriften. https://nordjyske.dk/nyheder/sport/myndigheder-giver-groent-lys-til-vindblaest-foraarspremiere/4131192

Storm og togaflysninger
Af RasmusD. 17/02-23, 12:06.
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 11:17Banedanmark har åbenbart midlertidigt forbudt Nordjyske Jernbaner, at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn. Svaret på hvad faren konkret går ud på blæser i vinden, men der er kriterier lader det sig forstå. Tilsyneladende kriterier så alvorlige, at det åbenbart ikke er muligt, at konkretisere dem for passagerer og befolkningen iøvrigt.  https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555

BaneDanmark indførte for nogle år siden en politik, der siger at de lukker for al togtrafik de steder hvor det blæser for kraftigt. Nøjagtig hvor grænsen går, mindes jeg ikke, men "vindstød af orkanstyrke" er helt klart over grænsen.

Rationalet bag den beslutning er let at tænke sig til: hvis (når) der vælter træer ned over skinnerne eller køreledninger bliver revet over, er det hurtigere og nemmere at genoprette driften hvis troljer og vedligeholdelseskøretøjer kan køre direkte ud til ulykkesstedet, og der ikke holder en række af tog i vejen.

Et tog, der ikke kan køre grundet væltede træer eller manglende kørestrøm, er et problem i sig selv, men det er også et problem der udvikler sig. For uden strøm er der ingen varme, og efter kort tid heller ingen lys. Og selvom dieseltog er bedre i stand til at holde stille længe, så løber de også tør for brændstof på et tidspunkt og får samme problem.

Hvad Nordjyske Jernbaner gør på deres egen infrastruktur må de selv om, men på BaneDanmarks infrastruktur - herunder Frederikshavn og Hjørring stationer - er der altså kun én sherif.

Storm og togaflysninger
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/02-23, 13:58.
en tanke der driller mig
i gamle dage, aflyste man når problemet var der
i nye dage aflyster man hvis der kunne komme et problem.

Det plager mig nu lidt.

Storm og togaflysninger
Af Jens Hansen. 17/02-23, 14:01.
Kunne være interessant at se banedanmarks risikovurdering, som vel må lægge til grund for beslutningen.

JH

Storm og togaflysninger
Af Krabsen. 17/02-23, 15:17.
Citat fra: hummel_62 Dato 17/02-23, 13:58en tanke der driller mig
i gamle dage, aflyste man når problemet var der
i nye dage aflyster man hvis der kunne komme et problem.

I gamle dage udviste passagererne forståelse, accepterede en aflysning hvis den indtraf og fandt løsninger på pragmatisk vis.

I nye dage bestormer passagerer, asocialemedier og bolværksmatroser operatøren med kritik, erstatningskrav og skældsord.

Storm og togaflysninger
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/02-23, 15:40.
Naj, er det nu så slemt?
Jeg oplever det som folk er blevet bevist om hvad de bliver stillet i udsigt, og hvad de få.
Jo, det er blevet nemmere at give udtryk for sin holdning, det har du ret i.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 17/02-23, 16:12.
Citat fra: RasmusD Dato 17/02-23, 12:06
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 11:17Banedanmark har åbenbart midlertidigt forbudt Nordjyske Jernbaner, at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn. Svaret på hvad faren konkret går ud på blæser i vinden, men der er kriterier lader det sig forstå. Tilsyneladende kriterier så alvorlige, at det åbenbart ikke er muligt, at konkretisere dem for passagerer og befolkningen iøvrigt.  https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555


Hvad Nordjyske Jernbaner gør på deres egen infrastruktur må de selv om, men på BaneDanmarks infrastruktur - herunder Frederikshavn og Hjørring stationer - er der altså kun én sherif.
Tilsyneladende erstatter man tog med togbusser i det nordjyske.

Så busser kan åbenbart bedre tåle blæsevejr end togsæt.

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 17/02-23, 16:13.
Seneste redigering: 17/02-23, 16:18 af Jensen123
Citat fra: RasmusD Dato 17/02-23, 12:06
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 11:17Banedanmark har åbenbart midlertidigt forbudt Nordjyske Jernbaner, at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn. Svaret på hvad faren konkret går ud på blæser i vinden, men der er kriterier lader det sig forstå. Tilsyneladende kriterier så alvorlige, at det åbenbart ikke er muligt, at konkretisere dem for passagerer og befolkningen iøvrigt.  https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555

BaneDanmark indførte for nogle år siden en politik, der siger at de lukker for al togtrafik de steder hvor det blæser for kraftigt. Nøjagtig hvor grænsen går, mindes jeg ikke, men "vindstød af orkanstyrke" er helt klart over grænsen.

Rationalet bag den beslutning er let at tænke sig til: hvis (når) der vælter træer ned over skinnerne eller køreledninger bliver revet over, er det hurtigere og nemmere at genoprette driften hvis troljer og vedligeholdelseskøretøjer kan køre direkte ud til ulykkesstedet, og der ikke holder en række af tog i vejen.

Et tog, der ikke kan køre grundet væltede træer eller manglende kørestrøm, er et problem i sig selv, men det er også et problem der udvikler sig. For uden strøm er der ingen varme, og efter kort tid heller ingen lys. Og selvom dieseltog er bedre i stand til at holde stille længe, så løber de også tør for brændstof på et tidspunkt og får samme problem.

Hvad Nordjyske Jernbaner gør på deres egen infrastruktur må de selv om, men på BaneDanmarks infrastruktur - herunder Frederikshavn og Hjørring stationer - er der altså kun én sherif.

Nu drejer det sig jo specifikt om stationerne i Hjørring og Frederikshavn, så jeg kan forsikre dig om at risikoen for nedfaldne køreledninger eller væltede træer på disse to stationer i praksis er nul.

Hvis det skulle være vejrforholdene er det lidt underligt, at blæsten både i peak og i middelvind i praksis er den samme i Aalborg, Hjørring og Frederikshavn.

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Svenska-lok
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak