Citat fra: anho Dato 8/01-23, 13:48Det skal dog også siges at BRT er en ekstra stor besparelse i Aalborg i forhold til så mange andre steder. En tredjedel af ruten har nemlig allerede busbaner, og behøver derfor kun at få anlagt de nye højklassede stoppesteder. Yderligere en tredjedel af ruten (den vestlige tredjedel) har så lav trafik at man ikke har vurderet det nødvendigt med busbaner, så her er der også kun tale om at bygge bedre stoppesteder.
Det betyder reelt set at man kun behøver at bygge den indre tredjedel af ruten, hvilket gør BRT i stand til at give en kæmpe effekt for meget få penge.
Dog ved man også at det bliver knapt med kapaciteten, og derfor har Aalborg besluttet sig for løbende at omlægge rørledninger, så ruten er klar til relativt billigt at kunne opgraderes til letbane hvis det skulle vise sig nødvendigt.
Den vestlige tredjedel af ruten har så smalt et gadeprofil at der simpelthen ikke er plads til busbaner. Derfor har man i stedet trafiksaneret ved at etablere en bussluse og ensrettet for biler i retning ud af byen. Ind gennem midtbyen deler den sågar kørebane med cyklister og ved Jomfru Ane Gade er der ikke engang blevet plads til en busperron i den ene retning så der stiger man ind og ud direkte på cykelstien.
Der er heller ikke flyttet så meget som en enkelt ledning, hvilket også gør at der er flere hundrede kloakdæksler i busbanerne som allerede er begyndt at synke.
Dog har man renoveret alle ledningerne, så man forhåbentlig ikke skal grave i tracéet de næste par år.
Men ja, planlæggerne bag har direkte sagt at kapaciteten i systemet ikke er tilstrækkelig, men det er den løsning der er valgt af politikerne. De nye busser har ikke væsentlig større kapacitet i forhold til de eksisterende (samme antal siddepladser og lidt flere ståpladser) som kører stuvende fulde rundt. Dertil kommer at de også skal klare alt transporten til Nyt Aalborg Universitetshospital (NAU) samt til de par tusinde boliger og arbejdspladser man enten er igang med at etablere eller planlægges etableret langs ruten, især i området omkring AAU og NAU.