Citat fra: Niels Bak Dato 6/02-23, 15:59I virkeligheden ser det ud som om det er korridoren, der er udvalgt, mere end de enkelte projekter. Altså alle nuværende og planlagte lange internationale togforbindelser på korridoren Hamborg-København med tilhørende videreførsler i Sverige mod Stockholm/Göteborg-Oslo og i Tyskland mod Berlin-Leipzig/Prag. Det er nok helt logisk, da kommissionen formentlig ikke vil ses som favoriserende den ene operatør over den anden i korridoren.
Pressemeddelelsen siger ikke noget om præcis hvorfor den korridor er udvalgt, men det kan der vel groft set være to grunde til: At der er gode muligheder for udvidet drift i den eller at der er ekstra mange problemer, som man gerne vil skubbe på at få løst. Det kan også være en blanding af de to.
Mulighederne ligger selvfølgelig blandt andet i at "lige om lidt" åbner Femern og gør linjen væsentligt mere attraktiv på den centrale del, og så i at der især fra svensk side bliver presset på for bedre internationale forbindelser, incl flygskam etc.
Og så i at der er en hel håndfuld togselskaber som tilsyneladende har mere eller mindre fremskredne planer om at udvikle kørslen i korridoren, både de to der er i gang (Snälltogets og SJ's nattog) og planlagte linjer. Hvor langt fremme fx Flixtrain eller CD er med deres planer, melder historien ikke noget om, men SJ's er tilsyneladende ret konkrete, incl materiel, startdato mv.
Og så er det da også interessant, som en af de ovenstående også bemærkede, at de gamle nationale togselskaber ser ud til at ville fortsætte en model med samarbejde om linjerne, mens de "nye" kommercielle aktører må lege med sig selv alene.
Og så sætter projekterne også i ret skarp relief, i hvor høj grad DSB (og vores transportpolitikere) har manglet ambitioner på det her område. Jo, de er ganske vist nævnt som partnere i både SJ's og CD's projekter, men det ligner på ingen måde initiativer, som kommer fra Telegade.
Baggrunden er muligvis tømmermændene efter de fejlslagne forsøg med at vinde udbud i udlandet og de efterfølgende politiske signaler om at holde sig inden for landets grænser. Trafik, der rækker ind i nabolandene skal køres kommercielt, (med mindre man har vundet et udbud - nogo efter Øresundstogskandalen - eller kan få det nationale togselskab med på noget andet på den anden side af grænsen), og det har man ikke ønsket, at DSB skulle kaste sig ud i.
Lidt forfejlet synes jeg, netop fordi det faktisk handler om service, som kommer danske passagerer/udlandsfarende til gode, og det er jo noget lidt andet end at ville køre diverse services i Midtsverige eller hvad man nu ellers har været ude i. Man har heller ikke forsøgt at udbygge det eksisterende samarbejde med DB og blot ladet alle tog ende i Hamborg (ja ja, det handler også om materiel, men materielsituationen får man jo ikke ændret, før man forsøger at gøre noget ved det og planlægger med at have noget som både er egnet og som der er nok af til at køre eventuelle længere løb).
Nu er der så andre, som rykker ind, og godt for det. Men prisen betaler blandt andet folk i Jyllandskorridoren, som må se langt efter noget som kører dem længere end til Hamborg.
Citat fra: Niels Bak Dato 6/02-23, 15:59I virkeligheden ser det ud som om det er korridoren, der er udvalgt, mere end de enkelte projekter. Altså alle nuværende og planlagte lange internationale togforbindelser på korridoren Hamborg-København med tilhørende videreførsler i Sverige mod Stockholm/Göteborg-Oslo og i Tyskland mod Berlin-Leipzig/Prag. Det er nok helt logisk, da kommissionen formentlig ikke vil ses som favoriserende den ene operatør over den anden i korridoren.
Pressemeddelelsen siger ikke noget om præcis hvorfor den korridor er udvalgt, men det kan der vel groft set være to grunde til: At der er gode muligheder for udvidet drift i den eller at der er ekstra mange problemer, som man gerne vil skubbe på at få løst. Det kan også være en blanding af de to.
Mulighederne ligger selvfølgelig blandt andet i at "lige om lidt" åbner Femern og gør linjen væsentligt mere attraktiv på den centrale del, og så i at der især fra svensk side bliver presset på for bedre internationale forbindelser, incl flygskam etc.
Og så i at der er en hel håndfuld togselskaber som tilsyneladende har mere eller mindre fremskredne planer om at udvikle kørslen i korridoren, både de to der er i gang (Snälltogets og SJ's nattog) og planlagte linjer. Hvor langt fremme fx Flixtrain eller CD er med deres planer, melder historien ikke noget om, men SJ's er tilsyneladende ret konkrete, incl materiel, startdato mv.
Og så er det da også interessant, som en af de ovenstående også bemærkede, at de gamle nationale togselskaber ser ud til at ville fortsætte en model med samarbejde om linjerne, mens de "nye" kommercielle aktører må lege med sig selv alene.
Og så sætter projekterne også i ret skarp relief, i hvor høj grad DSB (og vores transportpolitikere) har manglet ambitioner på det her område. Jo, de er ganske vist nævnt som partnere i både SJ's og CD's projekter, men det ligner på ingen måde initiativer, som kommer fra Telegade.
Baggrunden er muligvis tømmermændene efter de fejlslagne forsøg med at vinde udbud i udlandet og de efterfølgende politiske signaler om at holde sig inden for landets grænser. Trafik, der rækker ind i nabolandene skal køres kommercielt, (med mindre man har vundet et udbud - nogo efter Øresundstogskandalen - eller kan få det nationale togselskab med på noget andet på den anden side af grænsen), og det har man ikke ønsket, at DSB skulle kaste sig ud i.
Lidt forfejlet synes jeg, netop fordi det faktisk handler om service, som kommer danske passagerer/udlandsfarende til gode, og det er jo noget lidt andet end at ville køre diverse services i Midtsverige eller hvad man nu ellers har været ude i. Man har heller ikke forsøgt at udbygge det eksisterende samarbejde med DB og blot ladet alle tog ende i Hamborg (ja ja, det handler også om materiel, men materielsituationen får man jo ikke ændret, før man forsøger at gøre noget ved det og planlægger med at have noget som både er egnet og som der er nok af til at køre eventuelle længere løb).
Nu er der så andre, som rykker ind, og godt for det. Men prisen betaler blandt andet folk i Jyllandskorridoren, som må se langt efter noget som kører dem længere end til Hamborg.
Citat fra: andersj Dato 6/02-23, 22:06European Sleeper håber på at kunne starte Amsterdam-Barcelona op i foråret 2025 med stop i Rotterdam, Antwerp, Bruxelles, Lille, Avignon, Montpellier, Perpignan, Figueras og Girona.
Pressemeddelelse European Sleeper
Flixtrain melder at man nu vil starte op på planlægningen af Leipzig-Stockholm, men nævner ikke nogen tidshorisont.
České dráhy forventer at Prag-København kan starte i december 2025 med de fabriksnye Comfortjet vognstammer (Siemens Viaggio Comfort) som blev bestilt i april 2021.
Artikel Der Mitteldeutsche Rundfunk
rejsende fra Fyn/Jylland tilgodeses vel af de nye Talgo tog, godt nok med skifte Hamburg hbf Bent