Citat fra: Bent Jensen Dato 12/02-23, 17:29Tak til Niels for svaret, nu drypper jeg måske lidt malurt i bægeret apropos letbanen på Ring 3 læste en artikel forleden dag jeg tror det var hjemmesiden hos Vejdirektoratet at på Ring 4 havde man et forslag om BMT nu tabte jeg så kaffekoppen et nyt system i Storkøbenhavn, hmm der virkelig nogen der ikke ønsker skinnebåren trafik, ok det er kun forslag fra dem, Mvh Bent
Bare fordi man planlægger en BRT, betyder det ikke at man ikke ønsker skinnetrafik. Ja, der er en tendens til at nogle folk prøver at promovere BRTer til situationer hvor en letbane ville være langt mere passende, men på trods af det har BRT helt afgjort sin niche. Den kan noget andet en letbaner.
BRTer er typisk bedre egnet til ruter der har for lille et passageropland til at understøtte en letbane, og ruter hvor mange buslinjer mødes på én strækning (som f.eks. på Nørre Alle i København).
De er lidt dyrere i vedligehold, har lavere kapacitet, og har ikke samme komfort som en letbane - men de kan stadig udfylde en vigtig niche, da de er betydeligt hurtigere og mere komfortable end almindelige buslinjer.