Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Forsat hastighedsnedsættelse ved Glostrup station
Gå ned Sider: 1 [2]
Banedanmark har lavet en undersøgelse om hastighedsopgradering af denne og andre baner:
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Hastighedsopgradering-af-regionalbanerne

Bemærk dog at projektet ikke kom med i den politiske aftale fra 2021, så det er (endnu) ikke besluttet at gennemføre opgraderingerne.

Citat fra: Svend Dato 13/02-23, 07:20
Citat fra: frederikhk Dato 11/02-23, 15:21
Citat fra: vollensir Dato 11/02-23, 13:55
Citat fra: Svend Dato  8/02-23, 17:38
Citat fra: vollensir Dato  8/02-23, 15:00Det sammen på thybanen, nye skinner opgraderet eller fjernet overkørsler, nyt signalsystem. Men alligevel stadig kun strækningshastighed på 75 km/t. :(

Thybanen:
Mener du at strækningen allerede er opgraderet, altså hele strækningen og alle infrastrukturelementer?

Ud over Thisted station og nogle kilometer mellem Uglev og Hvidbjerg, så er hele Thybanen lagt med kraftige skinner og betonsveller. Og efter man har fjernet mange ubevogtet overkørsler og sikret alle de andre med bomme eller blinklys. så burde det være muligt at hæve strækningshastigheden til 90 eller 100 km/t.

Men er underbygningen og kurver gode nok til højere hastighed?

Thybanen: Netop! Skinner, betonsveller, og nyt signalsystem alene medfører ikke en højere hastighed.

Og hvorfor gør det så ikke det, det kræver vel ikke det helt vilde for at hæve hastigheden til 85/90 km/t. Det er få steder på Thybanen hvor man ikke kan kører 90 km/t.

Svaret er at det skal dokumenteres at banen opfylder alle betingelser for at øge hastigheden. Der er en lang liste med krav der skal opfyldes, så det er ikke bare lige noget som er overstået på en eftermiddag...

Citat fra: Castrol Dato  7/02-23, 17:45Hej forum

Jeg er efter nogle måneder ude af landet igen begyndt at pendle til og fra København H med regionaltoget.
Da jeg forlod landet var der sporarbejde mellem Høje Taastrup og Glostrup, og jeg spurgte i den forbindelse Banedanmark, om man kunne forvente at den midlertidige hastighedsnedsættelse ved Glostrup ville blive ophævet efter endt arbejde. Hertil var svaret: ja.
Nu seks måneder senere er den der stadig. Hvorfor? Og er der nogen sandsynlighed for at der nogensinde kan køres med mere end 80 km/t gennem stationen? Kan det
tænkes at der mangler en sidste justering?

Tak for eventuelle svar.

Nå, det virker til at LA-forholdet er ophørt og der igen kan køres med "normal" hastighed gennem Glostrup.
Kan i hvert fald ikke længere se, at der fremgår nogen begrænsning hvad angår hastighed.
Dog synes jeg stadig, at togene decelererer, når stationen nås. Kan det passe? Og findes en oversigt over hvad "normal" hastighed er på de forskellige strækninger? Det kunne jo være en smart måde at fjerne et midlertidigt forhold på (læs: gøre det permanent).

Citat fra: Castrol Dato  6/03-23, 21:07Dog synes jeg stadig, at togene decelererer, når stationen nås. Kan det passe? Og findes en oversigt over hvad "normal" hastighed er på de forskellige strækninger? Det kunne jo være en smart måde at fjerne et midlertidigt forhold på (læs: gøre det permanent).

Hastigheder er nøje beskrevet i TIB-S, der ligger frit tilgængeligt på BaneDanmarks webside. Alle strækninger har en overordnet højeste hastighed, men der er faste hastighedsnedsættelser mange steder. Her er oversigten over Glostrup station, i køreretningen fra København mod Fredericia:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

De små firkanter med tal i viser den højest tilladte hastighed på de pågældende spor. Der står "70" de fleste steder, da dette er den højest tilladte hastighed på strækninger med ATC for tog, der ikke har ATC.

Tog, der er udstyret med ATC, følger hastighederne i båndet nederst på siden. Jeg har markeret dem med gult. Her kan man se, at der på begge sider af Glostrup station er tilladt at køre op til 180 km/t (hvis materiellet ellers er godkendt til det). Inden for Glostrup station er den maksimale hastighed dog kun 120 km/t. Og derfor vil du stort set altid opleve at et tog bremser ned omkring Glostrup.

Du kan finde en grundigere forklaring på de forskellige symboler i TIB-G, der også er frit tilgængelig på bane.dk

(I gamle dage stod TIB for "Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger". I dag betyder det "Trafikal Information om Banestrækninger". S'et står for "Strækninger", G'et for "Generel".)

Forsat hastighedsnedsættelse ved Glostrup station
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/03-23, 22:20.
Citat fra: Castrol Dato  6/03-23, 21:07Det kunne jo være en smart måde at fjerne et midlertidigt forhold på (læs: gøre det permanent).

Det er vel som man selv definerer det: Betegner man et blødbundsområde der har ligget der siden sidste istid som permanent eller midlertidigt - straks efter næste istid vil det nok have mistet sin betydning for jernbanedriften ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Forsat hastighedsnedsættelse ved Glostrup station
Af frederikhk. 7/03-23, 06:56.
Seneste redigering: 7/03-23, 06:59 af frederikhk
Var en del af fornyelsen, mellem Høje Tåstrup - København, ikke en hastighedsopgradering i netop Glostrup?. Den ser ikke ud til at være slået i gennem, da hastigheden vel også var 120 før?

Forsat hastighedsnedsættelse ved Glostrup station
Af thomastog. 7/03-23, 09:08.
Seneste redigering: 7/03-23, 09:11 af thomastog
Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33
Citat fra: Castrol Dato  6/03-23, 21:07Dog synes jeg stadig, at togene decelererer, når stationen nås. Kan det passe? Og findes en oversigt over hvad "normal" hastighed er på de forskellige strækninger? Det kunne jo være en smart måde at fjerne et midlertidigt forhold på (læs: gøre det permanent).
Hastigheder er nøje beskrevet i TIB-S, der ligger frit tilgængeligt på BaneDanmarks webside. ..
Meget fin gennemgang, dog føler jeg at der er behov for nogle tilføjelser, da dele ellers kan misforstås.

Der er andre strækninger som ikke dækkes af SR(/TIB). F.eks ETCS, CBTC; er i tvivl om dedikerede veteranbaner, men formoder de også kan have deres helt egne regler (?).

Men nu er spørgsmålet specifikt om Glostrup, der beskrives/dækkes af TIB/SR.

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33.. Alle strækninger har en overordnet højeste hastighed, men der er faste hastighedsnedsættelser mange steder. Her er oversigten over Glostrup station, i køreretningen fra København mod Fredericia:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

De små firkanter med tal i viser den højest tilladte hastighed på de pågældende spor. Der står "70" de fleste steder, da dette er den højest tilladte hastighed på strækninger med ATC for tog, der ikke har ATC.
Mere generelt, hastigheder anført i sporene (de små firkanter) gælder for tog uden virksomt togkontrolanlæg. Ikke kun på ATC-strækninger.

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33Tog, der er udstyret med ATC, følger hastighederne i båndet nederst på siden. Jeg har markeret dem med gult. Her kan man se, at der på begge sider af Glostrup station er tilladt at køre op til 180 km/t (hvis materiellet ellers er godkendt til det). Inden for Glostrup station er den maksimale hastighed dog kun 120 km/t. Og derfor vil du stort set altid opleve at et tog bremser ned omkring Glostrup.
Hastighederne i båndet gælder i gennemkørende, gennemgående spor på stationer, samt for højre, venstre eller det enkelte hoved-spor. Hvis du skal ind i spor 0 eller 1, så er hastigheden lavere (som angivet i TIB 60 km/h fra I-signal), uden virksomt togkotrolanlæg), eller som angivet i førerrumssignal (med virksomt togkontrolanlæg, 60 km/h fra første sporskifte; kan ikke slås op i TIB).

Gennemgående spor angives med fed spor markering i hastighederne under I-signal (i TIB). Gennemkørende spor angives med fed hastighed under I-signal (i TIB). På den viste oversigt, er spor 2 både gennemgående og gennemkørende spor.

På den konkrete side angiver hastighedsbåndet hastigheden igennem spor 1, og kun spor 1, med virksomt togkontrolanlæg.

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33Du kan finde en grundigere forklaring på de forskellige symboler i TIB-G, der også er frit tilgængelig på bane.dk

(I gamle dage stod TIB for "Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger". I dag betyder det "Trafikal Information om Banestrækninger". S'et står for "Strækninger", G'et for "Generel".)

Skrive "TIB" i luppen på bane.dk, så ligger de som oftest som de to øverste resultater.

Citat fra: thomastog Dato  7/03-23, 09:08Hastighederne i båndet gælder i gennemkørende, gennemgående spor på stationer, samt for højre, venstre eller det enkelte hoved-spor. Hvis du skal ind i spor 0 eller 1, så er hastigheden lavere (som angivet i TIB 60 km/h fra I-signal), uden virksomt togkotrolanlæg), eller som angivet i førerrumssignal (med virksomt togkontrolanlæg, 60 km/h fra første sporskifte; kan ikke slås op i TIB).

Gennemgående spor angives med fed spor markering i hastighederne under I-signal (i TIB). Gennemkørende spor angives med fed hastighed under I-signal (i TIB). På den viste oversigt, er spor 2 både gennemgående og gennemkørende spor.

På den konkrete side angiver hastighedsbåndet hastigheden igennem spor 1, og kun spor 1, med virksomt togkontrolanlæg.

..

*BUGGER* der indsneg sig en fejl. Sidste afsnit skulle selvfølgelig være spor 2.

Beklager.

Poster et rettet indlæg, så kan det foregående slettes (?)

(rette for meningsforstyrende tastefejl)

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33
Citat fra: Castrol Dato  6/03-23, 21:07Dog synes jeg stadig, at togene decelererer, når stationen nås. Kan det passe? Og findes en oversigt over hvad "normal" hastighed er på de forskellige strækninger? Det kunne jo være en smart måde at fjerne et midlertidigt forhold på (læs: gøre det permanent).
Hastigheder er nøje beskrevet i TIB-S, der ligger frit tilgængeligt på BaneDanmarks webside. ..
Meget fin gennemgang, dog føler jeg at der er behov for nogle tilføjelser, da dele ellers kan misforstås.

Der er andre strækninger som ikke dækkes af SR(/TIB). F.eks ETCS, CBTC; er i tvivl om dedikerede veteranbaner, men formoder de også kan have deres helt egne regler (?).

Men nu er spørgsmålet specifikt om Glostrup, der beskrives/dækkes af TIB/SR.

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33.. Alle strækninger har en overordnet højeste hastighed, men der er faste hastighedsnedsættelser mange steder. Her er oversigten over Glostrup station, i køreretningen fra København mod Fredericia:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

De små firkanter med tal i viser den højest tilladte hastighed på de pågældende spor. Der står "70" de fleste steder, da dette er den højest tilladte hastighed på strækninger med ATC for tog, der ikke har ATC.
Mere generelt, hastigheder anført i sporene (de små firkanter) gælder for tog uden virksomt togkontrolanlæg. Ikke kun på ATC-strækninger.

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33Tog, der er udstyret med ATC, følger hastighederne i båndet nederst på siden. Jeg har markeret dem med gult. Her kan man se, at der på begge sider af Glostrup station er tilladt at køre op til 180 km/t (hvis materiellet ellers er godkendt til det). Inden for Glostrup station er den maksimale hastighed dog kun 120 km/t. Og derfor vil du stort set altid opleve at et tog bremser ned omkring Glostrup.
Hastighederne i båndet gælder i gennemkørende, gennemgående spor på stationer, samt for højre, venstre eller det enkelte hoved-spor. Hvis du skal ind i spor 0 eller 1, så er hastigheden lavere (som angivet i TIB 60 km/h fra I-signal), uden virksomt togkotrolanlæg), eller som angivet i førerrumssignal (med virksomt togkontrolanlæg, 60 km/h fra første sporskifte; kan ikke slås op i TIB).

Gennemgående spor angives med fed spor markering i hastighederne under I-signal (i TIB). Gennemkørende spor angives med fed hastighed under I-signal (i TIB). På den viste oversigt, er spor 2 både gennemgående og gennemkørende spor.

På den konkrete side angiver hastighedsbåndet hastigheden igennem spor 2, og kun spor 2, med virksomt togkontrolanlæg.

Citat fra: RasmusD Dato  6/03-23, 21:33Du kan finde en grundigere forklaring på de forskellige symboler i TIB-G, der også er frit tilgængelig på bane.dk

(I gamle dage stod TIB for "Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger". I dag betyder det "Trafikal Information om Banestrækninger". S'et står for "Strækninger", G'et for "Generel".)

Skrive "TIB" i luppen på bane.dk, så ligger de som oftest som de to øverste resultater.

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak