Citat fra: steenth Dato 9/02-23, 19:34Citat fra: TWB Dato 9/02-23, 13:16Citat fra: steenth Dato 9/02-23, 13:00Hvis metroen skal til nabokommunerne, så skal de finde nogle penge til det. Da Hvidovre så prisen på en forlængelse af M4 til Hvidovre, så er var en voldsom beløb i forhold til kommunens størrelse. Så vil gerne have staten til at betale. Og Københavns Kommune vil forståeligt nok ikke betale for noget uden for kommunen.
Og det bringer minder frem tilbage til jernbanens barndom.
Sporet blev lagt der hvor nogle ville betale. Ikke nødvendigvis hvor det gav mest mening eller ville betjene flest.
Så er kommunerne og regionerne i virkeligheden de bedste til at stå for disse investeringer eller bør det være en ren statsopgave?
Problemet for Hvidovre Kommune er befolkningstæthed ikke passer til en metro. En metrostation kræver et opland, som forstadskommunerne har problemer med at leve op. Det kan steder i Københavns Kommune lettere leve op til og i det område kan man lettere få dækket projektet ind via billetindtægter.
Både Hvidovre og Rødovre Kommuner har samme problem med tynd opland. Reelt set bygges kun metro, hvor det giver mening. Og staten vil gerne ud af finansiering af den slags projekter, når de ikke selv har interesse i det.
Problemet er jo også, at København ensidigt satser på Metro og helt udelukker sporvogne/letbaner. Dermed efterlades oplandet (og dele af Københavns Kommune) med det eksisterende S-togsnet eller busser, der de fleste steder tøffer rundt sammen med den stærkt voksende biltrafik.
Der mangler stadigvæk en samlet plan for den kollektive trafik i hovedstadsområdet/Sjælland og det magter hverken regionerne eller de enkelte kommuner at få lavet.
Nu kommer der så en M5, igen kun i København, der selvfølgelig skal være en del af prestigeprojektet Lynetteholmen, men især fordi M1/M2 ikke kan tage flere passagerer i myldretiden - og igen efterlades oplandet og dele af Københavns Kommune uden bedre kollektiv trafik.
Der er ingen der spørger, hvorfor en milliarddyr Metro, der da den åbnede var fremtidssikret i alle leder og kanter, efter kun 20 år og uden at have nået det passagertal, der blev spået, allerede er så outdated, at man er nødt til at bygge en helt ny metro.
Er M5 så også for lille og kræver en helt ny Metro allerede i 2055? Er Cityringen for lille i 2039, så der skal bygges en Cityring2?
Måske var et ensidigt sats på en MINI metro ikke det helt rigtige.
Så lad os gerne få regeringens reformiver ind over organiseringen af den kollektive transport og beslutninger om samme. De sidste 3 årtier eller mere har vist, at den nuværende måde slet ikke fungerer.