Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Gå ned Sider:[1] 2
Så har EU besluttet at støtte 10 nye pilotprojekter m.h.p. at sætte mere skub i grænseoverskridende persontrafik i Europa.
Adskillige af projekterne omfatter Danmark, se link:

https://transport.ec.europa.eu/news/connecting-europe-train-10-eu-pilot-services-boost-cross-border-rail-2023-01-31_en

Spændende at se, hvornår projekterne starter, hvilket materiel operatørerne vil stille med, køreplansudkast o.m.a.

/Per

Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 31/01-23, 17:00.
Jamen dog, bliver helt spændende at kikke på toget, som ikke er gods.

Håber ikke det bliver en 15 års plan

Emnet er også startet her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,916.msg6532.html .

M.v.h.
Niels

Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 31/01-23, 20:07.
La oss håpe at noen oppdaager at det faktisk går jernbanespor helt opp hit itl Norge også! - og at noen i Norge oppdager at det faktisk er mulig å kjøre tog UT av dette landet ...

Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 31/01-23, 20:36.
Er det ikke lidt en nordlig,vestlig og østlig del.
Nu skal man jo starte et sted, så samlet net kunne komme en dag.

I en anden tråd er der en snak om frirumsprofil( hedder det ikke det?) Så er det vel på tide at få en europæiske standart?

Citat fra: eyolf Dato 31/01-23, 20:07La oss håpe at noen oppdaager at det faktisk går jernbanespor helt opp hit itl Norge også! - og at noen i Norge oppdager at det faktisk er mulig å kjøre tog UT av dette landet ...

Der er jo spor. At det så tager et sted mellem 10 og 17 timer, at tage tog fra København til Oslo er jo en anden sag.Men hvad, nogle af afgangene er da konkurrencedygtige, hvis man sammenligner med danskeåten.

Citat fra: Jensen123 Dato 31/01-23, 22:25
Citat fra: eyolf Dato 31/01-23, 20:07La oss håpe at noen oppdaager at det faktisk går jernbanespor helt opp hit itl Norge også! - og at noen i Norge oppdager at det faktisk er mulig å kjøre tog UT av dette landet ...

Der er jo spor. At det så tager et sted mellem 10 og 17 timer, at tage tog fra København til Oslo er jo en anden sag. ..

Måske du skulle undersøge det lidt mere, inden du påstår noget ;-)

Rejsetid 8h24 fra Kh-Oslo.

Afg. København 9:27, ankomst Oslo 17:51, med et skift på 55m i Gøteborg.

Tilsvarende forbindelse 4 timer før og efter.

Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 1/02-23, 00:57.
MEn prøv å få kjøpt en togbillett til København (eller en annen destinasjon syd for Gøteborg) i Oslo (eller et annet sted i Norge)! Det er bortimot umulig.

Citat fra: thomastog Dato 31/01-23, 23:49
Citat fra: Jensen123 Dato 31/01-23, 22:25
Citat fra: eyolf Dato 31/01-23, 20:07La oss håpe at noen oppdaager at det faktisk går jernbanespor helt opp hit itl Norge også! - og at noen i Norge oppdager at det faktisk er mulig å kjøre tog UT av dette landet ...

Der er jo spor. At det så tager et sted mellem 10 og 17 timer, at tage tog fra København til Oslo er jo en anden sag. ..

Måske du skulle undersøge det lidt mere, inden du påstår noget ;-)

Rejsetid 8h24 fra Kh-Oslo.

Afg. København 9:27, ankomst Oslo 17:51, med et skift på 55m i Gøteborg.

Tilsvarende forbindelse 4 timer før og efter.

Jeg ved ikke hvor du søger dine afgangsinformationer, men på DSBs officielle side til den slags får jeg følgende frem: https://travel.b-europe.com/dsb-rail/dk/ScheduleOnly#TrainOverviewSchedule
Der er afgange mellem som giver en rejsetid mellem 9 og 18,5 timer, med mellem 2 og 4 skift. Hvis du har adgang til en kilde, så må du meget gerne dele den. :-)

Prøv SJ.se

De fleste forbindelser er med bus fra Göteborg til Oslo, men der er 3-4 hvor det er tog hele vejen.
(Jeg så på næste tirsdag - tilfældig dag)

Nemt at bestille billet - der er priser, oplysning om rute  m.v.
Rejsetid på 3 af dem mellem 7.55 og 9 timer

P.Jensen


Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Af thomastog. 1/02-23, 12:28.
Seneste redigering: 1/02-23, 12:38 af thomastog
Citat fra: Jensen123 Dato  1/02-23, 12:08
Citat fra: thomastog Dato 31/01-23, 23:49
Citat fra: Jensen123 Dato 31/01-23, 22:25Der er jo spor. At det så tager et sted mellem 10 og 17 timer, at tage tog fra København til Oslo er jo en anden sag. ..

Måske du skulle undersøge det lidt mere, inden du påstår noget ;-)

Rejsetid 8h24 fra Kh-Oslo.

Afg. København 9:27, ankomst Oslo 17:51, med et skift på 55m i Gøteborg.

Tilsvarende forbindelse 4 timer før og efter.

Jeg ved ikke hvor du søger dine afgangsinformationer, men på DSBs officielle side til den slags får jeg følgende frem: https://travel.b-europe.com/dsb-rail/dk/ScheduleOnly#TrainOverviewSchedule
Der er afgange mellem som giver en rejsetid mellem 9 og 18,5 timer, med mellem 2 og 4 skift. Hvis du har adgang til en kilde, så må du meget gerne dele den. :-)

Med fare for at reklamere... togrejse.dk har en fin køreplan du kan kigge på. Klik på København-Oslo (kan ikke linke direkte, da det vil blive til et deep-link til en pdf).

Men (fundet på sj.se):
tog 1042 09:27 - 13:20, København-Gøteborg, uden skift
tog  396 14:15 - 17:43, Gøteborg-Oslo, uden skift

Pris: 799,- for en voksen enkelt-billet (hos togrejse.dk).

Citat fra: Jensen123 Dato  1/02-23, 12:08Jeg ved ikke hvor du søger dine afgangsinformationer, men på DSBs officielle side til den slags får jeg følgende frem: https://travel.b-europe.com/dsb-rail/dk/ScheduleOnly#TrainOverviewSchedule
Der er afgange mellem som giver en rejsetid mellem 9 og 18,5 timer, med mellem 2 og 4 skift. Hvis du har adgang til en kilde, så må du meget gerne dele den. :-)

Fra Google Maps: Øresundstog 13:27 afgang fra København H, ankomst Göteborg 17:20. Afgang fra Göteborg med regionaltog 18:10, ankomst Oslo 21:42. Rejsetid: 8 timer og 15 minutter.

Med et direkte tog kunne man skære 40 minutter af rejsetiden, på grund af det lange skift i Göteborg (hvis det tager 10 minutter at rebrussere).

Ved kun at standse i CPH Lufthavn, Malmø Central og Helsingborg C (for at tilgodese Nordsjælland; måske ikke nødvendig) undervejs til Göteborg har man sparet 14 stop i forhold til Øresundstoget, hvilket svarer til 30-45 minutter. Ved kun at standse i Trollhättan, enten Sarpsborg eller Frederikstad, og enten Moss eller Ski på den resterende strækning sparer man yderligere 7 stop, eller cirka 15-20 minutter.

Med nuværende infrastruktur kan man således få rejsetiden ned på 6 timer og 45 minutter, måske 6½ time. Der tages forbehold for at jeg ikke har regnet de enkeltsporede strækninger og potentielle kapacitetsproblemer med.
Med igangværende, planlagte og foreslåede infrastrukturopgraderinger kan man yderligere reducere rejsetiden. Det gælder dobbeltsporing og udretning ved Varberg, tunnelbane i Göteborg og hurtigbane tunnel fra Oslo til Ski, bare blandt dem der allerede er i gang. Hvis man er lidt optimistisk får dette os ned på 6 timer.

Nye internationale forbindelser til/ via Danmark
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 2/02-23, 00:23.
Takk for tipset om togrejse.dk. Kanskje det er mulig å få kjøpt billett fra Oslo også der? Hos norske entur.no er det nemlig ikke mulig. Der stopper verden i Gøteborg.

Ja det er muligt at købe både til og fra Oslo og både enkelt og returbilletter. Billetterne Oslo-Danmark købt hos togrejse.dk modtages direkte på mail: https://togrejse.dk/home/sverige-1/intercity-oslo-goteborg.html

Anders

Tak for de mange input. En af mine konklusioner må være, at hvis man skal rejse til selv det nære udland skal man helt undgå at anvende DSBs hjemmeside til det formål. Der kan grædes eller grines efter humør.

Det er jo dejligt, at der findes afgange, som målt på tid er nogenlunde acceptable, men desværre ender de med at tabe alligevel, da de timer som anvendes til rejsen ligger i de timer hvor de fleste aktiviteter foregår, altså sådan cirka mellem 8 og 16.

Hvad enten man sejler eller flyver kan man uden problemer være på Oslo S kl. 1030. Det kan man ikke med tog. Så man nøjes med at anvende Oslo S super gode bagageopbevaring, mens man tager fat på opgaverne hvad enten det er fritid eller forretning.

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak