Gennem den nye anlægsstatus fra Transportministeriet fandt jeg over nogle aktstykker der blev gjort offentlige i 2022. Det handler om optionerne på EB'erne der blev kaldt i hhv. 2018 (8 stk.) og 2020 (8 stk.) samt køb af Talgo-vognene.
Her fremgår følgende priser:
- 326 mio. kr. for hver option af 8 lokomotiver = 40,75 mio. kr. pr. lokomotiv
- 1.000 mio. kr. for 8 Talgo-stammer = 125 mio. kr. pr. stamme / 284.000 kr. pr. siddeplads (prisen dækker basisordren fra 2020 på 440 siddepladser pr. stamme, i 2021 blev der bestilt yderligere to vogne pr. stamme)
Dvs. vi er oppe i 207 mio. kr. pr. stamme i indkøbspris, svarende til 470.000 kr. pr. siddeplads. Det virker som en noget høj pris, når IC5 projektet står til en pris pr. siddeplads på 250.000 kr. (7,55 mia. kr. / 100 togsæt / 300 siddepladser)
Tidligere fortroligt aktstykke AB af 30. august 2018Tidligere fortroligt aktstykke O af 12. marts 2020Det er iøvrigt også interessant at se betalingsplanerne, hvor der er markant forskel på hvornår i processen hovedparten af betalingen falder på lokomotiv og vognindkøbet. Ved vognene falder over 50% af betalingen først efter indledende accept og test, mens over 50% allerede falder ved opstart af maling af karrosseri på lokomotiverne.