Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Beholder DSB de 10 ET togsæt
Gå ned Sider:[1] 2
Beholder DSB de 10 ET togsæt som de ejer ?

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/01-23, 15:11.
Seneste redigering: 25/01-23, 15:15 af Per Holm
Citat fra: bennpede Dato 25/01-23, 13:48Beholder DSB de 10 ET togsæt som de ejer ?

Næppe. Skånetrafikken vil gerne købe dem og så snart DSB kan undvære dem så ...

https://www.nsk.se/2021/02/02/skanetrafiken-skrotar-planerade-dubbeldackartag/

https://sv.wikipedia.org/wiki/X31

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Vidste ikke der havde været snak om dobbeltdækker-tog over Sundet, eller var det bare en lokal, svensk drøm?

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/01-23, 15:58.
Seneste redigering: 25/01-23, 16:03 af Per Holm
Citat fra: Petteri Dato 25/01-23, 15:29Vidste ikke der havde været snak om dobbeltdækker-tog over Sundet, eller var det bare en lokal, svensk drøm?

Der sker mangt og meget i det sydlige Sverige som "vi" kun får at vide hvis vi følger de svenske medier.

Mon ikke der i de fleste lande i verden indgår dobbelstok-vogne som overvejelse? På den københavnske S-bane endte det med at man i stedet indkøbte hamstertogene med ekstra siddepladser i bredden.

Sverige er et større land med mere plads og derfor kan svenske tog være bredere end i lille Danmark. ;D

Deres dilemma er om de skal udnytte deres bredde fuldt ud og købe materiel der ikke kan gå til Kjøbenhavn eller begrænse sig og få Danmark med. Der kan sikkert argumentes for begge løsninger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbeld%C3%A4ckart%C3%A5g

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af andersj, Aalborg. 25/01-23, 16:02.
Citat fra: Petteri Dato 25/01-23, 15:29Vidste ikke der havde været snak om dobbeltdækker-tog over Sundet, eller var det bare en lokal, svensk drøm?

Det var ikke bare en drøm, Skånetrafiken havde faktisk tildelt Stadler en kontrakt på 18 tre-vogns KISS i starten af 2020. Tildelingen blev indklaget af Bombardier som endte med at få medhold og pga. pandemiens usikkerheder valgte Skånetrafiken/Region Skåne ikke at gentage udbuddet.

Læs mere her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=151491

Anders

Citat fra: Per Holm Dato 25/01-23, 15:58Deres dilemma er om de skal udnytte deres bredde fuldt ud og købe materiel der ikke kan gå til Kjøbenhavn eller begrænse sig og få Danmark med. Der kan sikkert argumentes for begge løsninger.

Faktisk er Københavns S-tog bredere end selv de bredeste svenske tog! Men ja, fjernbanen herhjemme har strengere krav. Dog ikke så meget strengere; for eksempel kunne Regina-togene, som vistnok er de bredeste i Sverige på nuværende tidspunkt, trækkes igennem Danmark på egne hjul - omend med lav hastighed. De fleste blev dog leveret med skib, da det vistnok viste sig for besværligt at køre dem gennem Danmark med så lav fart (min hukommelse siger 40 km/t, men har ingen kilde).

Jeg har set spekulation om at Danmark nok godt kan overgå til svensk fritrumsprofil når ETCS er indført og signalerne er pillet ned.

Lidt supplerende om bredder:

X55 Regina: 3.450 mm
X31 Öresundståg: 2.970
Transitio Stadler/KISS: 2.920 mm
DSB SA S-tog: 3.520 mm

M.v.h.
Niels

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/01-23, 15:14.
Citat fra: anho Dato 26/01-23, 12:02Jeg har set spekulation om at Danmark nok godt kan overgå til svensk fritrumsprofil når ETCS er indført og signalerne er pillet ned.


Hvis vore broer og tunneler er forberedt til dette så en meget spændende tanke. Når togene kan udvides i bredden og ikke kun i længde og højde giver det jo straks nogle flere muligheder.

IC3 og IC3 Indusi skulle være 3,1 m i bredden og kan knap nok køre til Hamburg Hbf. så hvis der skal laves tog med 5 pladser i bredden og det viser sig overkommeligt at "forlænge Sverige" helt til Padborg St./Lolland St. kan der anskaffes tog der er mage til svenske tog.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Man skal tænke på, at en kortere vogn giver mulighed for bredere vognkasser. S-toget er et godt eksempel på dette, men selv IC3 har kortere vogne end et Øresundstog.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: anho Dato 26/01-23, 12:02Dog ikke så meget strengere; for eksempel kunne Regina-togene, som vistnok er de bredeste i Sverige på nuværende tidspunkt, trækkes igennem Danmark på egne hjul - omend med lav hastighed. De fleste blev dog leveret med skib, da det vistnok viste sig for besværligt at køre dem gennem Danmark med så lav fart (min hukommelse siger 40 km/t, men har ingen kilde).

Jeg har set spekulation om at Danmark nok godt kan overgå til svensk fritrumsprofil når ETCS er indført og signalerne er pillet ned.
Citat fra: anho Dato 26/01-23, 12:02
Citat fra: Per Holm Dato 25/01-23, 15:58Deres dilemma er om de skal udnytte deres bredde fuldt ud og købe materiel der ikke kan gå til Kjøbenhavn eller begrænse sig og få Danmark med. Der kan sikkert argumentes for begge løsninger.

Faktisk er Københavns S-tog bredere end selv de bredeste svenske tog! Men ja, fjernbanen herhjemme har strengere krav. Dog ikke så meget strengere; for eksempel kunne Regina-togene, som vistnok er de bredeste i Sverige på nuværende tidspunkt, trækkes igennem Danmark på egne hjul - omend med lav hastighed. De fleste blev dog leveret med skib, da det vistnok viste sig for besværligt at køre dem gennem Danmark med så lav fart (min hukommelse siger 40 km/t, men har ingen kilde).

Jeg har set spekulation om at Danmark nok godt kan overgå til svensk fritrumsprofil når ETCS er indført og signalerne er pillet ned.

Der er lavet et par rapporter om accept af svensk køretøjsprofil (Køretøjsprofil = Regler for tog der er i drift / Fritrumsprofil: Regler for tog der er i transport - I Danmark er de to profiler ikke ens). Det vil være muligt uden begrænsninger at køre med svensk køretøjsprofil mellem Peberholm og Helsingør. Dog kan der komme regler for antal tog, der må passere hinanden i Belvedere på København H, da sporafstanden dér ikke tillader plads nok til personale mellem de brede svenske togs kinetiske profil, når de passerer hinanden. Dette gælder dog først når de eksisterende signaler er pillet ned, da det kun er signaler, der står for tæt på togene (ned til 5 cm afstand)

Målingerne blev gennemført i forbindelse med en option på SJs X55 togsæt ("X3000"). Optionen på X55 til kørsel til Danmark blev dog ikke trukket, så målingerne skal sikkert opdateres.
Det er i Signalprogrammet forudsat, at der ikke placeres udstyr, der vil kunne forhindre svensk køretøjsprofil i Danmark (altså på grund af SP udstyr - der kan stadig være perrontage og spor der ligger for tæt). Forudsætningen i SP er dog baseret på et fritrumsprofil, der tilfældigvis matcher det svenske køretøjsprofil, så det er ikke en bevidst handling som sådan, men noget man kunne undersøge, når man engang kommer så vidt.
Fordelen ved det svenske køretøjsprofil er primært 20% flere siddepladser for 5% højere pris, mens man ved dobbeltdækkertog får 50% flere pladser for 30% højere pris...sådan cirka :-) Trenden i Europa om "Kamelrygge" (både enkelt- og dobbeltdækkervogne i samme togsæt) vil formentlig fjerne kapacitetsfordelen ved svensk køretøjsprofil i Danmark.

Lasse

Beholder DSB de 10 ET togsæt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/01-23, 15:43.
Seneste redigering: 27/01-23, 15:45 af Per Holm
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 27/01-23, 11:40Det vil være muligt uden begrænsninger at køre med svensk køretøjsprofil mellem Peberholm og Helsingør.

< snip >

Fordelen ved det svenske køretøjsprofil er primært 20% flere siddepladser for 5% højere pris, mens man ved dobbeltdækkertog får 50% flere pladser for 30% højere pris...sådan cirka :-)

Syntes nok jeg erindrede noget om svenske sovevogne der kunne køre fra færgen i Helsingør til København men så ikke længere.

Spændende om svensk køretøjsprofil på længere sigt vil kunne køre helt til Femern, Padborg, Tønder Grænse og resten af landet og Danmark dermed vil kunne anvende tog der allerede er udviklet til svensk brug. Det økonomiske argument herfor synes at være ganske overbevisende.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/01-23, 15:43
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 27/01-23, 11:40Det vil være muligt uden begrænsninger at køre med svensk køretøjsprofil mellem Peberholm og Helsingør.

< snip >

Fordelen ved det svenske køretøjsprofil er primært 20% flere siddepladser for 5% højere pris, mens man ved dobbeltdækkertog får 50% flere pladser for 30% højere pris...sådan cirka :-)

Syntes nok jeg erindrede noget om svenske sovevogne der kunne køre fra færgen i Helsingør til København men så ikke længere.

Spændende om svensk køretøjsprofil på længere sigt vil kunne køre helt til Femern, Padborg, Tønder Grænse og resten af landet og Danmark dermed vil kunne anvende tog der allerede er udviklet til svensk brug. Det økonomiske argument herfor synes at være ganske overbevisende.

Jeg tror da at de svenske sovevogne i en periode kørte til Rødby?

Eskild

SJ har haft sovevogne med europæisk fritrumsprofil, som kunne køre ned til Europa, hvis jeg ikke husker forkert

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 27/01-23, 18:54SJ har haft sovevogne med europæisk fritrumsprofil, som kunne køre ned til Europa, hvis jeg ikke husker forkert

Hvilke?

Citat fra: Svend Dato 27/01-23, 19:45
Citat fra: 1993matias Dato 27/01-23, 18:54SJ har haft sovevogne med europæisk fritrumsprofil, som kunne køre ned til Europa, hvis jeg ikke husker forkert

Hvilke?

Disse? (Nogle af vognene havde iflg artiklen europæisk profil) https://www.jarnvag.net/vagnguide/wl11

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak