Citat fra: anho Dato 26/01-23, 12:02Dog ikke så meget strengere; for eksempel kunne Regina-togene, som vistnok er de bredeste i Sverige på nuværende tidspunkt, trækkes igennem Danmark på egne hjul - omend med lav hastighed. De fleste blev dog leveret med skib, da det vistnok viste sig for besværligt at køre dem gennem Danmark med så lav fart (min hukommelse siger 40 km/t, men har ingen kilde).
Jeg har set spekulation om at Danmark nok godt kan overgå til svensk fritrumsprofil når ETCS er indført og signalerne er pillet ned.
Citat fra: anho Dato 26/01-23, 12:02Citat fra: Per Holm Dato 25/01-23, 15:58Deres dilemma er om de skal udnytte deres bredde fuldt ud og købe materiel der ikke kan gå til Kjøbenhavn eller begrænse sig og få Danmark med. Der kan sikkert argumentes for begge løsninger.
Faktisk er Københavns S-tog bredere end selv de bredeste svenske tog! Men ja, fjernbanen herhjemme har strengere krav. Dog ikke så meget strengere; for eksempel kunne Regina-togene, som vistnok er de bredeste i Sverige på nuværende tidspunkt, trækkes igennem Danmark på egne hjul - omend med lav hastighed. De fleste blev dog leveret med skib, da det vistnok viste sig for besværligt at køre dem gennem Danmark med så lav fart (min hukommelse siger 40 km/t, men har ingen kilde).
Jeg har set spekulation om at Danmark nok godt kan overgå til svensk fritrumsprofil når ETCS er indført og signalerne er pillet ned.
Der er lavet et par rapporter om accept af svensk køretøjsprofil (Køretøjsprofil = Regler for tog der er i drift / Fritrumsprofil: Regler for tog der er i transport - I Danmark er de to profiler ikke ens). Det vil være muligt uden begrænsninger at køre med svensk køretøjsprofil mellem Peberholm og Helsingør. Dog kan der komme regler for antal tog, der må passere hinanden i Belvedere på København H, da sporafstanden dér ikke tillader plads nok til personale mellem de brede svenske togs kinetiske profil, når de passerer hinanden. Dette gælder dog først når de eksisterende signaler er pillet ned, da det kun er signaler, der står for tæt på togene (ned til 5 cm afstand)
Målingerne blev gennemført i forbindelse med en option på SJs X55 togsæt ("X3000"). Optionen på X55 til kørsel til Danmark blev dog ikke trukket, så målingerne skal sikkert opdateres.
Det er i Signalprogrammet forudsat, at der ikke placeres udstyr, der vil kunne forhindre svensk køretøjsprofil i Danmark (altså på grund af SP udstyr - der kan stadig være perrontage og spor der ligger for tæt). Forudsætningen i SP er dog baseret på et fritrumsprofil, der tilfældigvis matcher det svenske køretøjsprofil, så det er ikke en bevidst handling som sådan, men noget man kunne undersøge, når man engang kommer så vidt.
Fordelen ved det svenske køretøjsprofil er primært 20% flere siddepladser for 5% højere pris, mens man ved dobbeltdækkertog får 50% flere pladser for 30% højere pris...sådan cirka :-) Trenden i Europa om "Kamelrygge" (både enkelt- og dobbeltdækkervogne i samme togsæt) vil formentlig fjerne kapacitetsfordelen ved svensk køretøjsprofil i Danmark.
Lasse