Citat fra: vestjyden Dato 18/01-23, 17:39Citat fra: Svend Dato 18/01-23, 17:26Citat fra: vestjyden Dato 18/01-23, 16:49Her er det køreplanskoncept der er målsætning om at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i:
https://www.deutschlandtakt.de/
Men ETCS skal også på plads. Det bliver det på den danske side Ultimo 2024.
Jeg har lidt besvær med at finde det omtalte køreplanskoncept Hamburg-Tønder-Esbjerg, men pyt med det.
Har du en ide (eller måske endda viden) om, hvornår den private jernbanestrækning Tønder grænse - Niebüll (ekskl) vil blive forsynet med ETCS/ERTMS level 1 eller 2?
Ifølge kommissionens rapport er det målsætning at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i konceptet. Det andet spørgsmål kan jeg ikke svarer på.
Svaret ligger vist i forordet til rapporten: "Kommissionen fungerer udelukkende som et rådgivende organ og er således
kun bemyndiget til at komme med anbefalinger, som hverken er politisk eller juridisk bindende for regeringerne i henholdsvis Tyskland og Danmark."
Med andre ord - rapporten er et ønskekatalog til forbedringer, som medlemmerne godt kunne tænke sig. Kommissionen er officielt nedsat af den danske hhv det slesvig-holstenske transportministerium, og det er et første skridt til, at det måske engang kan blive til noget, men heller ikke mere end det. Og så er det også sådan i den slags arbejder, at det er lettere at tage fx regionale ønsker med end at afvise dem, da det jo ikke rigtig koster noget, de står der. Så Hamborg-Esbjerg-forbindelsen er formentlig med for at tilgodese vestjyske interesser/den regionale balance både nord og syd for grænsen.
Det betyder så ikke nødvendigvis, at den også er prioriteret i den overordnede planlægning, og så vidt jeg ved, er der da heller ikke nogen, som rigtig har hørt noget til den siden.
Når det er sagt, så er dog grøde i de internationale forbindelser i de her år. De nuværende tog mod Hamborg kører med belægning over 95 procent og DSB skruer kraftigt op for kapaciteten fra både Kbh og Østjylland med flere sæder i de tog, der skal tage over fra IC3'erne. Så jeg kunne godt forestille mig, at når man har fået nye tog, hul igennem til Femern og det har vist sig som en succes, så kunne man begynde at kigge på den her forbindelse. Jeg vil dog tro, at opgradering af den østjyske forbindelse, som rapporten også taler om, står foran i køen.