Sådan af nygerrighed . . .
Er det rigtig forstået, at der i år 2022 skete en række forbedringer mellem Randers og Aarhus, der har øget den maksimalt tilladte hastighed?
Fx nedlæggelsen af 3 overkørsler
(På luftfotos vist på Google Maps kan man p.t. se de nye vejbroer under opførelse)
Stræknings-informationen i TIB-S
https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/-/media/6069F81752CD485DB527AF8DC2F2B06F.ashx viser at der kan køres mindst 160 km/t fra km 120,6 (syd for Mundelstrup) op til km 153,8 ved Langå Station. Heraf har 5,8 + 6,1 km hastighedsgrænse på 180 km/t
Jeg gad godt vide hvor meget kortere den mulige køretid er blevet. Jeg tænker at den højere mulige hastighed må give ekstra "luft" i køreplanen til at indhente eventuelle forsinkelser. Men er der nu blevet nok luft i køreplanen til at rejsetiden kan forkortes, uden større reduktion i punktlighed hvad angår ankomsttiderne?
Så vidt jeg kan se på opslag på Rejseplanen, så er DSB's køreplaner for ICLyn ikke ændret til en kortere rejsetid Aalborg-Aarhus, ved køreplan-skiftet i december 2022. Er det muligt at afkorte rejsetiden med fx 10 eller 5 minutter, og bibeholde gode muligheder for at skifte fra og til bus i Randers, Hobro og Aalborg, i de kommende år?
Eller, hvad er der af hindringer for en kortere rejsetid, udover den tilladte hastighed?