Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 17/01-23, 17:47Citat fra: Steff Dato 5/01-23, 22:37Godaften
Det er jo ikke antal HK eller hvad man nu regner med, men trækkraften i her klokoblingen, der er afgørende og ikke mindst hvordan de udnyttes bl.a. under start.
Jeg så g.d. en BBC film med Chris Tarrant (rejserapporter) vedr. en rejse fra S til N via "the GHANT" i Australien med et godstog. Lokomotiverne var type 2PM5 med 4000 HK. Undervejs så man en krydsning med et malmtog, 4x2PM5 (ialt 16.000 HK) med 12.000 tons i klokoblingen og maksimalhastighed omkring 90 km/t næsten konstant i over 4 timers intervaller.
Der er to sæt lokomotivførere der arbejder i 8 timers skift og i sættet med 4 timers kørsel. I vagtperioden sker byttet normalt indbyrdes "flying". Det ikke tjenstgørende sæt opholder sig "the crew-car" med senge, bad, køkken m.v.
Som jeg forstod det var det verdensrekord for normale godstog i almindelig drift, et op og et ned på linjen, 24 timer pr. tur.
Bedste hilsener
Steff
Vedrørende lokomotiverne til "The Ghan" så hedder typen ikke 2pm5 (som er et tognummer), men "NR". Bygget i Australien med drivlinje fra General Electric.
Pas på med hvad Chris Tarrant fortæller. Han er nogen gange et sludrechatol.
Mvh Jørgen
Lille sidespring, 2MP5 skal udlæses sådan her:
2 = Toget er afgået en mandag
M = Toget kommer fra Melbourne
P = Toget skal til Perth
5 = Dagens 5. tog på den strækning
Hvilket afslører at det togmummer ikke hører til "The Ghan" som kører fra Adelaide til Darwin.
Mvh Marc