Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6
Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af nielsm. 16/01-23, 17:02.
Man kunne vel også forestille sig en køreplan hvor afgangene skiftevis har standsning i Nykøbing og Ringsted, så der stadig kun er ét mellemstop undervejs. Problemet med forsinkelser og trængsel på grund af "lokale" passagerer kan vel også i høj grad undgås ved at kræve pladsreservation, og at man ikke kan reservere plads mellem København-Ringsted eller København-Nykøbing.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 16/01-23, 17:06.
Citat fra: anho Dato 16/01-23, 15:54
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 14:44Med andre ord og for at bruge din tankegang - så skulle man "nøjes" med at toget til Tyskland kun kørte mellem Nykøbing F & Hamburg.
Hvorfor kan rejsende fra København ikke tage et regional eller lyntog til Nykøbing. F.?

Jeg synes det er meget dårlige argumenter du fremfører for at lade rejsende syd for Ringsted skal blive overset.

Hvis toget KUN må medtage rejsende til og fra Tyskland og folk alligevel stiger ombord - så rejser det ikke med korrekt rejsehjemmel.
Man kan ikke bruge et Rejsekort til Tyskland.
Så løber man risikoen og hopper på toget undervejs og bliver kontrolleret og kun har rejsekort - så er det vel en bøde?

Så at sammenligne med indenlandske forhold i øvrigt giver ikke mening.

Kort sagt har København et opland der er cirka fem gange så stort som alle de andre byer på strækningen til sammen. Derfor bør der være direkte lyntog fra København til Hamborg med få eller ingen stop undervejs... og så bør der være InterCity-tog til byerne af mellemstørrelse. Og folk i de helt små byer (e.g. Lundby) må så skifte til IC-toget til Hamborg i Nykøbing F.

Det er ganske simpelt. Eksprestoget standser kun i de største byer. InterCity-toget kører med flere stop. Og regionaltoget kører med færrest stop og kører ikke nødvendigvis hele vejen. Og ja, så må beboerne i de små byer overleve uden de hurtigste forbindelser.

Spørgsmålet bliver så hvor mange tog der er interesse i at køre mellem København og Hamborg til at begynde med (det vil nok stige over tid). Hvis der ikke er interesse i også at køre de langsommere InterCity-tog, så må der ske en afvejning af om man skal tilgodese Odense med et stop i Ringsted, eller tilgodese Næstved, Vordingborg og Nykøbing F med et stop i sidstnævnte.

Jeg tror ofte at det her forum undervurderer vigtigheden af hurtige tog uden stop mellem de største byer. De tog tiltrækker rigtig mange passagerer, og bare et par enkelte ekstra stop kan betyde en betydelig nedgang i konkurrenceevne.
Jeg savner en begrundelse for at en forlænget rejsetid påbf.eks. 9 min vil få ret mange til at fravælge toget til og fra Hamburg.

Der er planlagt tog hver 2. timen i dagtiden.
Så 9 minutter har næppe betydning for valg af rejseform for ret mange!

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 16/01-23, 17:11.
Citat fra: nielsm Dato 16/01-23, 17:02Man kunne vel også forestille sig en køreplan hvor afgangene skiftevis har standsning i Nykøbing og Ringsted, så der stadig kun er ét mellemstop undervejs. Problemet med forsinkelser og trængsel på grund af "lokale" passagerer kan vel også i høj grad undgås ved at kræve pladsreservation, og at man ikke kan reservere plads mellem København-Ringsted eller København-Nykøbing.
Vi taler om et forbindelse som er tiltænkt at køre hver 2. time i dagtimerne.

Tror du virkelig at få min. længere rejsetid vil afskrække rejsende fra at tage toget?

Og jeg er enig i at var der krav om pladsreservation og man ikke kunne benytte rejsekort - så ville meget få forsøge at tage toget mellem de sjællandske byer på turen.

Det vil derimod få mange - især hvis de er flere - til at vælge el-bilen hvis de bor syd fir Ringsted.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af dkat. 16/01-23, 17:25.
Citat fra: ThomasTT Dato 16/01-23, 16:50
Citat fra: danchr Dato 16/01-23, 16:00Som århusianer har jeg egentlig ofte tænkt på om omvejen Fehmernbæltforbindelsen ville være hurtigere and den direkte forbindelse sydpå. Banen tager jo nogle omveje, især i Rendsburg, og togene stopper ofte på mange stationer under vejs?

CitatMed andre ord og for at bruge din tankegang - så skulle man "nøjes" med at toget til Tyskland kun kørte mellem Nykøbing F & Hamburg.
Hvorfor kan rejsende fra København ikke tage et regional eller lyntog til Nykøbing. F.?

Både København og Hamborg er millionbyer, og trafikken mellem de to kan sandsynligvis bære en direkte forbindelse på markedsvilkår. Hvis man bor i en mindre by, er der færre mennesker til at bære trafikken, og derfor må man naturligvis nøjes med en dårligere dækning. Det er sådan set bare en naturlig konsekvens af byens størrelse... Til sammenligning har Århus også dårligere dækning med internationale tog end København, og det selvom byen er betragteligt større end samtlige byer ved navn Nykøbing :)

Kan det virkelig bære?  En direkte forbindelse hver anden time er ca det samme antal direkte forbindelser Paris-London men her bare med en brøkdel af passagerpotentialet. Hvem er de ti-tusindvis af mennesker, der dagligt lige pludselig skal piske frem og tilbage mellem københavn og hamburg bare fordi det er muligt. Og i øvrigt samtidig fravælge den flyvende højhastighedsforbindelse fra den nærliggende lufthavn. Det er jo at gøre toget til et bumle-fly, når man kun kan bruge det fra kbh.

Det fantastiske ved toget, er at det forbinder centrum af byer, især når tiden går i retning af stadig mere udvikling af centrum af alle byer som lokale hubs. Hvis toget skal køre lange distancer uden stop bliver det bare et dårligt fly. Et ekstremt dyrt dårligt fly.



Det lyder ikke som om du er klar over hvor overfyldte de nuværende tog til Hamburg er. Man skal bestille billet mange uger i forvejen for at få en plads, så jeg tror nu nok der skal være efterspørgsel. Desuden er det ingenlunde et "dårligt fly". En flyforbindelse har færre daglige afgange, medfører en masse bøvl med security check, tid til boarding, samt transporttid fra lufthavnen til den endelige destination. Og det er bare hvis vi antager, at alle der tager toget til Hamburg skal lige præcis dertil. Men mange skal videre med tog ud i Europa. Gør de det fordi det er billigt og hurtigt? Nej, de gør det fordi det er mere komfortabelt, ikke har specifikke begrænsninger til bagage og frem for alt, fordi de faktisk gerne vil rejse langsommere og grønnere. Disse helt almindelige mennesker fortjener den service, de efterspørger. Det kan godt være at du ikke hører til blandt dem, men efterspørgslen er der. Det er tydeligt for enhver, der rejser med disse tog jævnligt og det er også tydeligt for DSB og DB.

Citat fra: dkat Dato 16/01-23, 17:25
Citat fra: ThomasTT Dato 16/01-23, 16:50
Citat fra: danchr Dato 16/01-23, 16:00Som århusianer har jeg egentlig ofte tænkt på om omvejen Fehmernbæltforbindelsen ville være hurtigere and den direkte forbindelse sydpå. Banen tager jo nogle omveje, især i Rendsburg, og togene stopper ofte på mange stationer under vejs?

CitatMed andre ord og for at bruge din tankegang - så skulle man "nøjes" med at toget til Tyskland kun kørte mellem Nykøbing F & Hamburg.
Hvorfor kan rejsende fra København ikke tage et regional eller lyntog til Nykøbing. F.?

Både København og Hamborg er millionbyer, og trafikken mellem de to kan sandsynligvis bære en direkte forbindelse på markedsvilkår. Hvis man bor i en mindre by, er der færre mennesker til at bære trafikken, og derfor må man naturligvis nøjes med en dårligere dækning. Det er sådan set bare en naturlig konsekvens af byens størrelse... Til sammenligning har Århus også dårligere dækning med internationale tog end København, og det selvom byen er betragteligt større end samtlige byer ved navn Nykøbing :)

Kan det virkelig bære?  En direkte forbindelse hver anden time er ca det samme antal direkte forbindelser Paris-London men her bare med en brøkdel af passagerpotentialet. Hvem er de ti-tusindvis af mennesker, der dagligt lige pludselig skal piske frem og tilbage mellem københavn og hamburg bare fordi det er muligt. Og i øvrigt samtidig fravælge den flyvende højhastighedsforbindelse fra den nærliggende lufthavn. Det er jo at gøre toget til et bumle-fly, når man kun kan bruge det fra kbh.

Det fantastiske ved toget, er at det forbinder centrum af byer, især når tiden går i retning af stadig mere udvikling af centrum af alle byer som lokale hubs. Hvis toget skal køre lange distancer uden stop bliver det bare et dårligt fly. Et ekstremt dyrt dårligt fly.



Det lyder ikke som om du er klar over hvor overfyldte de nuværende tog til Hamburg er. Man skal bestille billet mange uger i forvejen for at få en plads, så jeg tror nu nok der skal være efterspørgsel. Desuden er det ingenlunde et "dårligt fly". En flyforbindelse har færre daglige afgange, medfører en masse bøvl med security check, tid til boarding, samt transporttid fra lufthavnen til den endelige destination. Og det er bare hvis vi antager, at alle der tager toget til Hamburg skal lige præcis dertil. Men mange skal videre med tog ud i Europa. Gør de det fordi det er billigt og hurtigt? Nej, de gør det fordi det er mere komfortabelt, ikke har specifikke begrænsninger til bagage og frem for alt, fordi de faktisk gerne vil rejse langsommere og grønnere. Disse helt almindelige mennesker fortjener den service, de efterspørger. Det kan godt være at du ikke hører til blandt dem, men efterspørgslen er der. Det er tydeligt for enhver, der rejser med disse tog jævnligt og det er også tydeligt for DSB og DB.

MAn kan simpelthen ikke få en billet til disse tog? hvor mange kører der om dagen, og hvor mange passagerer er der med? Disse tog stopper vel også undervejs og bruges af rejsende mellem danske byer?

Jeg er helt med på al det halløj i lufthavnen, men det er bare ikke rigtig nok til at ændre noget, slet ikke når lufthavnen nu engang ligger centralt i kbh. Det er ikke en ulempe at stoppe i Næstved eller nykøbing. Det er noget flyet ikke kan, og de nuværende tog til hamburg standser vel netop også undervejs?

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af asg. 16/01-23, 18:03.
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 17:11
Citat fra: nielsm Dato 16/01-23, 17:02Man kunne vel også forestille sig en køreplan hvor afgangene skiftevis har standsning i Nykøbing og Ringsted, så der stadig kun er ét mellemstop undervejs. Problemet med forsinkelser og trængsel på grund af "lokale" passagerer kan vel også i høj grad undgås ved at kræve pladsreservation, og at man ikke kan reservere plads mellem København-Ringsted eller København-Nykøbing.
Vi taler om et forbindelse som er tiltænkt at køre hver 2. time i dagtimerne.

Tror du virkelig at få min. længere rejsetid vil afskrække rejsende fra at tage toget?

Og jeg er enig i at var der krav om pladsreservation og man ikke kunne benytte rejsekort - så ville meget få forsøge at tage toget mellem de sjællandske byer på turen.

Det vil derimod få mange - især hvis de er flere - til at vælge el-bilen hvis de bor syd fir Ringsted.

Det er simpelthen ganske utåleligt at læse din argumentation (eller manglen på samme). Faktum er, at er at København har et større passagergrundlag end eksempelvis Vordingborg eller Nørre Alslev. Faktum er, at tog i forvejen har svært ved at gøre sig konkurrencedygtige med fly. Faktum er, at passagerne ønsker hurtige forbindelse uden unødvendige stop undervejs (jeg pendler eksempelvis med Lyn+ togene hver dag og det er simpelthen en velsignelse, at man ikke skal standse i alle provinsbyerne i Jylland). Presenter nu venligst bare ét godt argument, som ikke er bundet i provinsielt mindreværd.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 16/01-23, 18:55.
Citat fra: asg Dato 16/01-23, 18:03
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 17:11
Citat fra: nielsm Dato 16/01-23, 17:02Man kunne vel også forestille sig en køreplan hvor afgangene skiftevis har standsning i Nykøbing og Ringsted, så der stadig kun er ét mellemstop undervejs. Problemet med forsinkelser og trængsel på grund af "lokale" passagerer kan vel også i høj grad undgås ved at kræve pladsreservation, og at man ikke kan reservere plads mellem København-Ringsted eller København-Nykøbing.
Vi taler om et forbindelse som er tiltænkt at køre hver 2. time i dagtimerne.

Tror du virkelig at få min. længere rejsetid vil afskrække rejsende fra at tage toget?

Og jeg er enig i at var der krav om pladsreservation og man ikke kunne benytte rejsekort - så ville meget få forsøge at tage toget mellem de sjællandske byer på turen.

Det vil derimod få mange - især hvis de er flere - til at vælge el-bilen hvis de bor syd fir Ringsted.

Det er simpelthen ganske utåleligt at læse din argumentation (eller manglen på samme). Faktum er, at er at København har et større passagergrundlag end eksempelvis Vordingborg eller Nørre Alslev. Faktum er, at tog i forvejen har svært ved at gøre sig konkurrencedygtige med fly. Faktum er, at passagerne ønsker hurtige forbindelse uden unødvendige stop undervejs (jeg pendler eksempelvis med Lyn+ togene hver dag og det er simpelthen en velsignelse, at man ikke skal standse i alle provinsbyerne i Jylland). Presenter nu venligst bare ét godt argument, som ikke er bundet i provinsielt mindreværd.
Jamen så har du det jo godt.
Er det samme argument vi skal bruge i andre sammenhænge her i samfundet?
Er man bare tilstrækkelig mange med samme behov - så er vi ligeglade med de andre stakler.

Jeg synes det er en ret så egoistisk tilgang du har.

Ringsted ville kunne tilbyde Tysklandsrejsende fra Fyn, vestsjælland og Roskilde adgang til toget i Hamburg.
Stop i Næstved ville tilsvarende betyde at rejsende fra en stor del af Sydsjælland ville kunne benytte dette tog.
Et stop i Nykøbing ville sikre at rejsende fea Lolland Falster ville kunne tage toget.

Vi taler immervæk om op mod 700.000 potentiale rejsende du vil ignorere for at DU kan slappe af og komme 9 min. hurtigere frem!

Jeg synes du burde tage din indstilling op til revision.

Citat fra: asg Dato 16/01-23, 18:03
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 17:11
Citat fra: nielsm Dato 16/01-23, 17:02Man kunne vel også forestille sig en køreplan hvor afgangene skiftevis har standsning i Nykøbing og Ringsted, så der stadig kun er ét mellemstop undervejs. Problemet med forsinkelser og trængsel på grund af "lokale" passagerer kan vel også i høj grad undgås ved at kræve pladsreservation, og at man ikke kan reservere plads mellem København-Ringsted eller København-Nykøbing.
Vi taler om et forbindelse som er tiltænkt at køre hver 2. time i dagtimerne.

Tror du virkelig at få min. længere rejsetid vil afskrække rejsende fra at tage toget?

Og jeg er enig i at var der krav om pladsreservation og man ikke kunne benytte rejsekort - så ville meget få forsøge at tage toget mellem de sjællandske byer på turen.

Det vil derimod få mange - især hvis de er flere - til at vælge el-bilen hvis de bor syd fir Ringsted.

Det er simpelthen ganske utåleligt at læse din argumentation (eller manglen på samme). Faktum er, at er at København har et større passagergrundlag end eksempelvis Vordingborg eller Nørre Alslev. Faktum er, at tog i forvejen har svært ved at gøre sig konkurrencedygtige med fly. Faktum er, at passagerne ønsker hurtige forbindelse uden unødvendige stop undervejs (jeg pendler eksempelvis med Lyn+ togene hver dag og det er simpelthen en velsignelse, at man ikke skal standse i alle provinsbyerne i Jylland). Presenter nu venligst bare ét godt argument, som ikke er bundet i provinsielt mindreværd.

Faktum er, er noget ikke bliver et faktum, bare fordi man skriver "faktum er" foran.

Helt ærligt, du klandrer en anden for ikke et komme med nogen argumenter, og så gør du præcis det samme (og nej, de egne oplevelser fra din egen hverdag kan altså IKKE skaleres op til at "alle ønsker". Det er jo direkte useriøst at skrive sådan noget.

Generelt ville det klæde folk herinde at kaste med dokumentation i stedet for mudder!.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af andersj, Aalborg. 16/01-23, 19:23.
Togene kommer til at stoppe i Nykøbing F af logistiske grunde uanset hvad. Der skal skiftes togpersonale og der skal være mulighed for grænsekontrol fra myndighederne, uanset om man går tilbage til stikprøvekontrol eller beholder den nuværende midlertidige faste kontrol.

Det store spørgsmål er hvad man vil gøre med "Lolland station" (tidligere Holeby). Enten så sløjfes den eller også kommer DSB til at køre et regionaltog derned en gang eller to om dagen fra Nykøbing F.

Anders

Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 18:55Ringsted ville kunne tilbyde Tysklandsrejsende fra Fyn, vestsjælland og Roskilde adgang til toget i Hamburg.
Stop i Næstved ville tilsvarende betyde at rejsende fra en stor del af Sydsjælland ville kunne benytte dette tog.
Et stop i Nykøbing ville sikre at rejsende fea Lolland Falster ville kunne tage toget.

Vi taler immervæk om op mod 700.000 potentiale rejsende du vil ignorere for at DU kan slappe af og komme 9 min. hurtigere frem!

Jeg synes du burde tage din indstilling op til revision.

Hvor mange passagerer stod på i Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster for at køre med til Hamburg/Berlin dengang der kørte de tyske diesel-ICE? Og hvor mange var med fra København/Høje Taastrup?

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 16/01-23, 19:36.
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/01-23, 19:28
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 18:55Ringsted ville kunne tilbyde Tysklandsrejsende fra Fyn, vestsjælland og Roskilde adgang til toget i Hamburg.
Stop i Næstved ville tilsvarende betyde at rejsende fra en stor del af Sydsjælland ville kunne benytte dette tog.
Et stop i Nykøbing ville sikre at rejsende fea Lolland Falster ville kunne tage toget.

Vi taler immervæk om op mod 700.000 potentiale rejsende du vil ignorere for at DU kan slappe af og komme 9 min. hurtigere frem!

Jeg synes du burde tage din indstilling op til revision.

Hvor mange passagerer stod på i Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster for at køre med til Hamburg/Berlin dengang der kørte de tyske diesel-ICE? Og hvor mange var med fra København/Høje Taastrup?
Hvor mange stod på i Høje Taastrup og Roskilde og hvor mange stod af og på i København?

Det er nok kun DSB som har præcise tal for antal rejsende og så forplumres det vel lidt aaf at i "gamle" dage kunne man køre helt i Berlin.

Men det er vel mere interessant om forbindelsen kan tiltrække flere rejsende som fravælger bilen?

Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 19:36Hvor mange stod på i Høje Taastrup og Roskilde og hvor mange stod af og på i København?

Det er nok kun DSB som har præcise tal for antal rejsende og så forplumres det vel lidt aaf at i "gamle" dage kunne man køre helt i Berlin.

Men det er vel mere interessant om forbindelsen kan tiltrække flere rejsende som fravælger bilen?

Jeg kan ikke huske, om det stoppede i Roskilde. Men jeg synes ikke det forplumres af, at toget kørte helt til Berlin.

Det jeg vil frem til er, hvor mange der tog med fra København, Høje Taastrup, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F og som skulle med helt til Hamburg/Berlin. Forholdsmæssigt vil det antal passagerer være det samme når Femern kommer.

Spørgsmålet er, hvor mange procent af passagererne, der rent faktisk kom fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F. Det er da ret brugbart, for ja, en Femernforbindelse og markant forkortet rejsetid vil da skabe flere passagerer.

Men hvis fx 90% af passagererne er med fra København og kun 10% skal med fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F, hvem generer man så mest? Og ja det er gæt, for jeg kender ikke tallene, men tænkte du vidste noget om det, når du nu går så voldsomt meget op i, at toget skal standse flere steder undervejs.  ;)

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 16/01-23, 20:24.
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/01-23, 19:54
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 19:36Hvor mange stod på i Høje Taastrup og Roskilde og hvor mange stod af og på i København?

Det er nok kun DSB som har præcise tal for antal rejsende og så forplumres det vel lidt aaf at i "gamle" dage kunne man køre helt i Berlin.

Men det er vel mere interessant om forbindelsen kan tiltrække flere rejsende som fravælger bilen?

Jeg kan ikke huske, om det stoppede i Roskilde. Men jeg synes ikke det forplumres af, at toget kørte helt til Berlin.

Det jeg vil frem til er, hvor mange der tog med fra København, Høje Taastrup, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F og som skulle med helt til Hamburg/Berlin. Forholdsmæssigt vil det antal passagerer være det samme når Femern kommer.

Spørgsmålet er, hvor mange procent af passagererne, der rent faktisk kom fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F. Det er da ret brugbart, for ja, en Femernforbindelse og markant forkortet rejsetid vil da skabe flere passagerer.

Men hvis fx 90% af passagererne er med fra København og kun 10% skal med fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F, hvem generer man så mest? Og ja det er gæt, for jeg kender ikke tallene, men tænkte du vidste noget om det, når du nu går så voldsomt meget op i, at toget skal standse flere steder undervejs.  ;)
Nu vil Femernforbindelsen jo også markant forkorte rejsetiden for bilrejsende.
Og vil folk fra store dele af Sjælland udenfor Hovedstadsregion opleve at de skal skifte flere gange end højst nødvendigt og alligevel kun have en forbindelse som kører hver 2. time - så kan det meget vel betyde at toget fravælges.
På nuværende tidspunkt hvor man skal over Fyn er der allerede mange så hvis de har muligheden tager bilen eller måske en bus.

Men tvivler på at det vil være ret mange rejsende som tager turen fordi de skal arbejde.
Langt hovedparten er folk som skal på besøg i Hamburg, rejse videre derfra og typisk med tog eller i nogle tilfælde fly.

Så hvorfor gøre det besværligt og syr for mere end 700.000 borgere for at nogle kan komme frem 9 min hurtigere?

Tankegangen forstår jeg simpelthen ikke og det kan kun være personer som reelt ikke har interesse i at flere tager toget!

Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 20:24
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/01-23, 19:54
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 19:36Hvor mange stod på i Høje Taastrup og Roskilde og hvor mange stod af og på i København?

Det er nok kun DSB som har præcise tal for antal rejsende og så forplumres det vel lidt aaf at i "gamle" dage kunne man køre helt i Berlin.

Men det er vel mere interessant om forbindelsen kan tiltrække flere rejsende som fravælger bilen?

Jeg kan ikke huske, om det stoppede i Roskilde. Men jeg synes ikke det forplumres af, at toget kørte helt til Berlin.

Det jeg vil frem til er, hvor mange der tog med fra København, Høje Taastrup, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F og som skulle med helt til Hamburg/Berlin. Forholdsmæssigt vil det antal passagerer være det samme når Femern kommer.

Spørgsmålet er, hvor mange procent af passagererne, der rent faktisk kom fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F. Det er da ret brugbart, for ja, en Femernforbindelse og markant forkortet rejsetid vil da skabe flere passagerer.

Men hvis fx 90% af passagererne er med fra København og kun 10% skal med fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F, hvem generer man så mest? Og ja det er gæt, for jeg kender ikke tallene, men tænkte du vidste noget om det, når du nu går så voldsomt meget op i, at toget skal standse flere steder undervejs.  ;)
Nu vil Femernforbindelsen jo også markant forkorte rejsetiden for bilrejsende.
Og vil folk fra store dele af Sjælland udenfor Hovedstadsregion opleve at de skal skifte flere gange end højst nødvendigt og alligevel kun have en forbindelse som kører hver 2. time - så kan det meget vel betyde at toget fravælges.
På nuværende tidspunkt hvor man skal over Fyn er der allerede mange så hvis de har muligheden tager bilen eller måske en bus.

Men tvivler på at det vil være ret mange rejsende som tager turen fordi de skal arbejde.
Langt hovedparten er folk som skal på besøg i Hamburg, rejse videre derfra og typisk med tog eller i nogle tilfælde fly.

Så hvorfor gøre det besværligt og syr for mere end 700.000 borgere for at nogle kan komme frem 9 min hurtigere?

Tankegangen forstår jeg simpelthen ikke og det kan kun være personer som reelt ikke har interesse i at flere tager toget!

Og derfor er det så vigtigt at vide, hvor mange af de 700.000, der rent faktisk benyttede toget, da det standsede i Næstved, Vordingborg og Nykøbing F.

Hvor mange af de passagerer, der var med toget til Hamburg/Berlin, var rent faktisk fra de 700.000 potientielle du hele tiden ævler om?

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 16/01-23, 20:56.
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/01-23, 20:38
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 20:24
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/01-23, 19:54
Citat fra: TWB Dato 16/01-23, 19:36Hvor mange stod på i Høje Taastrup og Roskilde og hvor mange stod af og på i København?

Det er nok kun DSB som har præcise tal for antal rejsende og så forplumres det vel lidt aaf at i "gamle" dage kunne man køre helt i Berlin.

Men det er vel mere interessant om forbindelsen kan tiltrække flere rejsende som fravælger bilen?

Jeg kan ikke huske, om det stoppede i Roskilde. Men jeg synes ikke det forplumres af, at toget kørte helt til Berlin.

Det jeg vil frem til er, hvor mange der tog med fra København, Høje Taastrup, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F og som skulle med helt til Hamburg/Berlin. Forholdsmæssigt vil det antal passagerer være det samme når Femern kommer.

Spørgsmålet er, hvor mange procent af passagererne, der rent faktisk kom fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F. Det er da ret brugbart, for ja, en Femernforbindelse og markant forkortet rejsetid vil da skabe flere passagerer.

Men hvis fx 90% af passagererne er med fra København og kun 10% skal med fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F, hvem generer man så mest? Og ja det er gæt, for jeg kender ikke tallene, men tænkte du vidste noget om det, når du nu går så voldsomt meget op i, at toget skal standse flere steder undervejs.  ;)
Nu vil Femernforbindelsen jo også markant forkorte rejsetiden for bilrejsende.
Og vil folk fra store dele af Sjælland udenfor Hovedstadsregion opleve at de skal skifte flere gange end højst nødvendigt og alligevel kun have en forbindelse som kører hver 2. time - så kan det meget vel betyde at toget fravælges.
På nuværende tidspunkt hvor man skal over Fyn er der allerede mange så hvis de har muligheden tager bilen eller måske en bus.

Men tvivler på at det vil være ret mange rejsende som tager turen fordi de skal arbejde.
Langt hovedparten er folk som skal på besøg i Hamburg, rejse videre derfra og typisk med tog eller i nogle tilfælde fly.

Så hvorfor gøre det besværligt og syr for mere end 700.000 borgere for at nogle kan komme frem 9 min hurtigere?

Tankegangen forstår jeg simpelthen ikke og det kan kun være personer som reelt ikke har interesse i at flere tager toget!

Og derfor er det så vigtigt at vide, hvor mange af de 700.000, der rent faktisk benyttede toget, da det standsede i Næstved, Vordingborg og Nykøbing F.

Hvor mange af de passagerer, der var med toget til Hamburg/Berlin, var rent faktisk fra de 700.000 potientielle du hele tiden ævler om?
Tal pænt. Jeg ævler ikke!

Det er vel kun DSB som kan oplyse dig et mere præcist svar på hvor mange der rejste fra forskellige stationer.
Statistikbanken har mig bekendt ikke data som giver oplysninger om rejsende fra de enkelte danske stationer.

Men hvorfor skulle rejsebehovet blandt mere end 700.000 fra region Sjælland og det østlige Fyn være markant anderledes enddet er tilfældet for de ca 1.8 mio i Hovedstadsområdet?
Og faktisk er indbyggertallet i regio Sjælland 830.000 plus vel 100.000 fra det østlige Fyn.


Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak