Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Gå ned Sider:[1] 2
Har netop skrevet følgende til DSB, hvad er jeres holdning til denne problemstilling?:



I 2030, når femernforbindelsen er åbnet, og i begynder at køre tog hver anden time fra hhv. København og Aarhus til Hamborg, hvad så med Ålborg, Esbjerg, og Odense?

Disse byer er selvfølgelig mindre end København og Århus, men er stadigvæk byer omfattet af timemodellen, og derfor vigtige knudepunkter og markeder for jer.

Hvad tænker i om, at rejser til Hamborg med tog fra disse 3 byer, ikke vil være lige så attraktivt, fordi de vil involvere et togskifte i hhv. Fredericia eller deromkring fra Odense og Esbjerg, og i Århus, hvis man kommer fra Aalborg?

En mulig løsning kunne være, også at køre direkte afgange fra disse 3 byer til Hamborg via Padborg, når der er blevet udviklet en styrevogn til Talgo stammerne, evt. i forbindelse med indkøb af ekstra stammer til fordobling af kapaciteten, og i dermed kun skal bruge et Vectron lokomotiv til hver afgang, hvilket frigiver materiel til afgange fra de andre 3 byer.
 
Synes det er en vigtig problemstilling, som jeg gerne vil høre jeres mening om, og derudover må i gerne lave nogle undersøgelser vedr. potentialet for afgange fra de 3 byer, samt spørge jeres kunder, hvor stor en forskel et togskifte ville have, for deres lyst til at tage toget til Hamborg, eller andre tog og/eller nattog for den sags skyld, såfremt der kommer flere af disse i 2030, og/eller flere selskaber end jer på de danske hovedlinjer til den tid.



Det er lang tid siden man har kunne køre fra Hamborg til Aalborg og det hænger vel sammen med, at der kun er få passagerer der kører gennem Aarhus. På de indenlandske tog bliver der tit op- og nedformerert i Aarhus. Skulle man køre de internationale tog gennem Aarhus ville man nok være afhængig af dansk indenrigstrafik og så ville man desuden pludseligt blande fri trafik og kontraktkørsel (selvom det selvfølgeligt kan ændre sig).

Jeg tror aldrig der har været direkte tog fra Esbjerg til Hamborg, men hvis man ønskede det ville det nok give mere mening at samtænke lokaltogene syd og nord for grænsen, så man kunne køre Esbjerg–Tønder–Niebull–Hamborg. Så er der Odense og de kunne lige så godt køre via Ringsted som via Fredericia eller Kolding men de får uanset hvad et skift mere.

Det skal vel så også tænkes med, at Hamborg-København ruten også betjener folk der skal videre i Sverige og nordpå, mens Hamborg–Aarhus/Aalborg ikke på samme måde gør. Der ville være en del internationale togrejsende, der ville ønske at tage færgen videre fra Hirtshals eller Frederikshavn og de skal i alle tilfælde over på et lokaltog nord for Aalborg som det ser ud nu. De ville nok have mere glæde af et tilbud, hvor de kunne skifte i Aarhus til et IC-tog til færgen isf at skifte i Aalborg til et lokaltog til færgen, men det er selvfølgeligt smag og behag.

Endeligt er der muligheden for at forlænge regionaltogene i Slesvig-Holsten til Tinglev og køre alle lyntogene til Sønderborg, så der hver time kan opnås forbindelse den vej. Det ville så også være en mulighed for rejsende fra Odense og for alle andre i øvrigt der skal til en station mellem Flensborg og Hamborg.

Lidt kortere sagt: det er kun Odense, der mister en forbindelse og skaden er nok begrænset selvom det er irriterende.

Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Af andersj, Aalborg. 10/01-23, 16:23.
Citat fra: mpp Dato 10/01-23, 14:42Det er lang tid siden man har kunne køre fra Hamborg til Aalborg.

I K16 kørte der to daglige IC-tog Hamburg-Aalborg og en række tog Flensburg-Aalborg. Mellem Fredericia og Aarhus kørtes der sammenkoblet med IC 1xx togene. Det betød at hver anden time kørte IC toget fra Aalborg til Flensburg/Hamburg og hver anden time til København. Fra Aarhus var der altid et togsæt med til København.

Men grænsekontrollen der blev indført i Padborg gjorde at togene fra Tyskland ikke kunne nå op til Fredericia og koble med IC 1xx og DB's annullering af lejekontrakten på ICE-TD togene gjorde også at der efterhånden ikke var nok IC3 togsæt med godkendelse til Tyskland til at køre både Aalborg-Flensburg/Hamburg og København-Rødby-Hamburg.

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/01-23, 16:23I K16 kørte der to daglige IC-tog Hamburg-Aalborg og en række tog Flensburg-Aalborg. Mellem Fredericia og Aarhus kørtes der sammenkoblet med IC 1xx togene. Det betød at hver anden time kørte IC toget fra Aalborg til Flensburg/Hamburg og hver anden time til København. Fra Aarhus var der altid et togsæt med til København.

Men grænsekontrollen der blev indført i Padborg gjorde at togene fra Tyskland ikke kunne nå op til Fredericia og koble med IC 1xx og DB's annullering af lejekontrakten på ICE-TD togene gjorde også at der efterhånden ikke var nok IC3 togsæt med godkendelse til Tyskland til at køre både Aalborg-Flensburg/Hamburg og København-Rødby-Hamburg.

Det giver god mening, jeg synes nok jeg kan huske noget med nogle tog fra Hamborg til Aalborg. Modellen vil dog uanset hvad ikke rigtigt du med de nye tog, da der alligevel ikke vil være gennemgang mellem togsæt og man så alligevel skal ud på perronen. Derfor kan der selvfølgeligt måske godt være ræson i at sende nogle af togene Aalborg-Fredericia videre sydpå men det er så et puslespil der skal gå op påny

Hej,

der har da väret direkte forbindelser fra Hamborg til via Niebüll til Esbjerg og videre ad den vestjydske jernbane mod nord. Ikke hele tog, men direkte vogne. Ikke hele aaret igennem, men i sommermaaneder. Det har vist hovedsageligt väret turister som körte der.

Ullrich

Citat fra: Ullrich Lück Dato 12/01-23, 13:15Hej,

der har da väret direkte forbindelser fra Hamborg til via Niebüll til Esbjerg og videre ad den vestjydske jernbane mod nord. Ikke hele tog, men direkte vogne. Ikke hele aaret igennem, men i sommermaaneder. Det har vist hovedsageligt väret turister som körte der.

Ullrich


Interessant nok. Sølvpilen kørte jo også mod nord fra Esbjerg så folk på Vestkysten havde et gennemgående tog til København. Og så giver det jo egentligt meget god mening med Hamborg–Esbjerg ift at betjene ferietrafik om sommeren. Hvis banekapaciteten er til det kunne det være spændende om det var noget en open access operatør kunne lave på et tidspunkt

Citat fra: Ullrich Lück Dato 12/01-23, 13:15Hej,

der har da väret direkte forbindelser fra Hamborg til via Niebüll til Esbjerg og videre ad den vestjydske jernbane mod nord. Ikke hele tog, men direkte vogne. Ikke hele aaret igennem, men i sommermaaneder. Det har vist hovedsageligt väret turister som körte der.

Ullrich


Jeg fandt et foto af et destinationsskilt fra dengang på Gunnar W's billedsider:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/stationer/plan-VI/1227-5-31a_DB-skilt_Tdr-230773.jpg

Mvh. Jens

Citat fra: Jens, Fredericia Dato 16/01-23, 01:10
Citat fra: Ullrich Lück Dato 12/01-23, 13:15Hej,

der har da väret direkte forbindelser fra Hamborg til via Niebüll til Esbjerg og videre ad den vestjydske jernbane mod nord. Ikke hele tog, men direkte vogne. Ikke hele aaret igennem, men i sommermaaneder. Det har vist hovedsageligt väret turister som körte der.

Ullrich


Jeg fandt et foto af et destinationsskilt fra dengang på Gunnar W's billedsider:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/stationer/plan-VI/1227-5-31a_DB-skilt_Tdr-230773.jpg

Mvh. Jens

Og her ses MO 1986 trække afsted med en tysk vogn ad den vestjyske længdebane:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/udflugter%20og%20rejser/Ture/Esbjerg/1232-5-30_MO%201986%20og%20MX%201031%20i%20Esbjerg%20240773.jpg

Mvh Vestjyden

Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Af vestjyden. 16/01-23, 17:21.
Seneste redigering: 16/01-23, 17:25 af vestjyden

Mvh Vestjyden

Fandt lige dette i en rapport fra Dansk-Tysk kommission om Jyllandskorridoren fra 2015:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 16/01-23, 21:55Fandt lige dette i en rapport fra Dansk-Tysk kommission om Jyllandskorridoren fra 2015:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Hvad mundede undersøgelsen ud i?

Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Af Svend. 18/01-23, 11:24.
Seneste redigering: 18/01-23, 11:26 af Svend
Citat fra: Thom32 Dato 18/01-23, 10:39
Citat fra: vestjyden Dato 16/01-23, 21:55Fandt lige dette i en rapport fra Dansk-Tysk kommission om Jyllandskorridoren fra 2015:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Hvad mundede undersøgelsen ud i?

Det kan vist kun DSB svare på (selv om det er Arriva der har kontrakten på at trafikere banen til Tønder/Niebüll) :-)

Her er det køreplanskoncept der er målsætning om at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i:

https://www.deutschlandtakt.de/

Men ETCS skal også på plads. Det bliver det på den danske side Ultimo 2024.

Mvh Vestjyden

Citat fra: Thom32 Dato 18/01-23, 10:39
Citat fra: vestjyden Dato 16/01-23, 21:55Fandt lige dette i en rapport fra Dansk-Tysk kommission om Jyllandskorridoren fra 2015:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Hvad mundede undersøgelsen ud i?

En anbefaling fra kommissionens side.

Mvh Vestjyden

Odense, Esbjerg, Aalborg - Hamborg 2030
Af Svend. 18/01-23, 17:26.
Seneste redigering: 18/01-23, 17:32 af Svend
Citat fra: vestjyden Dato 18/01-23, 16:49Her er det køreplanskoncept der er målsætning om at Esbjerg-Tønder-Hamborg skal indgå i:

https://www.deutschlandtakt.de/

Men ETCS skal også på plads. Det bliver det på den danske side Ultimo 2024.

Jeg har lidt besvær med at finde det omtalte køreplanskoncept Hamburg-Tønder-Esbjerg, men pyt med det.
Har du en ide (eller måske endda viden) om, hvornår den private jernbanestrækning Tønder grænse - Niebüll (ekskl) vil blive forsynet med ETCS/ERTMS level 1 eller 2?

Gå op Sider:[1] 2
GDS L 1

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak