Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Første vogntog til Hovedstadens Letbane færdigbygget
http://myldretid.dk/nyheder/nr/1026

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Første vogntog til Hovedstadens Letbane færdigbygget
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 8/01-23, 08:18.
Spennende! Det må tdeligvis bli en tur til København etter hvert.

Jeg fulgte lenken og så på samme nettsted at Aalborg har satset på et kostbart forstadium til en lettbane, en såkalt BRT, i stedet for å gå direkte på "the real thing". Nåja, dem om det, men det går jo an å lære av andres tabber.

Citat fra: eyolf Dato  8/01-23, 08:18Spennende! Det må tdeligvis bli en tur til København etter hvert.

Jeg fulgte lenken og så på samme nettsted at Aalborg har satset på et kostbart forstadium til en lettbane, en såkalt BRT, i stedet for å gå direkte på "the real thing". Nåja, dem om det, men det går jo an å lære av andres tabber.
Ikke helt korrekt formuleret..
Aalborg fik ikke den forventede (og lovede?) medfinansiering som blev Aarhus og Odense til del.
Derfor blev det den mindre investeringskrævende ( og formentlig også mindre effektive) BRT løsning.
Alternativet ville være ingenting.


Første vogntog til Hovedstadens Letbane færdigbygget
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 8/01-23, 11:40.
Personligt og helt uden dokumentation.
Måske var der nogen der ønskede at se en BRT løsning live.

Citat fra: Kasdashdfjsah Dato  7/01-23, 22:07http://myldretid.dk/nyheder/nr/1026

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Den beslægtede tråd findes her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,588.msg3716.html#msg3716 .

Citat fra: eyolf Dato  8/01-23, 08:18Spennende! Det må tdeligvis bli en tur til København etter hvert.

Jeg fulgte lenken og så på samme nettsted at Aalborg har satset på et kostbart forstadium til en lettbane, en såkalt BRT, i stedet for å gå direkte på "the real thing". Nåja, dem om det, men det går jo an å lære av andres tabber.

Det skal dog også siges at BRT er en ekstra stor besparelse i Aalborg i forhold til så mange andre steder. En tredjedel af ruten har nemlig allerede busbaner, og behøver derfor kun at få anlagt de nye højklassede stoppesteder. Yderligere en tredjedel af ruten (den vestlige tredjedel) har så lav trafik at man ikke har vurderet det nødvendigt med busbaner, så her er der også kun tale om at bygge bedre stoppesteder.

Det betyder reelt set at man kun behøver at bygge den indre tredjedel af ruten, hvilket gør BRT i stand til at give en kæmpe effekt for meget få penge.

Dog ved man også at det bliver knapt med kapaciteten, og derfor har Aalborg besluttet sig for løbende at omlægge rørledninger, så ruten er klar til relativt billigt at kunne opgraderes til letbane hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Citat fra: eyolf Dato  8/01-23, 08:18Spennende! Det må tdeligvis bli en tur til København etter hvert.

Jeg fulgte lenken og så på samme nettsted at Aalborg har satset på et kostbart forstadium til en lettbane, en såkalt BRT, i stedet for å gå direkte på "the real thing". Nåja, dem om det, men det går jo an å lære av andres tabber.

Helt specifikt så var deres planer først og fremmest en letbane. Og S-R-SF regeringen satte den på deres to-do liste med finansiering i 2015. problemet var blot at der i 2015 var valg og en ny højrefløjsregering, den såkaldte VLAK regering trådte til, og fjernede letbanen fra deres finanser med det samme. De ville heller ikke investerer i en BRT. Den eneste grund til at BRT'en overhovedet blev til noget var på grund af en aftale lavet af et flertal uden om regeringen (røde partier+dansk folkeparti) med en række tiltag til kollektiv trafik, deriblandt at kunne holde billetpriser i bero uden voldsomme stigninger, såvel som finansiering til BRT'en i Aalborg.

Jeg håber da selv at der kommer mere letbane i fremtiden her i Danmark, men jeg tror Aalborg i det mindste ville kunne klarer sig alright med BRT som det står pt. Men desværre er letbaner blevet meget kontroversielle i Dansk politik sammenlignet med BRT. Lad os nu ikke glemme at Københavns kommune sagde nej til finansiering for en letbane i Brønshøj, alt imens politikere på blå blok sammenlignede sporveje med Berlinmuren

Citat fra: anho Dato  8/01-23, 13:48
Citat fra: eyolf Dato  8/01-23, 08:18Spennende! Det må tdeligvis bli en tur til København etter hvert.

Jeg fulgte lenken og så på samme nettsted at Aalborg har satset på et kostbart forstadium til en lettbane, en såkalt BRT, i stedet for å gå direkte på "the real thing". Nåja, dem om det, men det går jo an å lære av andres tabber.

Det skal dog også siges at BRT er en ekstra stor besparelse i Aalborg i forhold til så mange andre steder. En tredjedel af ruten har nemlig allerede busbaner, og behøver derfor kun at få anlagt de nye højklassede stoppesteder. Yderligere en tredjedel af ruten (den vestlige tredjedel) har så lav trafik at man ikke har vurderet det nødvendigt med busbaner, så her er der også kun tale om at bygge bedre stoppesteder.

Det betyder reelt set at man kun behøver at bygge den indre tredjedel af ruten, hvilket gør BRT i stand til at give en kæmpe effekt for meget få penge.

Dog ved man også at det bliver knapt med kapaciteten, og derfor har Aalborg besluttet sig for løbende at omlægge rørledninger, så ruten er klar til relativt billigt at kunne opgraderes til letbane hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Det er ikke helt så simpelt. Der skulle stadigvæk gøres en del arbejde de resterende steder på linjen som bl.a. stærkere lag asfalt (busserne er næsten lige så tunge som letbanetog alt imens de har færre aksler at fordele vægten på). Og desuden skulle byrum også omdannes og tiltag skulle gøres for at sikre at BRT bussen kommer frem uden forhindringer såsom ombygget lyskryds med busprioritet, såvel som bussluser (som en del har kørt ned i på det seneste), og en stor ombygning af John F Kennedy Square ved byens hovedbanegård. Så der er stadigvæk en del arbejde der er blevet gjort, selv hvor der ikke er dedikeret busbaner.

Citat fra: anho Dato  8/01-23, 13:48Det skal dog også siges at BRT er en ekstra stor besparelse i Aalborg i forhold til så mange andre steder. En tredjedel af ruten har nemlig allerede busbaner, og behøver derfor kun at få anlagt de nye højklassede stoppesteder. Yderligere en tredjedel af ruten (den vestlige tredjedel) har så lav trafik at man ikke har vurderet det nødvendigt med busbaner, så her er der også kun tale om at bygge bedre stoppesteder.

Det betyder reelt set at man kun behøver at bygge den indre tredjedel af ruten, hvilket gør BRT i stand til at give en kæmpe effekt for meget få penge.

Dog ved man også at det bliver knapt med kapaciteten, og derfor har Aalborg besluttet sig for løbende at omlægge rørledninger, så ruten er klar til relativt billigt at kunne opgraderes til letbane hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Den vestlige tredjedel af ruten har så smalt et gadeprofil at der simpelthen ikke er plads til busbaner. Derfor har man i stedet trafiksaneret ved at etablere en bussluse og ensrettet for biler i retning ud af byen. Ind gennem midtbyen deler den sågar kørebane med cyklister og ved Jomfru Ane Gade er der ikke engang blevet plads til en busperron i den ene retning så der stiger man ind og ud direkte på cykelstien. 

Der er heller ikke flyttet så meget som en enkelt ledning, hvilket også gør at der er flere hundrede kloakdæksler i busbanerne som allerede er begyndt at synke.
Dog har man renoveret alle ledningerne, så man forhåbentlig ikke skal grave i tracéet de næste par år.

Men ja, planlæggerne bag har direkte sagt at kapaciteten i systemet ikke er tilstrækkelig, men det er den løsning der er valgt af politikerne. De nye busser har ikke væsentlig større kapacitet i forhold til de eksisterende (samme antal siddepladser og lidt flere ståpladser) som kører stuvende fulde rundt. Dertil kommer at de også skal klare alt transporten til Nyt Aalborg Universitetshospital (NAU) samt til de par tusinde boliger og arbejdspladser man enten er igang med at etablere eller planlægges etableret langs ruten, især i området omkring AAU og NAU.

Anders

Første vogntog til Hovedstadens Letbane færdigbygget
Af Niels Munch. 16/02-23, 21:53.
Seneste redigering: 16/02-23, 22:06 af Tommy Nilsson
"Den er kæmpestor: Nu er de første Plusbusser kommet til Aalborg", se: https://migogaalborg.dk/foerste-plusbusser-i-aalborg/ .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Grafik: Solaris.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak